Vedmaskiner, flishuggar

Spån ifrån vedmaskinen !!!

49 inlägg 32376 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spån ifrån vedmaskinen !!!

Bengt olsson  
#135003 Vad gör ni av all spån ifrån vedmaskinen och då menar ni som kör storskaligt,ca 1000 meter per år minst.
Har ett par som köper lite till häst strö men det blir ju inga större pengar för det,och sen kan dom inte ta så mycket som jag får,lagrar det i storsäckar.
Tängte att man kunde börja producera pellets av spånen men det går tydligen inta att pressa den (för grov).

Va gör ni av all spån ?

Det är ju trots allt ren fin spån mest björk....Går ju inte att elda upp alt hemma i pannan heller...

Funderar lite på en spånbrännare till pannan,någon som har erarenheter av det ?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

skogshasse  
#135006 hej skaffa en fallförugn och elda upp spånet

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

jd6630  
#135008 ja va lite inne på en pellets press, men dom e ju svinit dyra. varför skulle dom spånen va för grova??
ja eldar upp mit spån o flisor. annars får du lägga de i rabbaten som marktäckare

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Bengt olsson  
#135010 Man kan få en press för allt mella 15-50 tusen beroende på kval,sen finns det ju riktiga monster maskiner ,men jag tängte typ garage storlek.
Spånen är tydligen för grova för att pressa,blir bättre spån om man sågar med en klinga...

kan inte lägga dessa mängder i rabatterna.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

jd6630  
#135011 ja hittade en på blocket för 90 tusen, pressade minns ente exakt 70kg / timme tror ja, fick hicka o kaffet i halsen.
har sett briketter me både stora motorsågs spån o me flisor i så beror nog på pressen, kanske en dyrare modell klarar de, annars får du flisa spånen till pressen.
haha de blir rätt mycke spån o mycke klyv flisor. flisorna e svåra tycker ja, de får man skyffla in i pannan själv, spånet tippar ja i en silos o sen skruvar in i pannan,med spannmåls aggregaten

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Bengt olsson  
#135014 Ja en bricket press hade ju också funkat...

Ja flisor o stickor blir det ju i mängder det me,tar dom största o packar i 40 liters säckar till tändved,skickar med några ibland till kunder som köper ved.

Det finns några på blocket nu,den billigaste kostar 12,000kr undrar hur kval är på en sån maskin ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

jd6630  
#135018 ja de vore kanske inte så tokigt,vem hinner först till den.... var på blocket hittade du den??
ja brukar osse skicka me lite spinkor,så har dom o tända med, men de blir ju inga mängder, har haft nån kund som undrat om ja kan sälja ett par banan lådor me spink flisor, jippi du får de gratis
använder ganska mycke värme själv så passar bra i pannan, men man måste ju torka sågspånet lite innan man eldar, så ja kör de i spannmålstorken o sen lagrar de i en avrens silo innan de går i pannan. värmer som f a n.
brukar se de ligger stora berg av spån o flis hos ved säljarna så e tydligen ett stort problem

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

jd6630  
#135021 här e den ja kolla på en gång

http://www.blocket.se/landskrona/Briket ... w=3&last=1

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Bengt olsson  
#135023 Sök på pelletspress så får du fram flera..

Ja de pressen hade säkert klarat att fixa spånen,men tycker det är lite för mycket pengar att lägga på det.

Min panna i huset gillar inte spån,underförbränning !!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

jd6630  
#135036 jo den tar nog både de ena o andra, aa tckte osse d eva lite mycke, han kunde sänka de en tusing eller 2 så hade de blitt affär kanske
kanske kunde dela en sån på flera sågare??
aha då förstår ja att den inte e så tacksam för spn, ja har en lin-ka halmpanna med inmatnig för halm och spannmål,mest eftersom jag hanterar ca 10000 ton spannmål vart år så blir de ju en del avrens o de eldar ja upp

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Bengt olsson  
#135621 Vart gör ni av ert spån ?????
Nu menar jag inte två skottkärror per år !!!!!

Och jag skall inte lägga mitt i min trädgård !!!!!!

TIPS !!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Robertberg  
#135625 Finns ju bönder som har det att strö med, men då vill de bara ha rent spån, inga stickor.
Likaså kaninägare..

Hur fungerar brikettpressarna?
Är det bara en hydralkolv som pressar i en låda är det inte ett mycket mer komplicerat bygge än en vedklyv.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

jd6630  
#135664 ska man strö me de,måste de va torrt, ja har jagat hästfolk men de ska va torrt gastar dom, tror kutterspån e vanligast o strö me.

hur en sån press funkar har ja ingen aning om, men misstänker me tanke på motoreffekten att den gör mer än pressar, ska väl värmas på nåt vis så de smälter ihop. pressar du sågspån me en klyvkolv rammlar de väl ihop igen, iof har ja ente provat

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Robertberg  
#135671 Vi strör med spån direkt från sågen, det hämtas medans sågen går så det är inte torrare än vad virket är när det sågas.
Inget kutterspån. Bönderna häromkring hämtar vanligt spån, men vet en kompis som har grisar och kör långt för att hämta kutterspån.

För dem som har torkanläggningar kan det ju inte vara några problem att torka spånet :)
Senast redigerad av Robertberg sön 14 aug 2011, 00:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

jd6630  
#135673 aa där ser man!!! här köper svinägarna kutterspån i stora balar, kostar ju säkert inget
ajja ja eldar mitt i pannan efter en liten torkning, tycker de funkar bäst o blanda 50-50 spån o spannmåls avrens, rent spån packar saj för mycke i spiralskruvarna,
lycka te me ert spånande

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).