Traktorn i skogen

Snöröjning

41 inlägg 35143 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Elfving  
#134851
jd6630 skrev:kom över den här hemska slungan för 50lax för några år sen
en plåtbalk i botten o sen en stor propeller,typ katamaran propeller. den kan du köra framåt eller bakåt med, mycke snö slungan före lite snö slungan eftert traktorn, blötsnö is sten postlåder, ja de kvittar de åker iväg
kör me 200hk traktor o 1000varva pto, blåser snön ca 200m


Häftigt, men vad blir det på bränslekontot för en snöröjningssäsong? Jag är snål som få när det kommer till snöröjning - varför lägga arbete på sånt som ändå förr eller senare försvinner av sig själv? 200m är ju galet långt :)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

jd6630  
#134854
Elfving skrev:
jd6630 skrev:kom över den här hemska slungan för 50lax för några år sen
en plåtbalk i botten o sen en stor propeller,typ katamaran propeller. den kan du köra framåt eller bakåt med, mycke snö slungan före lite snö slungan eftert traktorn, blötsnö is sten postlåder, ja de kvittar de åker iväg
kör me 200hk traktor o 1000varva pto, blåser snön ca 200m


Häftigt, men vad blir det på bränslekontot för en snöröjningssäsong? Jag är snål som få när det kommer till snöröjning - varför lägga arbete på sånt som ändå förr eller senare försvinner av sig själv? 200m är ju galet långt :)


ja den e häftig!!! tänk inte på soppa räkningen för de sajjer sluurp i tanken. ja räknar på min 200hkr enkelt 55l i timmen när ja kör.och ja ska byta traktor till nästa säsong o ha minst 50hk till ,kan tänka diesel förbrukningen blir nån li lägre då, för ja plockar minst sagt ut varje liten polle.
200m väg??? 40cm snödjup 12km h . ajja de hade ente tagit så lång tid o fått rent

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Kse  
#134857 Funderar på att skaffa en äldre hjulare ( typ -80 tal) för att få gården snöfri, som det är nu får man förlita sig på granens Valmet 705
Och ska man ha garagplanen plogad så får man tjata lite xtra eller tjuvlåna. Blir ju en del tunga lyft oxå i verksamheten så en jordbrukare blir ändå för klen. En större baklastare typ 840 hade ju oxå funkat men dom är ju löjligt dyra enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

jd6630  
#134858 förstår inte riktigt vad du ska med en 840 till dom e ju svindyra bara för hästfolket ska ha dom o slå ner hage stolpar me, en vettig traktor me lastare från 90 talet lyfter ju mer än en äldre hjulare
ja har en du kan köpa 125000+ moms
hopplöst o låna maskiner av grannen,låter jobbigt iaf

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Kse  
#134964 Är väl ärligt talat inte sugen på en baklastare då det känns lite gammeldax utan en hjulare typ 4400, 846 el liknande.
Ploga kan man ju göra med vilket skit som helst men jag vill ha lite lyftkraft för att kunna lyfta tex boggilådor, ta lös markberedaren mm.
Vad har du för maskin till salu då? Antar att den inte står inom 100 mils radie heller :lol:

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

jd6630  
#134966 baklastarens tid e väl förbi. vet inte vilket pris du har tänkt dej för nästa år ska ja sälja min L70F
men en 4400 tycker ja käönns lite gammalt, kan du inte hitta en tidig L50 L70 till bra pris.
annars får du komma ner genom sverige o köpa min pärla
Case Ih Maxxum 5130

1993års modell 11000 timmar
115hkr
4 wd
pto 540/540e 750/750e 1000vars
el manöveread lyft
4 dubbelverkande hyd uttag
backvarnings system med ljus och ljud samt kamera och en kamera över redskaps fästet till lastaren
40km låda
runtomtäckande arb,belysning med 35w xenon, radio cd och usb ansl.
luftfjädrad stol med sväng och plan dämp
nyservad av auk verkstad nya spridare och oljebyttad med filter, ac servad
lastare ålö 970 2006års modell
hyd redskaps fäste 3-4 funktion. sms euro fäste elyoustick handsk anslutning av hyd paket till ventil paket och 3-4 funktion
pris 125000+moms billigare vid snabb affär
mycket traktor för pengarna. och garanterat 5000timmar utan att man behöver lyfta huven

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Kse  
#134970 Ja det såg ut att vara en stabil maskin, som sagt mkt maskin för pengarna.
Tänkte väl lägga runt 100000 , ska som sagt bara ploga och lyfta lite i byn.
Bor ju i villa inne i stan och där sköter grannen plogningen med sin Lundbergare 343.
Traktorn behöver jag till byn där jag har garage och maskiner i anslutning till sommarhus och föräldrarhemmet.


Var en 846 till salu 2 mil härifrån för ett nån vecka sen för 80000:- men den blev såld direkt, har dock hittat denna maskin här i närheten.
846.JPG



http://www.volvo.com/constructionequipm ... LM+846.htm

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

jd6630  
#135017 aa casen e stabil pålitlig och billig i drift. men ja behöver nåt större nu
vet ente hur 846 är, har aldrig kört en sån ,tror dom slutade tillv.innan ja va född. men e den i fint skick och convertern funkar ska de väl inte va nån fara o köpa en sån, tänk på o kolla reservdels tillgången.
skck på däcken ,olje läckage o ja en massa annat, kanske du kan få en hälsokontoll från swecom, där dom kollar hur maskinen mår
annars får du vänta tills nästa sommar när ja säljer min L70F.....just de 100lax, ajja de löser saj ,sätt en 2 framför så e den din

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Kse  
#135295 Blev affär på 864:an :D , levererad i kväll och det kliar ganska bra i fingrarna kan jag säga.
Blir en ordentlig genomgång inför vintern, vi börjar filter och olje service så får vi se vad vi hittar på vägen.
Elsystemet är heldött så det kommer näst på listan, lite färg skulle ju inte heller skada.
Någon som har lite redskap med stora bm till övers och inte bor i södra skåne?
846.JPG
Gafflar och vinge skulle behövas.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

jd6630  
#135300 Grattis!!!
den ser ju bra ut, nya skärmar!! rostfritt rör xenon ljus dioder i bakljusen back-blixtljus rostfria verktygslådor, omlackering lite motivlack o sen klarlack utan på......aa de blir en pärla i snön.
dubbar i däcken vikplog fram ojoj!!!!!
volvo dekalen har klarat saj riktigt bra, tycker dom brukar brännas upp rätt fort annars.
finns väl en hel del redskap till dom, iom de e st bm bör de inte va några problem. annars har ja nog några skopor i varierande skick du kan överta....
har ett diagonal blad som heter helvete , nä holms står de på de, men e sak samma. 4,20 brett hyd svängt dämpare stöd hjul o även platta is stål, kompl me hyd ans och exon extra led ljus hel halv ljus positions ljus me dioder. o massa annat på. krok vajer, 50 lax + m
bara o gratta

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135416 Skoj, blir nog fint att trycka snö med den.
Backkamera känns prioriterat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).