Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avesta vagnens motor krånglar

3 inlägg 2220 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avesta vagnens motor krånglar

henrik_1  
#134871 Hej alla skogstokiga!

Har stött på lite problem på min honda motor (GX200) som driver Avesta vagnen.

Tankade både honda motorn och fyrhjulingen ur plasttanken hemma som jag alltid gjort men fick problem denna gången. Honda motorn gick igång efter tankningen utan problem men gick bra i 1minut sen börja den gå ojämt och självdog. Precis som när bensinen börjar tryta. O får inte igång den igen.
Blev väldigt förvånad och kollade i tanken om jag kunde se något mystiskt men inte.

Öppnade upp luftfiltret och kollade och stängde bensinkranen o kollade om de va flöde till förgasaren och det va helt okej, luftfiltert va som nytt, vagnen har inte använts mer än 25-30 timmar än.

Tänkte starta fyrhjulingen o köra upp till verkstan för o ha någon stans vettigt o va. Då startar inte den heller, startmotorn går men den vägrar gå igång.
Nu började jag bli orolig, o konstaterade att något står inte rätt till med bensinen.

Plockade bort tanken från aggregatet o tömde den, rengjorde utloppet ur tanken eller vad man ska säga och fick bort lite smuts. Lossade skruvarna vid förgasaren och skruvar ihop allt igen.

Den startar på första försöket och går som den alltid gjort.

Gjorde samma procedur med fyrhjulingen o den går precis som den ska o har inte krånglat efteråt.

Men hondan är inte lika snäll, har kört två lass utan problem men på det tredje lasset börjar den gå ojämt och självdö och är väldigt svår att få igång igen.

Efter att jag startat om den så gick den bra igen ca 10 minuter och stannade motorn, återigen svår att få igång, måste vänta tills den har svalnat innan den startar.

Har försökt ringa återförsäljaren men han som är expert på området är på semester och återkommer inte på över en vecka. SKulle helst vilja köra färdigt i skogen på semestern så jag ställer mitt hopp till er här.

Vad tror ni det kan vara som gör det, är ju konstigt att den går bra ibland och dåligt helt plötsligt.

Hoppas på hjälp

//Henrik



   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnens motor krånglar

Kse  
#134873 Iom att motorn är ny och rimligtvis har en garanti som gäller så bör man kanske inte ge sig på allt för omfattande demontering.
Att motorn skulle tagit nån större skada av bränslet tror jag inte, prova att byta stift och se om det hjälper.
Har du skit i tanken efter 30 timmar så är det uppenbar risk att du har skit i förgasare oxå, finns ev ett filter/sil inne förgasaren där det kan sammlas skräp eller om något munstycke satt igen.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnens motor krånglar

henrik_1  
#135004 Mm öppnade förgasarn o hittade nån form av sil där, men där såg rent o snyggt ut. Är det farligt att blåsa rent med svagt tryck?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).