Skördare

Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

36 inlägg 19095 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

snubblaren  
#134290 Borde det inte vara mycket bättre att ha kranen på hytten så att man alltid har aggregatet mitt framför sig? Även om man nu har svängande hytt kan det ju bli så att kran skymmer aggregatet. Enda nackdelen jag kan komma på är väl att det måste väl låta en hel del mer eftersom man har alla slangar och jox mycket närmare hytten.



   TS
Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

mannen  
#134292 Tyngdpunkten hamnar också väldigt långt upp också fortplantar sig alla kranrörelser ner i hytten. Det kan bli knyckigt om man råkar vara lite oförsiktig.

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

sjohult  
#134380 Den största fördelen är att du alltid har fri sikt fram till aggregatet, jag kör en valmet 911.3 nu och har även kört lite timberjack. Där var ju inte kranpelaren annat än i vägen tycker jag. Sen är de en fördel att du kan svänga runt hela kranen så du kan sträcka ut kranen bakom maskinen. De är väldigt bra när man kör fast så man kan stoppa under virke under hjulen.

Användarvisningsbild

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Mäki  
#134386
sjohult skrev:Den största fördelen är att du alltid har fri sikt fram till aggregatet, jag kör en valmet 911.3 nu och har även kört lite timberjack. Där var ju inte kranpelaren annat än i vägen tycker jag. Sen är de en fördel att du kan svänga runt hela kranen så du kan sträcka ut kranen bakom maskinen. De är väldigt bra när man kör fast så man kan stoppa under virke under hjulen.


Kör Timberjack utan snurr hytt hela dagarna och kranhelvetet är i vägen hela tiden i gallringarna 😡
Om man kör slutavverkning tror jag det inte är så stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134393
Mäki skrev:
sjohult skrev:Den största fördelen är att du alltid har fri sikt fram till aggregatet, jag kör en valmet 911.3 nu och har även kört lite timberjack. Där var ju inte kranpelaren annat än i vägen tycker jag. Sen är de en fördel att du kan svänga runt hela kranen så du kan sträcka ut kranen bakom maskinen. De är väldigt bra när man kör fast så man kan stoppa under virke under hjulen.


Kör Timberjack utan snurr hytt hela dagarna och kranhelvetet är i vägen hela tiden i gallringarna 😡
Om man kör slutavverkning tror jag det inte är så stor skillnad.


Instämmer. i gallring vill jag ha sikt framåt, och arbetsområde runtom hela maskin!
Körde TJ många timmar innan jag fattade.. ;)

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

JD 2006  
#134553 Har kört både Ponsse, Valmet och nu John Deere. En sak är ju säker att i Valmeten har man ju överlägsen sikt mot aggregat hela tiden :smile: Har dock inte gallrat med den kan tänka mig att sikten rakt åt höger blir lite sämre men samtidigt så måste man väl planera körningen så man inte behöver snegla rakt åt höger hela tiden :???:

I min mening så gillar jag Ponssen bäst när det gäller Slutavverknig då man har kranen på andra vagnen. Skakningarna i hytten vid tyngre träd minskar en del på det viset...men det är väl som vanligt för och nackdelar med allt :???:

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

snubblaren  
#135158 Kanske lite ot men hur kommer det sig att inte Komatsu gör en skotare som ser ut som denna http://www.mascus.com/image/product/lar ... f20e60.jpg för vore inte det, det mest optimala för då har man ju alltid kranen framför sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

ekristas  
#135648 Har funderat en heldel på detta med kranen på sidan. Jag tycker det ser ut som att det backas och körs frammåt hela tiden i gallring,i sället för att sträva frammåt hela tiden. Lika så matas det väldigt mycket i mot sig så riset blir i skogen. Instick måste bli mycke värre då halva maskin ska in mellan träden innan kran är vid stickvägs kanten. Fast det är klart man sparar ju en massa kedjor när man alltid ser aggregatet och kapaciteten är de ju inget fel på så de kanske blir en sådan där karusell maskin ändå till slut.

Användarvisningsbild

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135717
snubblaren skrev:Kanske lite ot men hur kommer det sig att inte Komatsu gör en skotare som ser ut som denna http://www.mascus.com/image/product/lar ... f20e60.jpg för vore inte det, det mest optimala för då har man ju alltid kranen framför sig?


För att så fort du ska vända på dig så måste du ha med dig kranen och hela skiten, sådär smidigt i gallring.

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

joel87  
#149926 Jag kör Eco-log 560C och jag tycker den maskinen går otroligt tyst och fint i hytten, Väldigt lite smällar och hydraulljud. Körde en 1070D Förut och tyckte inte att den gick mjukare eller tystare på något vis. Däremot har den kranpelaren i vägen, speciellt i gallring.
Så jag tycker att det endast finns fördelar med att ha kranen på hytten som valmet och eco-log.

Användarvisningsbild

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

finskpinne  
#150109 Har inte haft nån skördare med kranen vid hytten men många Ponssen har vi haft och andra skördare med kranen framför hytten. Kör nu Ponsse Cobra och kör nästan enbart första gallring och där är ju virkesuttaget från vägen mycket stort och då är nog kranen mitt i vägen! Ibland känns det som att kranen är överallt!!!! 😡

Men på slutavverkningar så tycker jag inte det stör. Där är nog Ponssen bekväm att köra, men någon renrasig gallringsmaskin har nog inte Ponsse tillverkat ännu...

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

joel87  
#150250 Det kan jag absolut hålla med om, När vi körde 1070 i slutavverkning tyckte jag inte att kranen var i vägen, Men i 1:a gallring kändes det så. Däremot tycker jag inte 1070 gick mjukare eller tystare än vad Eco-log gör. Hellre tvärtom :)

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150277
joel87 skrev:Det kan jag absolut hålla med om, När vi körde 1070 i slutavverkning tyckte jag inte att kranen var i vägen, Men i 1:a gallring kändes det så. Däremot tycker jag inte 1070 gick mjukare eller tystare än vad Eco-log gör. Hellre tvärtom :)


Det är stor skillnad på att ha 22,5 eller 26,5 däck.
Mycket lugnare gång med stora hjul.
Jag kanske fattade fel att du tänkte att ecologen gick mjukare i kranen och hytten?

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

joel87  
#150298 Ja de är klart att det är skillnad med däck. Jo jag tycker ecologen går mjukare. Men det är väl som med allt annat, en vanesak. :)

Användarvisningsbild

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150314 Körde cat 580 i slutavverkning i knappt 3 år,som sen byttes mot en JD 1470D.
Komfortmässigt var det då stor skillnad. Mycket mindre slag o vibrationer som kom in i hytten på 1470n. Kändes mycket piggare efter ett skift i 1470n än 580n.
Kranen mitt framför snoken är inget man lider att i slutavverkning,men i gallring så e ja lite mer fundersam. Dock bara kört skördare med kran "på sidan" 4 år i gallring. ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).