Skogsvagn (Huggarvagnar)

nokka hk18 krånglar..

18 inlägg 11165 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#134924 Tja!! Har köpt en skogsvagn, en nokka hk18 med patruuna 7000 vagn. Har lite bekymmer med kranen tror jag. När jag står i lutning frammåt så stannar inte kranen förrän i ändläge, när jag står plant funkar den fint. Ser inga läckage vid vridcylindern, är det ventilpaketet som strular, kedjan till vridhuset `slirar` inte. Vridhuset är lite ovanligt tror jag? Det drivs av en hydraulcylinder med 2 kolvar som driver en kedja som sitter runt stubben på kranen. Hur hårt ska den spännas? Är det en bra huggarvagn eller ska jag byta den?


Lite defusa frågor men jag är ganska ny i ämnet :)



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

foton  
#134927 Det är en spint som är av, den låser medbringaren där kjedjan är fäst med centrumaxeln.

Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#134928 Okej! Vad är det för sprint? Sitter den på kolven eller vid stubben?

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

foton  
#134932 Du får lossa muttrarna som håller kjedjan så ser du sprinten den är ca. 15mm. grov, sen får du knacka ut den när den är av är den i tre delar.

Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#134933 Ser jag den genom att bara ta av skyddsplåten vid stubben?

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#134983 Skruvade bort skyddsplåten vid stubben, skruvade även bort muttrarna som håller i kedjan som man även spänner kedjan med. Men hittar ingen sprint!!! Måste kranen stå i något speciellt läge, hade den rakt fram nu men hittar fan ingen sprint, såg förövrigt ingen medbringare heller??

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#134988
IMAGE_00032.jpg
Ja här är en bild på vridhuset, jag ser iallafall inge sprint

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

foton  
#134997 Sprinten går igenom den delen där kjedjorna är fästa genom centrum röret. Du kanske måste flytta kranarmen för hand för att se sprinten.

Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#135030 Centrumaxeln är det samma sak som stubben de ??

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#135070 Jag flyttade kranen men hittar fortfarande ingen sprint!!!!!!!!!!!! Sitter centrumaxeln bakom skälva kranpelaren`stuben`? Altså vid vridcylindern?

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#135074 Ja nu har jag varit ute och kollat exakt hur vridhuset på kranen är uppbyggt. Det sitter som sagt 2 kedjor i vardera ändor på vridcylindern som sitter fast med en bult var. Kedjorna går runt kranpelaren och sitter fast i ett plattjärn med 2 hål, en bult för varje kejda. Det finns inga mer delar på vridhuset så jag fattar inte vart den sprinten ska sitta och vad den fyller för funktion. Ursäkta om jag verkar trög med förstår inte riktigt vad du menar när du säger centrumrör och centrumaxel?
IMAGE_00033.jpg



Tänkte om man kanske ska packa om vridcylinder ändå

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

foton  
#135092 Vi kanske kallar delarna för olika namn. men den delen som du benämner vridhuset är träd på det du kallar stuben för att låsa fast den i stuben är det borrat ett hål rakt igenom. I stuben är ett likadant hål. där en sprint skall gå rakt igenom bägge delarna.

Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#135096 Okej NU fattar jag, Har hittat en sprint på baksidan kranen typ en deci nedanför vridhuset, den är ca 15mm grov och går in i stubben. Kollade även om stubben rörde sig när man vred på kranen men det gjorde den inte, skoa de vara så?
Men du menar att det ska sitta en sprint rakt igenom skälva vridhuset eller axeln som kedjorna sitter runt?
IMAGE_00035.jpg


Är det den sprinten du menar?

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#136336 Fick hem en packningssats till vridcylindern i fredags och hoppas nu att det är kolven som är felande, då packningssatsen gick på drygt 2000kr! En annan teori är att det är en chockventil på ventilbordet som läcker igenom. Dessa 2 alternativ är de enda som skulle orsaka dessa symtom då den omöjligt kan finnas någon sprint på denna kran som fyller den funktionen.

   TS
Avatar Fallback

Re: nokka hk18 krånglar..

henkperz  
#140413 Efter en lång tids felsökning så är problemet åtgärdat :) Det var en buckla i vridcylindern som hade tryckt sönder packningar och kolven i cylindern. Tack vare en lokal mek så svarvade vi en ny cylinder, bytte packningar samt slipade till kolven.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).