Före och efter jobbet

Göra rätt i en Skogsmaskin?

56 inlägg 17579 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Göra rätt i en Skogsmaskin?

JD 2006  
#134912 Sitter å funderar i skördaren nu hur man skall gå till väga för att just göra rätt? :roll:

Än hur man gör idag så gör vi som anställda maskinförare alldrig alla nöjda med en avverkning...man tar för mycket klena stammar....tar för lite klena stammar....lämnar för lite naturvård eller för mycket.
Ja listan kan göras hur lång som helst :sad:

Har just varit och frächat upp det gröna kortet där man får tydliga instruktioner vad man får och inte får hugga osv.
Men gör man som utbildningarna säger så blir det helt fel i praktiken TYVÄRR

Skulle vara intressant att höra några fler som har upptäckt något kring detta ämne :smile:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mäki  
#134919 Kompromiss är ordet man skall använda.
Man kan aldrig vara alla till lags för det går ej. 🤷‍♂️
Gäller att hitta en medelväg som alla kan acceptera utan att man bryter lagar eller
markägaren och entreprenören förlorar på ditt jobb. ~x(

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Kse  
#134937 När man kör åt olika bolag så får man ju lite olika instruktioner, man tar lite av varje och använder egen fantasi så hittar man förhoppningsvis en gyllene medelväg.
Värsta är privata markägare som har helkonstiga idéer som man vet är helt fel, men kunden har ju alltid rätt heter det.

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134981 Fråga innan? Alla vill olika, säkert.

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

MNskog  
#134995
Mangan skrev:Fråga innan? Alla vill olika, säkert.


Absolut. Det som är rätt för den ene kan vara hel fel för den andre.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Skogshuggarninorr35  
#134998 Om jag ser till mig själv så försöker jag följa dom direktiv som vi ska följa.
T ex på SCA ska vi lämna "evighetsträd" när vi slutavverkar, men på dom flesta avverkningar kan markägaren klaga på dom.
Ja brukar säga till markägaren att ska han ha ner evighetsträden också får han helt enkelt fälla dom själv för vi måste lämna dom för att klara våra krav.
Ska vi klara certifieringskraven måste vi ju följa dom, sedan spelar det ingen roll om markägaren klagar eller fäller dom själv.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135048 Tja, gör du inte som markägaren vill, blir det kanske en annan virkesköpare nästa gång...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mäki  
#135050
Niking skrev:Tja, gör du inte som markägaren vill, blir det kanske en annan virkesköpare nästa gång...
/Niklas

Virkessäljaren har inget med affären att göra efter att han har skrivit på kontraktet. Att lyssna på alla markägare som inte ens vet var rågångar är ett dött lopp. Om ni vet vad ni pratar om så kan ni återkomma annars så kolla kartan..............

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135051
Mäki skrev:
Niking skrev:Tja, gör du inte som markägaren vill, blir det kanske en annan virkesköpare nästa gång...
/Niklas

Virkessäljaren har inget med affären att göra efter att han har skrivit på kontraktet. Att lyssna på alla markägare som inte ens vet var rågångar är ett dött lopp. Om ni vet vad ni pratar om så kan ni återkomma annars så kolla kartan..............


Vilken värld lever du i? Det är självfallet som så att virkesköparen ansvarar för hela virkesaffären gentemot markägaren, från att kontraktet är undertecknat till att slutredovisningspengar har trillat in på kontot. Entreprenörernas misstag får ju självfallet virkesköparen ansvara för inför markägaren. Om inte markägarens önskemål kan uppfyllas vid en virkesaffär p.g.a. egensinniga entreprenörer, så lär ju både virkesköparen + de egensinniga entreprenörerna vara portade för mycket lång tid på fastigheten. Den entreprenör som inte begriper detta bör snarast byta verksamhet - innan virkesköparen tvingas kicka (läs avbryta samarbetet med) entreprenören!

