Socialt (mer om oss)

Sommar-rapporten

73 inlägg 28315 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

axwell  
#134129 Ännu en upprepning; potatisen har blommat över, ca 10 knölar i varje stånd. Instämmer i att sk. färskpotatis i "boa" aldrig kan mäta sig med riktig hemodlad utan något "hokus-pokus" tillsatser eller bekämpningsmedel.

Skörden av jordgubbar har börjat avta, speciellt för de tidiga sorterna.

Sundsvallarna är både genomvåta och sura sedan SMHI avslöjat att staden mellan bergen får mer än dubbelt så mycket regn som Timrå.
Senaste 30 timmarna kom det 19 mm, dvs alldeles lagom i Timrå/Söråker.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#134602 Jag har en treårig terrorist från Göteborg som hälsar på så det har inte blivit så mycket tid för datorn, nåja det är trevligt med dottersonen även om man inte alltid hinner med i svängarna, man kan inte säga annat än att vi har haft en kanon sommar, soligt och för det mesta lagom med värme även om det varit någon dag med närmare +30, jordgubbarna som vi flyttade från landet vi hade vid huset i byn vägrar att växa här ute vid havet, jag undrar om dom har muterat dom liknar mest smultron i storlek, men dom mognar inte utan är fortfarande gröna, så den här odlingen blir nu nedlagd.

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#134823 I går monterades en paxfläkt som skall blåsa in varmluft från den inglasade alten till stugan, skall bli intresant till hösten när temperaturen ute sjunker att se om detta fungerar, har ställt in termostaten så att när det blir +20 grader på altanen skall den starta och slår sedan av när tempen sjunkit under +15.

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#135075 Nu är blåbär och hallon plockningen i gång har plockat 6 liter blåbär och det dubbla hallon, det är ovisst om det blir mer blåbär, ser väldigt dåligt ut med, hallon däremot ungefär som normalt så det blir nog några liter till, abborrfisket har haft en nedgång under juli men nu verkar det ha svängt, 25 abborrar i förrgår flera rejält stora så det blev flera fina fileer. något svalare framföralt på nätterna runt +12 nu har vi +21,5 trots att solen lyser klart och fint.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#135274 Hej shejken, nu är jag hemma. Ingen vidare sommar idag, varit runt 12 grader och småblåsigt. Har kommit 40 - 50 mm regn här sen nån gång i fredags tror jag, var ju inte här då. Måste ut och repa ihop lite blåbär jag också, hoppas det finns nåt kvar fortfarande. Hjortronen fixade jag innan jag for, dom var rejält tidigt mogna i år. Nästan 5 kg blev det.

Resans väder har varit övervägande bra, har haft tur och lyckats befinna mig där det inte regnar den mesta tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#135759 Gå inte över ån efter vatten lyder ett gammalt ordspråk, men det är vad vi gjorde när vi var ut på den första blåbärsplockningen, nu har vi plockat 12 liter alldeles bakom stugan och det finns betydligt mer att plocka, snacka om att vara hemmablind. Har inte plockat några hjortron då det fanns kvar ganska mycket i frysen från förra årets skörd. +15,9 lungt och fint på havet denna kväll. Skulle inte vara fel med lite regn börjar faktiskt vara ganska torrt i markerna. Har kapat ett par gripar björkved, till veckan skall veden klyvas och köras ut till stugan för kommande halstrings behov.

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

axwell  
#135779 Drygt 20 grader i skuggan tidigare idag, någon grad varmare än de senaste dagarna som även de varit angenäma med övervägande solsken.
Potatisblasten åkte av för några dagar sedan, bladmöglet syntes först där jorden inte var täckt av gräsklipp men inom något dygn hade de flesta stånd börjat angripas.

Vid fritidshuset där all matjord är täckt med gräsklipp märks inga tendenser till bladmögel.

Kanske dags att testa om abborrarna har återvänt till de vanliga platserna, som flisschejken beskrev det.

Ryktet säger att efter sensommar blir det en annan årstid, simma lugnt !

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#135783 Samma väder här, runt 20 och väldigt behaglig dag. Sååå att det finns alltså fler årstider, det hade jag lyckligen förträngt. Nå det ordnar sig väl på nåt sätt.

Blåbären plockade jag i fredags, inte så mycket 3 liter eller så. Glad är jag för att det blev en del hjortron, här var det krisläge, snaskade på sista burken.

Nån som sett några hallon, här verkar det inte finnas nånting alls praktiskt taget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#137296 Nu börjar det lida mot slutet av blåbär och hallon säsongen, har plockat 17 liter hallon och 25 liter blåbär, lingon plockningen har just börjat men vi har plockat ca 15 liter. Trotts alla propåer om ett dåligt bärår så har det inte drabbat oss. Abborfisket går lite sådär men sist fick jag en full 10 liters hink med stor och fin abborre. Skjutningen inför älgjakten gick bra två serier på stående figur med alla skotten inom träffområdet. Jakten börjar den 10 sept, vi har 30 st på licensen, skall bli intressant att se hur det ser ut med älgstammen efter fjolårets slakt.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#137334 Här är det i stort sett slut på blåbären, några hallon har knappt funnits, det har kommit för lite regn över lag över sommaren. Det är lingonen kvar nu, verkar också att vara rätt dåligt på trakten, så det kan bli knepigt och kräver att man vet var.

Gångna helgen var drypande, bokstavligen. Så hög luftfuktighet så man blev genom blöt trots att det inte regnade. På söndagen övergick det i duggregn. Så idag var det förstås hög klar luft och solsken, såg det genom fönstret på jobbet.

Snart får vi övergå till höstrapporten, det börjar gulna så smått på träden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

JD 2006  
#137398 Ja du har rätt i det med höstrapport totte...Här faller löven av björkarna en hel del nu faktiskt :smile: :???:

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#137451 Dags att starta den på torsdag, 1 september, då är det första riktiga höstmånaden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

Micke Holmgren  
#137554 6 grader i går morse 30/8 :(
Nästan inge blåbär men lingon om man vet och svamp i mängder...
Sett lövträdsblad på backen några dagar nu
Bor i mitten av vårt avlånga land.

Sista inlägget i sommar rapporten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).