Skotare

Gremo nya skotare 1350VT

31 inlägg 10370 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gremo nya skotare 1350VT

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10313 Efter att ha varit på Elmia Torsdag och Fredag skulle det bli en familjedag på High Caparall, utan skogsmaskiner var det tänkt.
MEN efter sista Westernföreställningen när cowboysarna hade tackat för sig, dånade det till och Gremos 1350VT intog scenen :-)
En 13 Tons skotare........



Bild


Bild


Bild


Bild




   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10361 Hur verkade den? Var det något att ha?

//.D

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11678 Nu har Gremo publicerat lite information om skotaren på sin hemsida.

http://www.gremo.se/?ID=SKOTARE1350VT&sLang=sv-se

/DaPe

Avatar Fallback
Andreas_93  
#11800 Ja skulle nog inte köpa den nu för att den är så ny
det finns säkert ganska mycke så kommer att gå sönder nu
man ska nog vänta ett år då har Gremo fixat de som
går sönder

Annar är det ett nog ett framsteg för Gremo med en 13tons skotare

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13529 Var och tittade på den nya skotaren idag, i skruv (småland). Testkörde den lite, den gick bra, med den steglösa växellåda 0-25km. Tyckte kranen var lite för klen, 10m cranab kran. Man lyfte inte mycket på 8-10meter.....Men den gick mjukt å fint i terrängen och motorn gick lungt å fint även när man öste på med kranen. Skulle inte vilja ha den till slutavverkning, var för liten till det tyckte jag. Men känns nästan för stor i gallringarna, iallafall här nere. Så jag vet inte var man ska ha den.... :?

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13530 Här e två små filmer på gremon....





Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13544 Hej jag var också i Skruv och provade... jag tyckte att den gick kalasbra mjukt och fint.... kranen var som sagt 10 meter visst den var klen på 8-10 meter. men på så långt avstånd ska du ju bara dra till dig virke. Ett minus för mig som e lång är att hytten är i minsta laget...

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13560 Ja, den gick mjukt å fint, både i kran å transmission Men jag tycker man ska kunna lyfta in mer virke även på 8meter men jag är ju van vid en större maskin.
Jag skulle inte vilja köra lite större slutavverkningar med den....
Hytten är ju fin som du säger så länge man inte försöker få in en matväska... :D

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13588 Förstår att du e van vid en större maskin...Jag kan inte fatta att de inte kan ta och göra en rymlig hytt... det e ju ett helvete för oss som har långa ben 😡 det går ju fan inte få in en matväska i den som du säger..

Avatar Fallback

riktiga grejor

gremo 1050f  
#45567 Där har ni en riktig skotare bästa i sin klass
:P

Avatar Fallback

Re: riktiga grejor

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45600
gremo 1050f skrev:Där har ni en riktig skotare bästa i sin klass
:P


Jaja alla har vi olika åsikt. Om jag skulle köpa skotare i den klassen skuule ju jag välja Rottne F12 eller en 1110 John deere.
Men som sagt det är upp till varje person att köra med vad de vill :lol:

Avatar Fallback

Re: riktiga grejor

dag-man  
#45917
valmet901 skrev:
gremo 1050f skrev:Där har ni en riktig skotare bästa i sin klass
:P


Jaja alla har vi olika åsikt. Om jag skulle köpa skotare i den klassen skuule ju jag välja Rottne F12 eller en 1110 John deere.
Men som sagt det är upp till varje person att köra med vad de vill :lol:


Ja känner dom som köpte bla dom först 1350, och dom är väldigt nöjda. Kan tillägga att dom prövade det mesta i samma storleksklass, bla 1110.... den blev totalt utdömd.

Avatar Fallback

Re: riktiga grejor

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45934
dag-man skrev:
valmet901 skrev:
gremo 1050f skrev:Där har ni en riktig skotare bästa i sin klass
:P


Jaja alla har vi olika åsikt. Om jag skulle köpa skotare i den klassen skuule ju jag välja Rottne F12 eller en 1110 John deere.
Men som sagt det är upp till varje person att köra med vad de vill :lol:


Ja känner dom som köpte bla dom först 1350, och dom är väldigt nöjda. Kan tillägga att dom prövade det mesta i samma storleksklass, bla 1110.... den blev totalt utdömd.


Vilka uppdrag kör de mest dom som provade 1110?
Vad var de missnöjda med vilken variant testade de vanliga eller kortade modellen? :smile:

Avatar Fallback

Re: Gremo nya skotare 1350VT

dag-man  
#46156 Dom kör rätt mycket gallring, men även en del slutavverkning. dom testade den vanliga modellen. Men dom pröva att lägga över ett full lass från 1110:an till den Gremo 950f som dom hade innan, och gremon fick på tre gripar till utan överlass.

Avatar Fallback

Re: Gremo nya skotare 1350VT

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46158 det är därför man förlänger stötterna på 1110 med 3 deci 8) :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).