Vedmaskiner, flishuggar

Bonnet-Vedkombi-bigbag

48 inlägg 28555 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bonnet-Vedkombi-bigbag

Bengt olsson  
#13461 Såg att Bonnet har en vedkombi med kedja.
Dom visade denna maskin på elmia,var det någon som tittade på den?
Ganska bra pris 26,900 plus m,men tillverkad i kina vad tror ni om det ?
Sen har dom vedsäckar ventilerade med botten tömmning någon som har testat dom?



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Raffe  
#13462 Bra pris :wink: Ligger bra till för såna som vill ha en hyffsat effektiv vedmaskin men tycker 50000kr + för "halvproffsgrejer" är för dyrt. Kunde gott tänka mig en själv förutsatt att grejerna funkar/ser vettigt konstruerade ut. Klyvsidan ser lite märklig ut men svårt att dra några slutsatser utav en bild.

Nån som sett maskinen i arbete? Är det 13tums svärd? vilket märke på sågmotorn?

Rapportera gärna om Ni sett/använt/mm denna maskin, är faktiskt lite intresserad. Kommer att bränna 20-30 löskubik när mitt "renoveringsobjekt" är klart så jag är ute efter en vedmaskin. Har mest tittat på Palax combi MII med eldrift. Priset är dock över 50000sek. Lite i överkant, känner mig nog lite tvingad att sälja lite ved då för att motivera köpet (egen skog).

Är lite allergisk mot Kina grejer men .... :roll:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13463 Jag tog ett infoblad där om den men dom hade väl ingen på plats vad jag minns. Jag frågade om den o den första prototypen som dom byggt själva här hemma var skickad till Kina som modell. Har för mig han sa att dom första skulle anlända 2 månader senare.

Magnus M

Avatar Fallback
Raffe  
#13464 Ganska bra priser på Bonnets prylar i övrigt, kina grejer alltihop eller har dom egen tillverkning också?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13465 Om jag fattade rätt så konstruerade dom o byggde en prototyp som sen skickades till Kina som modell. En liten serie tillverkas o skickas hit , kontrollerades o eventuella justeringar gjordes o sen produktion.
Alltså ingen produktion här. När sen leveranserna kom så sålde dom bara o funderade väl samtidigt på vad nästa pryl skulle bli.

Magnus M

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13466 Jag köpte mej den här istället: http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=874

Om intresse finns kan jag PMa telnr. Han har annonserat igen så han har väl satt ihop några till nu i sommar.

Magnus M

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#13467 Hur funkar den?har du kört många meter ?hur grova får du in i maskinen?
Har du flyttat sågen?

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13468 Jag har bara kört några kubbar o inte byggt om ngt än. Har inte så bråttom då jag har gott om ved färdig. Framåt våren blir det väl nåt lass o då ska några detaljer vara justerade hade jag tänkt.
Ska mäta vad den klarar i grovlek när jag kommer hem(sitter kvar på jobbet än :( ).

Magnus M

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13471 35cm är nog max ungefär. Tror dock inte jag skulle orka släpa upp en sån 3m björkkubb i den utan nån form av lyft eller vinchanordning. Såna sågar jag direkt i vältan med motorsågen.

Magnus M

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#13472 Dom flesta kan ta ca 30-35 men jag tror inte att man kan lägga på en 35cm på intransport bandet,maskinen tippar väl då!
Får väl va nöjd med en 3 m på 25cm.
Det finns en del beg men många verkar ha gått en hel del!
Får se vad det blir för maskin.

   TS
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#13504 Beställde 1,5 kubiks säckar idag ifrån Bonnet plus 40l säckar vi får se när dom kommer hur kvaliten är!

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13510 Jag var inne på att köpa en dyrare maskin o sen hyra ut lite för att få igen lite pengar då jag inte kör mer än 40-50 kubik /år. Efter att jag pratat med några som gjort så ångrade jag mig, folk beter sig precis hur som helst när det är lånade grejer. En hade hyrt ut 6 ggr o fått tillbaka trasigt varje gång. Repkostnaderna vart högre än hyran. Enda alternativet isåfall är nog att köra mer själv o sälja ved.
Tittade på ett par beg oxå men dom hade båda gått som hyrmaskiner så jag avstod. Det var snett o krokigt lite här o var när man kollade noga.

Magnus M

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14223 Nu har dom (Bonnet) annonser på blocket på vedkombin. Verkar vara samma koncept som Timmersågen på kedjedriften, dvs elmotor o dubbla svärd. Syns om man tittar på filmsnutten.

http://www.blocket.se/vi/14431814.htm?ca=13_s


Magnus M
Senast redigerad av Magnus M ons 05 dec 2007, 12:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14226 Den gick "seeeegt" (Bonnet), + avsaknad av höj och sänkbart transportband.
Med ett sådant påmonterat så tror jag inte prisskillnaden blir så enormt stor jämfört med tex finsktillverkade "Pilkemaster", och finnarna brukar ju dessutom ha bra kvalitet och beprövade grejor.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14229 Nåt att jämföra mot...
Jag köpte min pilkemaster, med stocklyft och 4 + 6-delsklyv för 44000.
Det var nån drive då, tror den ligger runt 48000 nu.
Verkar dock som dom har erbjudanden då och då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).