Bioenergi

stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

24 inlägg 86759 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

jd6630  
#134862 detta helvete med stjälpt mått
sålde 8kbm stjälpt till en kund, min påg körde in med röd traktor (case) o tippade
jag lämnade 11kbm stjälpt till grannen med grön traktor (john deere)

förklarade för båda att det är stjälpt mått ,alltså 1kbm ved tippat motsvarar 0,7kbm lavat
jaja när kan du komma

kund 1 fick veden betalade och tackade
kund 2 fick veden betalade o tackade, ringde och klagade
jag fick 8kbm när jag staplat upp det, jag köpte 11kbm
min granne köpte av en trevlig ung kille som kom med en röd traktor och tippade
hon köpte 5 kbm och fick nästan 6.....
men jag köpte 11 kbm och fick 8

snackade med kund 1 hon var väl insatt i stjälpt mått och visste räkningen så hade sagt till kund 2 hon fått 5kbm inte att hon beställt 8
kund 2 är mycket arg o ilsken på maj, har förklarat för henne att det är stjälpt mått,,förklarade innan köpet att det är stjälpt mått och du får mindre när du staplat upp det.
fick ett ilsket svar att 1kbm är 1kbm alltså 1x1x1m alltså 1000liter
hur vanligt är detta att folk helt enkelt inte vet vad dom köper???
hur förklarar ni för folk så dom förstår
hur löser man detta, jag har ju inte lurat henne och hon har fått vad hon ska me råge i staplat mått
lönar det saj att sälja i lavat mått?? vilket mer arbete innebär det
hur mäter ni upp 1kbm stjälpt
hur räknar ni ut mängden staplad ved av 1kbm löst
fick tipset av en vedhandlare
1kbm stjälpt blir staplat 1x2mx30cm stämmer de
hur mycket blir det staplat i 50cm längd
tycker de e för klöddigt me detta mått. skiljer ju på stora små bitar
ärligt talat är det inte ett skitmått egentligen??



   TS
Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Hema  
#134883 Enklast är väl att hänvisa till att alla de/flesta andra kör med samma mått just stjälpt mått och med faktorn 0,7 fick hon faktiskt 0,7m^3 för mycket lavat. Alltså det bästa är att bevisa att hon inte har blivit lurad, utan faktiskt fått lite extra.

Allmän faktahänvisning ang. mått.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volymenheter_inom_skogsn%C3%A4ringen

Kanske har du läst denna tråd? Konstigt att hon fått rätt. Där snackar de om en faktor 0.6.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/138015-kvinna-fick-raett-mot-vedfoersaeljare.html

Om hon inte är intresserad får du väl ta tillbaka veden mot transportkostnaden (men detta anser jag ju såklart som sista utväg) och som verkligen man väntar med till det verkligen är uppenbart att hon inte kan inse fakta.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

H3nkk4  
#134889 Stjälpt mått är ju den enda måttenhet man kan använda om man säljer 30 cm ved. Ifall man inte vill arbeta gratis och stapla veden.

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

axwell  
#134890 Det tycks råda ett missförstånd mellan säljaren och köparen. "Lavat mått" tex, vad är det på rikssvenska?
Om kunden är från annan ort än jd6630 är det stor risk för språkförbistring men om den lokala benämningen eller den rikssvenska gäller; ett juridiskt bryderi.

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Robertberg  
#134898 Antingen kan inte säljaren på ett bra sätt förklara att veden tar mindre plats om man staplar den tätt och prydligt.
Eller så är köparen för dum för att förstå.

Hursom helst borde man kunna komma överens genom att prata lungt, eller att konkret bevisa att man har rätt.

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

jd6630  
#134899 jag förklarade att det var stjälpt mått flera gånger,men hon hade mätt vedboden och skulle fylla den. vi bor i samma komun så språket e inga problem.
hon hänvisade till att en kbm alltid är 1000 liter, är nog så att folk inte förstår eller vill förstå skillnaden mellan stjälpt o lavat mått

   TS
Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Robertberg  
#134901 Hon har rätt i att en kbm alltid är 1000 liter, men hur mycket ved man får plats med i den kubiken varierar ju beroende på hur väl paketerat det är.

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134902 Ge kärringen måtten på flaket får hon själv räkna. Eller bättre låt hon mäta det å sen räkna.

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Hema  
#134909
roten skrev:Ge kärringen måtten på flaket får hon själv räkna. Eller bättre låt hon mäta det å sen räkna.


Bra förslag!

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

H3nkk4  
#134911 Ifall hon vill köpa fastkubik så låt henne då räkna ut volymen på varje vedträ.

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Nolltax AB  
#134942 Stjälpt mått är ett otyg.
Räknar enkom travat mått.
-Aldrig jag pyntar den slanten för en kubik ved! -Grannen säljer ju för halva priset!!
Svenne saknar förståelse volym/pris. Jag säljer ej ved.

Användarvisningsbild

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134947
H3nkk4 skrev:Ifall hon vill köpa fastkubik så låt henne då räkna ut volymen på varje vedträ.

Jepp!
Be henne ta ett random vedträ och mäta volymen på det, lägg på mängden luft mellan vedträna, be henne sen räkna ut hur många vedträn inklusive luft det går åt för att få en kubikmeter.
Sedan ber du henne räkna hur många vedträn det är och betala därefter.
Alla nöjda.

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Nolltax AB  
#134949 En våg att hänga uti kran finns.
-Skåda, 500 kilo. Låtom oss säga det är en kubik torkad ved...
-Hur mycket väger säcken.....
-Den vikten är borträknad.
-Fram med fuktmätaren. Jag avser kontrollmäta envar vedbit!

Jag säljer ej ved....

Avatar Fallback

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

jd6630  
#134950 håller me nolltax. stjälpt mått e ett otyg.
ja hon får va nöjd me veden, sen kan hon mäta räkna dividera o mäta en gång till, för en kbm är 1000liter, visst men då får du hålla daj te olja
felet var väl här att hennes granne som köpte först sagt hon fick 5kbm, inte att hon beställt 8 för o få ut sina 5 lavade
sen kan ja ju tänka maj att kärringen har lavat de så tätt att de inte finns luft imellan,o de e ju inte riktigt torrt än,så hoppas de möglar o ruttnar i vedboden för henne.

men allmänt tror ja de blir svårt för folk att veta vad som menas me en stjälpt kbm

   TS
Användarvisningsbild

Re: stjälpt mått på ved staplat mått 1ggr ti

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134953 Nå nä, inte är det lätt.
Men nästa gång, låt henne mäta vagnen innan du tippar, bestäm volymen där eller åk hem igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).