Bioenergi

eget företag

22 inlägg 9988 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: eget företag

PETER.ERIKSSON24  
#134570 Hej!


tänkte köra eget precis som tråskaparen! frågade a-kassan hur do ställde sig tänkte skaffa f,a skatt för röjning!

Detta är ju säsongsbetonat så på vintern har jag inget jobb så måste jag kunna ha a-kassa i ryggen..'om jag inte hittar nåt
Svaret var NEJ från a.-kassa detta med att kunna ha företaget vilande gick inte!!

Så man skall nog vara noga å kolla vad som gäller innan man skaffar a-skatt.. trodde detta inte skulle vara nåt problem men-
Tji där fick man!!

Avatar Fallback

Re: eget företag

jd6630  
#134571 vi bor ju tyvärr i sverige o e man svensk ska man inte ha nån hjälp av staten
vet ja hade ett helvete när ja startade mitt 19 år gammal. o som ja skrev innan ,vilken ekonomi har man just nu, kan ja köpa allt ja behöver o sen va utan jobb första året.

peter om du inte har skogs jobb på vintern, täck upp de me snökörning el nåt
flera ben att stå på är ett måste
men som vanligt är det ens privata ekonomi som begränsar, tror inte banken e så sugen på att ställa upp o låna ut massa pengar till ett nytt företag

Användarvisningsbild

Re: eget företag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134608 Man ska nog glömma allt vad gäller trygghet från staten när man blir egen.
Kanske lite hårdraget men så ska man nog se på det för enkelhetens skull.
Klarar man löpande kostnader osv 11 månader utan att kunna stämpla så är det bara att köra igång
för man blir inte utkastad från a-kassan förrän det gått ett helt år.
Så prova!

Användarvisningsbild

Re: eget företag

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134611 Undrar om inte det där är lite beroende på vilken kassa du är med i, har för mig jag fick ett annat svar från min. Men se där ytterligare en fördel med AB, då kan styrelsen anställa dig som Vd och sen är du med i lämplig kassa om du vill, typ Ledarna eller nåt sånt. Kostar i och för sig 50 tkr, men man oftast plocka ihop de i apportegendom om kontanterna tryter.
Kan vara värt att kolla kanske.

Avatar Fallback

Re: eget företag

jd6630  
#134614 vad är apport egendom?? aldrig hört förr
när ja startade min maskinstation så hade ja körning motsv 700tusen men var tvungen att köpa maskiner för 4mille.
banken sa nej aldrig
frågade af va dom kunde göra inget sök jobb få lön spara
diskuterade me min mor o vi kom fram till att ska vi satsa o ja vill detta så säljer vi en del maskiner vi inte behöver o köper nytt + att hon peta till resten av pengarna från egen fika
har 1 heltidsanställd 3 säsongs anställda och maskiner för 100 mille omsätter 25 miljoner om året
men sitter ändå i lycklig sits utan lån avbetalningar o helvete

sätt inte egendom som säkerhet de finns maskinlån me låga räntor

Användarvisningsbild

Re: eget företag

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134620 "Apportegendom är annan egendom än pengar som tillförs vid en aktiebolagsbildning. Exempel är aktier, varulager, fastighet, fordon, maskiner, patent, uppfinningar. Endast egendom av nytta för bolaget får användas som apportegendom."

Så tanken med det är alltså inte att sätta några saker i pant för lån, utan ett sätt att få fram det kapital som behövs för att bilda ett aktiebolag. Kan vara ett sätt för att slippa låna pengar till aktiekapital. Visst, risken finns att förlora det vid konkurs, men det gör man ju med aktiekapitalet i vilken form det än är. Annars så delar jag helt "jd6630" att om man slipper sätta sin egendom i pant så är det väldigt bra. Här är ju igen aktiebolag en fördel jämfört med enskild firma, då det skiljer väldigt tydligt på privat egendom och företagets egendom, och därmed skulder.

Med allt detta sagt så ska jag väl erkänna att jag själv kört enskild firma, men då jag levererar enbart tjänster som inte kräver några maskiner eller så är riskerna små och kontrollerbara. Men sedan några månader kör jag även en del av verksamheten i aktiebolag, delägt med andra. Det känns bättre när man ska anställa folk med allt vad det innebär.

Avatar Fallback

Re: eget företag

jd6630  
#134628 Aha !!! då lärde man saj nåt nytt!!!
jag har enskild firma, men funderar på o sätta in barnen o göra HB eller AB ,men saken är att ingen 17åring o definitivt inte en 3 års tös har dom pengarna som krävs, o när ja förhörde maj så gällde de inte ifall ja löste ab summan,den var person knuten jajaj allt för o jävlas
ta in folk utifrån o starta AB... vet inte om ja vågat de, man har ju hört många som plockar pengar ur AB. visst kan de va tryggt me ett AB men riskerna finns där alltid
risken me att köra /jobba åt andra är alltid att man inte får betalt utan måste vända sej till indrivnings firmor, något ja undviker´, erbjuder istället kunden att betala vad den kan under tiden tills skörd......jaja de får duga....
många nystartade egen företagare tror att dom har full lönsamhet från första veckan, ett tips GLÖM DE!!!!
jag har min föräldra gård i botten där jag e 11 generationen sen har ja startat maskin station med sådd och pressning var de först som sen blev allt inom jordbruk.
köpte minigrävare o började lite trädgårds anläggning,främst för en polare tjatade o ville göra detta, har nu 2 minigrävare o 2 minilastare ,sen snubblade ja över en huddig 1260 som ja senare fick in på eon, och svevia
hade folk som frågade efter brocka o paddor, eller ville låna häcksaxen..... spann vidare o köpte in ett konkurs parti me varierande kvalite men höll liv i skiten innan jag o mina anställde tog ett beslut o satsa mer på de,så köpte in nya sånna maskiner för ex kr och hyr ut per dag. har en del byggfirmor i trakten som använder de dagligen o sen alla dssa stug ägare som hyr lite då o då.
känner att just nu orkar vi inte med mer arbete ,visst äldste sonen e me o kör o hans polare kommer o ställer upp för en slant, finns faktiskt 2 av hans vänner som jag erbjudet säsongs jobb, dom skulle tänka lite på de...men verkade positiva
just som arbets givare gäller de o lyssna på sina medarbetare lika mycke som sina kunder,har ju fördelen att kunna satsa mer på en gren om de känns rätt. men ju fler ben ett eget företag har dessto säkrare känns de

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).