Skotare

grot skotning

10 inlägg 5439 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

grot skotning

Ellingsson  
#13489 hur lägger man på ett grotlass på bästa sätt på en 1410? ska köra grot i nån dag nu framöver och de finns väl säkert nån bra teknik för det också,skulle vara tacksam för tips :D



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#13491 har kört mycket ris med standard 1410, men lägg en stock i varje hörn, sen är de bara och och lasta bak och bygg eftersom framåt

Här får ni en bild på gamm maskin jag kör
Bild

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13492 hur mycket grot ska du köra eller hur länge?

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13494 Såga till dig några långa stockar 6-7m å lägg i botten och på bankarna så du får mer plats om du har möjlighet, om det finns så lägg grova toppar å annat dylikt tvärs över så du får upp nån bredd på lasset.

Användarvisningsbild
masterchief  
#13497 När jag skotade grot med min Rapid så hade jag en avkapad lasbilsram med ett svetsat T i änden iförd mellan bakre bankarna, länden var drygt 2m på hela konsruktionen och förlängde lastytan med nästan 1.5m.
Billig och bra konstruktion, fick dock passa sig så man inte lastade förmycket baklass om man körde färskt ris, då kunde man lyfta traktordelen i uppförsbackarna 8)

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13537 så här ser ett bra grot lass ut och det finns inga hjälpmedel pa vagnen
http://i12.tinypic.com/7wolezk.jpg

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13542 Ja det var ett redigt lass.... jag brukar slippa köra grot för det mesta men man har ju testat nåra dagar med Gremon... jag tyckte det var ett jävla plockande rent ut sagt så jag ska nog hålla mig till virke istället:)

Avatar Fallback
smaland  
#13550 Väldigt dålig bild men det går köra stora lass utan modifieringar.
Bäst är det om du tar grova toppar och lägger i botten. Sen bygger antingen med riset som när du kör stock i längsled eller om det är gott om plats på hygget kan du lägga riset på "tväre"...
Jag bygger bakåt först så de högst där sen är det bara att häva på så högt du räcker med kranen. 8) Tryck ner lasset med hjälp av kranens egenvikt samt kan du använda utskjutet att trycka med.
Viktigt att tänka på när du tar högen från backen att du inte får med dig grus och sten. Själv tar jag i ena änden av rishögen och "rullar" den ett halvt varv. Sen är det bara att vinkla gripen så får du med dig hela högen i ett tag om de e hyfsat ris.
Mycket nöje!!!
Bild



Sen blir det såhär fint... :oops:

Bild

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13657
smaland skrev:Väldigt dålig bild men det går köra stora lass utan modifieringar.
Bäst är det om du tar grova toppar och lägger i botten. Sen bygger antingen med riset som när du kör stock i längsled eller om det är gott om plats på hygget kan du lägga riset på "tväre"...
Jag bygger bakåt först så de högst där sen är det bara att häva på så högt du räcker med kranen. 8) Tryck ner lasset med hjälp av kranens egenvikt samt kan du använda utskjutet att trycka med.
Viktigt att tänka på när du tar högen från backen att du inte får med dig grus och sten. Själv tar jag i ena änden av rishögen och "rullar" den ett halvt varv. Sen är det bara att vinkla gripen så får du med dig hela högen i ett tag om de e hyfsat ris.
Mycket nöje!!!
Bild



Sen blir det såhär fint... :oops:

Bild





jag har vart med lite och kört en grot anpassad 1410 och dom har visat mej hur man ska "rulla" ihopp högarna men sen när jag själv försöker så blir det bara ett lyft som lägger sig på den andra halvan av högen :? ? fattar inte riktigt5 hur man ska göra :(

Avatar Fallback
grotförare  
#20729 de är ingen konst att lassa ett rislass!

så här kan ett av mina lass se ut på en standard skotare! nu är den omgjord lite!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).