Det är ju liksom markägarens skog, varför det självfallet är markägaren som bestämmer där... och ja, jag kan min fastighetsgränser!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135053
Niking skrev:Tja, gör du inte som markägaren vill, blir det kanske en annan virkesköpare nästa gång...
/Niklas


Tja , gör du inte som uppdragsgivaren vill , blir det kanske inget kontrakt nästa gång....att strunta i kantzoner , evighetsträd , högstubbar , köra sönder impediment för att hugga några kubik myrtallar osvosv för att markägaren vill ha ut varje möjlig krona ur sitt skitskifte kan ju i längden få större konsekvenser än att denne hytter med näven å ber en fara å flyga för alla pengar som står kvar på hygget . Man ska inte stryka alla medhårs bara för att dom vill det %-(

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135056 Det är fortfarande markägarens skog och där bestämmer markägaren, inte någon virkesköpare eller entreprenör. Ingen virkesköpare torde ha råd att missköta sig gentemot sina kunder, vilket t.ex. Vide får lida för nu. viewtopic.php?f=29&t=8975
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Skogshuggarninorr35  
#135057 Du förstår tydligen inte vad det innebär att köra maskin.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Skogshuggarninorr35  
#135059 Det minsta vi SKA följa på våra avverkningar är skogsvårdslagen när vi går på köpeskog till skillnad fran PEFC när vi kör på egen skog.
Har du problem med det Niking att en entrepenör följer skogsvårdslagen?
Så skulle jag komma till dig och avverka så måste ja följa den vilket du vill eller ej.
Och ska du och vi andra vara ärliga så bestämmer vi väldigt lite över sin egen skog.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mäki  
#135069 Jag lever i verklighet, att följa en markägares "vilja" kan resultera i att du
är utan certifikat och med det allt jobb fram över.

Det är en sak som också virkes köparna borde fatta när dom skriver kontrakt, för det blir ofta köpt objekt som markägaren vill sälj som om man som maskinförare skall hugga så bryter man mot lagen.

Ett exempel är när någon snål markägare står på sig och tycker att det skall gallras ORÖJT då bli det för mycket stamskador
och certifikatet hänger i en skör tråd.
Värsta är dom som tror att dom kan röja själv fast dom inte kan, när det står i arbetsprogramet att markägaren har röjt själv brukar vi säga att nu blir det ännu ett oröjt objekt.

Självklart finns det också markägare som kan om skog och alla lagar som skall följas, det bevisas här på forumet.
Tyvärr är det liten andel såna som man kör åt.

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

JD 2006  
#135101
Skogshuggarninorr35 skrev:Det minsta vi SKA följa på våra avverkningar är skogsvårdslagen när vi går på köpeskog till skillnad fran PEFC när vi kör på egen skog.
Har du problem med det Niking att en entrepenör följer skogsvårdslagen?
Så skulle jag komma till dig och avverka så måste ja följa den vilket du vill eller ej.
Och ska du och vi andra vara ärliga så bestämmer vi väldigt lite över sin egen skog.


Bra skrivet :smile:

Det är lite det här jag menar....markägare som tror att vi som sitter i maskinerna i dag är bara "Maskinnördar" [-x Vilket är helt fel.....Jag känner många som sitter i maskiner idag som kan mycket mer om skogen än många som sitter högt uppe på olika kontor...Sorgligt nog :oops:

Vi som sitter där i maskin ta allt som t.ex. i markberedning där du inte skall köra så man förstör marken men den skall samtidigt marberedas?? Av egen erfarenhet så kan det bli lite svårt att förklara det för okunniga skogsägare som står och funderar varför man inte kört vissa ställen o.sv.
Eller förklara varför man lämnar som tidigare skrivits om Naturvärdesträd såsom en stor tall t.ex.

Men det är då vi som maskinförare skall kunna känna en trygghet från de olika bolagen vi kör åt så att de har informerat skogsägaren om vad en certifiering innebär för deras avverkning, Detta verkar tyvärr inte göras allt för ofta från köpare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar