Traktorer och processorer

FOTON traktor

102 inlägg 87776 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#134683 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

foton  
#134694 Det bästa med utan hytt är att det aldrig blir imma på rutorna. Men tak är gott att ha, min va med tak sen har jag monterat dit en framruta. När man är ute och jobbar är man ju klädd för det.

Användarvisningsbild

Tar till traktorn när ATV'n går bet

traktorz  
#134704 Foton erbjuder ju hytt till i stort sett alla vikt-klasser, nu senast till en 25hk och en 50hk modell. Vår 40hk modell saknar dock hytt, men det väsentliga i vårt tycke är 4-hjulsdriften och hydrauliken till bl.a. frontlastaren.

Visserligen har vi en stark vinsch på timmerkärran, men riktigt tunga stockar rår inte det ATV-ekipaget på. Det enda som händer är att man lyfter själva ATV'n upp i luften med vinschen samt böjer stålet på den klenare ATV-vagnen.

Vi får därför ta till vår trogna arbetshäst, traktorn Foton FT404 med frontlastaren, som hur enkelt som helst i en slinga lyfter de riktigt tunga stockarna som på bilden. Som synes är stockdiametern här jämförbar med timmerkärrans hjuldiameter, så det är riktigt tunga vindfällen.

Vi kan därför säga att vi inte har märkt av att Foton-lastaren är relativt lågt specad till bara 400 kg. Med avtagen skopa (vår 180 cm skopa väger närmare 200 kg) blir momentarmen väsentligt kortare, så de riktigt tunga lyften gör vi just med avtagen skopa. Sen att hydraulik funkar bra mycket bättre än jämfört med strulet hos de elektriska vinscharna är ju också värt att nämna.

Visst är en ATV smidig och har bra framkomlighet, men styrkan och tyngden hos en jordbrukstraktor med en kraftigare vagn är som natt och dag för de tuffare uppdragen.

Bild

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

jd6630  
#134709 ALDRIG!!! att ja satt maj i den skapelsen!!!! men kan ju tipsa om att lägga på dubbelmotage för o minska marktrycket ytterligarre, borde finnas nåt framhjul som passar o lägga på bakaxeln
till han med sin john deere. har du kört på raps diesel????
serva insprutnings pumpen så ska du se den komme ro gå som en klocka
det är aldrig bra att lyfta framänden me lastaren, aldrig, för traktorn e väl ihop bultad på mitten o kan knäckas, sånna lyft får vi göra som har en riktig lastmaskin

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Avslutat-03  
#134718 Tack för många uppmuntrande kommentarer. Av minitraktorerna tycker jag den minsta Fotonen verkar passa mig och min plånbok bäst. Nu återstår bara att komma fram till om det är bäst att köpa en ny sådan för ca 60 000 eller att försöka hitta en begagnad "vanlig" traktor för samma pengar.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

jd6630  
#134720 köp en vanlig jordbrukstraktor för dom pengarna!!!!

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

jd6630  
#134721 tänkte visa hur en lastare ska se ut. kan saj att de blev en liten tvätt efter betkampanjen 2010
27855_120725631291019_100000607484568_170398_1417187_n.jpg

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

jd6630  
#134722 var o hämtade halm för o täcka betorna. 10balar 600kg st. lågtrycksdäck!!! jaja de gungade lite i 50km
196774_201733229856925_100000607484568_599975_4277138_n.jpg

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#134725 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

axwell  
#134732
jd6630 skrev:Inlägg av jd6630 » Idag, 09:52
tänkte visa hur en lastare ska se ut. kan saj att de blev en liten tvätt efter betkampanjen 2010


Den där dunderklumpen är knappast något alternativ till en billig Foton till lågt pris. Skulle försvinna i första myrhål om den ens tog sig till skogen utan riva med sig träden vid sidan och samtidigt skrapa sönder den dyrbara lacken.

vetinte skrev:Kollade runt innan jag köpte min Foton. O för 60000:- får du nytt o fungerande.
Beg e beg = Jobb från början.
Min har gått närmare 500 timmar på 3 år utan problem.


För drygt halva det beloppet får du en beg kvalitetsminitraktor med 20 års modernare teknik.
Däremot skulle inte en ny minitraktor från Japan/Europa/USA vara prisvärd mot en ny Foton.

http://www.bushcrafttrading.com/page11.html

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

jd6630  
#134734 dunderklumpen??? lovar att den e smidigare än en foto. oki ett däck kostar samma som er foto traktor men att den försvinner i ett myrhål gör den inte, den flyter ovanpå med desse brede däcken
hade garanterat tatt sej fram i skogen, ska banne maj ta o köra upp te min bokskog o köra ett varv där.
skrapa sönder lacken?? den lacken tål enormt mycke, detta e högersidan och de syns inte att den vält på de hållet en gång
har 3 lager klarlack ovan på lacken

kolla blocket du får en otroligt bra beggad jordbrukstraktor för 60 lax, tom billigare
kan tro att reservdelar service kostar skjortan till foton
500 timmar på 3år = 166tim år.
60000 /5 år =12000
160tim x5 år= 800timmar
60000kr/800 tim= 75kr
normalt ska timpriset vara 125kr inkl diesel förare service reservdelar slitage
njä då e nog min stiga park roligare

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Avslutat-03  
#134735
jd6630 skrev:dunderklumpen??? lovar att den e smidigare än en foto. oki ett däck kostar samma som er foto traktor men att den försvinner i ett myrhål gör den inte, den flyter ovanpå med desse brede däcken
hade garanterat tatt sej fram i skogen, ska banne maj ta o köra upp te min bokskog o köra ett varv där.
skrapa sönder lacken?? den lacken tål enormt mycke, detta e högersidan och de syns inte att den vält på de hållet en gång
har 3 lager klarlack ovan på lacken

kolla blocket du får en otroligt bra beggad jordbrukstraktor för 60 lax, tom billigare
kan tro att reservdelar service kostar skjortan till foton
500 timmar på 3år = 166tim år.
60000 /5 år =12000
160tim x5 år= 800timmar
60000kr/800 tim= 75kr
normalt ska timpriset vara 125kr inkl diesel förare service reservdelar slitage
njä då e nog min stiga park roligare


Vad yrar du om???

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#134749 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

jd6630  
#134752 gå in på lantmännen me 60 lappar i näven, lovar du komme rhem nöjd me en fin traktor.
vem sa att blocket e billigast????
jisses du har väl en helt annan komfort o kraft i en riktig traktor!!!
mycke mer redskap o välja på


fattade ni inte min uträkning ??? inte vanda vid maskin kalkyler. jajaja ni får räkna en gång till
har kostat mig olja filter o fett diesel och inköpspriset delat me antal timmar delat me 5 år tror du ligger en bit över vad lantbrukstraktorer får kosta

had enog vatt billigare me häst o vagn

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#134756 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:31, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).