Bioenergi

stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

24 inlägg 86753 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Nolltax AB  
#134956 Sålde hö till hästfolk i tre års tid.
Vräkte in 70-80ton på skullen envar år.
14-15 kilo balen på ett ungefär. Vem väger sånt på brevvåg?
En madam kom med hästtrailer å köpte bal å for hem å gjorde just det dock.....
Gnäll envar gång. -Betalte för si å så mycken vikt å så mycken mindre vikt mina djur fick.....-Orättvist!
Så jag valde givetvis ut feta balar å vägde på våg å hon fick pynta extra......

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

jd6630  
#134961
Nolltax AB skrev:Sålde hö till hästfolk i tre års tid.
Vräkte in 70-80ton på skullen envar år.
14-15 kilo balen på ett ungefär. Vem väger sånt på brevvåg?
En madam kom med hästtrailer å köpte bal å for hem å gjorde just det dock.....
Gnäll envar gång. -Betalte för si å så mycken vikt å så mycken mindre vikt mina djur fick.....-Orättvist!
Så jag valde givetvis ut feta balar å vägde på våg å hon fick pynta extra......


haha grym brevvåg hon har
vissa e väldigt otacksamma, de känner man ju igen. hade en massa oklassad potatis som ja skulle sälja,kom en tant o gubbe o hämtade med släp, skulle ha 200kg,fick nästan 300kg, efter en opel corsa, den lutade bra o på den obromsade säpen va lass. men de ville ju knappt betala förrän dom vägt hemma, ja sa ge maj 200 spänn o kör hem o väg, e de under 200kg får ni pengarna igen.
hahahaha tur ja har våg i lastaren


men åter till problemet, hur mäter man upp exakt 0,7kbm oberoende av ved storlek

   TS
Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Nolltax AB  
#134965 I säck nedsänkt i badkar bör 0,7kbm ved tränga undan 0,7kbm vatten.

Som sagt, jag säljer ej ved.....

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

skogshasse  
#135009 hej på er låt kunden mäta flakets volym stryket mått innan du tippar av och så ser du till att det är lite rågat på flaket och det säger du att du bjuder på sen tippar du av när kunden tittar på för dom har ju mätt volymen själva så då bör inga klagomål uppstå mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

jd6630  
#135012 skulle kunna funka om inte vagnen var 7,50 x 2,50 x 2,40m lång bred hög invändigt. växlar flaken e lite kortare men annars de samma
dom får väl svindel om dom ska upp där

   TS
Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Robertberg  
#135090 Kan man inte räkna ut volymen på en hög där fem av sex kanter är raka kanske man inte är rätt person att bråka om volymmått?

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

jd6630  
#135093 de jag undrade var ...om du tar din stjälpta vedhög och staplar upp den,vilket mått får du då
jag har hört de ska bli 1m högt 2 m långt och ett vedträ 30 cm brett
stämmer de.
räkna ut volymen på en sockertopps liknande hög kräver mer matte än ja klarar i huvet

   TS
Användarvisningsbild

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

loppan  
#135097 Har du bara fått betalt för veden så är det inga bekymmer,sådana kunder levererar man bara en gång till.
Nästa är får hon beställa av annan leverantör,denna använder med största sannolikhet stjälpt mått med.
Antingen så inser hon då hur det funkar eller så är hon så dum att hon anser sig blivit lurad igen.

Som sagt,det är säljarens marknad och en sådan kund levererar man inte igen.
Tänk om man kunde sälja veden på Kwh i stället,då skulle alla kunna jämföra med el,olja e.t.c.....

En annan sak jag förvånats över att ingen klagat på är detta att ved som torkar krymper ca 10%
10 m3 nykapad rå ved blir ju ca 9 m3 torr ved(stjälpt) men detta verkar ingen ha räknat ut ännu av mina köpare. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

jd6630  
#135121 javisst har ja fått betalt, ja e en grym kille o tar pengarna innan ja tippar vet du.
hon fick ett fint x efter saj i kundlistan, så ringer hon igen så e hon "märkt", e väl så att kommer de ungdommar lämnar ved så ska väl herr fru perfekt ha nåt o anmärka på. tror de e ganska vanligt folk klagar o gnäller,fast ingen här vågar erkänna.
ja tycker ved skulle säljas /ton,rättvist för alla.
borde ju matematiskt gå o räkna ut hur många kwh viss mängd motsvarade, de får nån annan räkna ut för ja har stängt hjärnan efter 3e baccardi razz me mintu.... kände ja börja bli förkyld....

jaha så nu ska kundjävlarna säkert komma o påstå nån har snott en kbm ved me till vintern o den stackars säljaren ska bli skyldig, hmm tur ja påstår veden e torr så kan dom inte klaga på dekrymper...
lämnade nyhuggen björk i vintras till en italiensk fotbollskille snö o is va de på veden,men han lava in de vackert i vedboden o la plast över ...... ajja de torkar väl nån gång va ju bara 2,5m högt upplavat

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).