Virkesmätning och Matrisfub

Vrak o röta?

102 inlägg 51940 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13424 Ni har nog rätt alla fyra. Det är nog bättre att slängs med lite skräpved som dom kan vraka för dom vrakar i vilket fall.

Användarvisningsbild
XP  
#13429 Men visst är det surt särskilt när man huggit fint timmer tex ca 100 fina stockar av rejäl frötall å så får man se att dom vrakat litegrann på mätbeskedet :shock:

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13453 Detta med alltid en viss procent vrak är inget annat än en smygsänkning av virkespriset. mag känslan inget vetenskapligt säger att när det är överskott på marknaden så vrakas det mer än när det är brist 😡 rätta mig om jag har fel..

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13460
XP skrev:Men visst är det surt särskilt när man huggit fint timmer tex ca 100 fina stockar av rejäl frötall å så får man se att dom vrakat litegrann på mätbeskedet :shock:


Vad det gäller timmer så stockmäts det ju och vrakningen måste ha en orsak som anges med ett nummer på mätbeskedet.
Gäller det massaved så har dom ju "vrak kod noll" som är den volymen dom bara vill ha gratis.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13502 Hej,
Ja, här kommer en sen nr 5 eller vad det blir... :wink:
Schablon % rakt av.
Kan även tycka att man borde ha rätt att få barken åter efter leverans. Dumsnålt? Ja, kanske i praktiken förstås, men man får mig veteligen betalt för veden (fub), barken kan köparn använda som gratis råvara...

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13512 Med risk för att hamna utanför ämnet så kan man ju säga att mätningen m3fpb var den rättaste för den avser ju den faktiskt hanterade volymen i alla led. Idag har ju dessutom barken ett värde.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13513 Hej,
Ja, det var ju egentligen jag som steg av från ämnet, ursäkta. Såg lite likheter mellan återleverans av vraket och barken.

Annars håller jag med dig Skogsola.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13521 Vi har resonerat om barkavdraget förr, och det ligger på omkr 13 % i snitt om inte jag minns fel,,, givetvis beroende på trädslag.
Det blir alltså 13 m3 " gratis fastbränsle" till köparen och säljaren får betalt för 87 m3fub av 100 m3fpb inlevererat.
Sedan kommer VMF´s volymuppskattning/risk för bortblandat virke i trp och vraken som "glasyr på kakan" och det är egentligen bara hälften av förluster som kan uppstå mellan hygge och inmätning

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13525 Skulle vara intressant att se reaktionen om man levererade allt barkat! Tror inte att dom skulle bli så glada då.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13527
Defender skrev:Skulle vara intressant att se reaktionen om man levererade allt barkat! Tror inte att dom skulle bli så glada då.


Hej,
Enl virkesmätningsförordningen får man inte leverera barkat, såklart... :wink:


MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13528 Det ante mig att det fanns nått sånt.

Avatar Fallback

Vrak

självverksam  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13539 Vrak är något som bruken verkar bestämma helt på egen hand. Precis som det skrevs här så måste man tyvärr kalkylera med ca 5% vrak oavsett hur god kvalitet man levererar. Jag levererade häromåret ca 200 m3f björkmassa och utav det så blev 10 m3f vrak (2200 kr). Betänkas skall att då hade jag varit ambitiös och plockat ut det som det fanns röta i och var alltför krokigt.
Det finns bara två saker att göra, antigen medvetet skicka lite av sämre kvalitet eller att vi gemensamt kan knyta våra nävar och få industrin att betala för inmätt volym.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13564 Har bläddrat lite i en av mina pärmar.

Av de senaste 14 mätbeskeden på massaved levererad till Södra, så var det bara ett som hade avdrag för vrak (0,5 m). Med tanke på att det inte fanns någon röta i veden, så är det avdraget ett för mycket, men ändå inte så farligt.

Har inte kollat längre bakåt i tiden, men vill minnas att under 1970 och 80-talet var det mer regel än undantag med någon % i avdrag.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13628 Jag har sett precis samma tendenser som dig, Ernst.
på 70 - 80 talet vet jag att farsgubben mfl skogsägare tyckte att vrakandelarna var onormalt höga medan
detta har av någon anledning har minskat med åren trots att man håller samma, "kvalitetstänkande", på
leveransvirket.
Däremot undrar jag hur ni tycker att "inmätt volym" hos VMF stämmer överens med verkligheten?.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#13747 Jag vill börja med att säga att detta är en invecklad fråga. Jag vet inte hur det fungerar södeut men jag tror mig veta att här uppe i norr så mäts virket (massaved) in på olika kollektiv.

Vid intmätning (travmätning) så sker slumpvisa uttag av stickprov. Dessa stickprov stockmäts för att fastställa exact volym och vrakandel, men även som kontroll mot travmätningen.
D.v.s att travmätningen korrigeras av stickproven som styr kollektivet 12 månader bakåt i tiden.

Generellt så vrakas det nog för lite i mottagningsmätningen, föjlden blir ju då att kollektivet lägger på lite vrak p.g.a stickproven visar att det vrakas för lite.... Men förhållandet kan också vara det motsatta om stickproven visar att det vrakas för mycket vid mottagningsmätningen....pust !!!
Invecklat det här.... :oops: :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).