Skogsröjning

Knepigt bestånd

12 inlägg 6141 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Knepigt bestånd

Johanm  
#134244 Hej.

Jag behöver lite tips och idèer på tillvägagångssätt i detta bestånd:
Skog 1.JPG
Skog 2.JPG


Allt ska ner för att skotas ut och flisas! Det är ganska "bushigt" och ojämt, jag kan inte ta allt med röjsåg så jag måste in och såga med motorsågen emellanåt..
Det är lite roddigt eftersom det blir så jäkla risigt på marken så om man inte vill springa efter motorsågen för varje grovt träd man kommer till får man kliva runt i rishögar.. Dessutom skall varje längre stam (ca70%) fimpas på mitten och eftersom jag går i stråk blir det så att man får kuta ut i det redan fällda när man skall kapa.

Är det någon som gjort ett liknande jobb eller har någon idè om hur jag gör arbetet så effektivt och kraftsparande som möjligt?

(Skriv inte att jag skall köra in med klipp, för den möjligheten finns tyvärr inte!)

Tack!

/johanm



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Knepigt bestånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134261 Blanda inte in röjsågen! Fäll med motorsågen konsekvent åt ett håll. Kolla om du inte kan få in huggen att flisa direkt utan skotning.

Avatar Fallback

Re: Knepigt bestånd

80-90  
#134277 håller med ingen röjsåg där . lycka till ..

Avatar Fallback

Re: Knepigt bestånd

granqvist  
#134278
Johanm skrev:Hej.

Jag behöver lite tips och idèer på tillvägagångssätt i detta bestånd:
Skog 1.JPG
Skog 2.JPG


Allt ska ner för att skotas ut och flisas! Det är ganska "bushigt" och ojämt, jag kan inte ta allt med röjsåg så jag måste in och såga med motorsågen emellanåt..
Det är lite roddigt eftersom det blir så jäkla risigt på marken så om man inte vill springa efter motorsågen för varje grovt träd man kommer till får man kliva runt i rishögar.. Dessutom skall varje längre stam (ca70%) fimpas på mitten och eftersom jag går i stråk blir det så att man får kuta ut i det redan fällda när man skall kapa.

Är det någon som gjort ett liknande jobb eller har någon idè om hur jag gör arbetet så effektivt och kraftsparande som möjligt?
/johanm


Verkar som ett objekt där fällbåge kunde användas. Skrev ett inlägg https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=509&start=15 om en studie samt arbetsteknik i höstas. Där finns också lite funderingar angående röjsåg eller ej.

Edit:

Råkade hitta en video också:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K-EXukSA9lo[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Knepigt bestånd

Johanm  
#134300
granqvist skrev:
Johanm skrev:Hej.

Jag behöver lite tips och idèer på tillvägagångssätt i detta bestånd:
Skog 1.JPG
Skog 2.JPG


Allt ska ner för att skotas ut och flisas! Det är ganska "bushigt" och ojämt, jag kan inte ta allt med röjsåg så jag måste in och såga med motorsågen emellanåt..
Det är lite roddigt eftersom det blir så jäkla risigt på marken så om man inte vill springa efter motorsågen för varje grovt träd man kommer till får man kliva runt i rishögar.. Dessutom skall varje längre stam (ca70%) fimpas på mitten och eftersom jag går i stråk blir det så att man får kuta ut i det redan fällda när man skall kapa.

Är det någon som gjort ett liknande jobb eller har någon idè om hur jag gör arbetet så effektivt och kraftsparande som möjligt?
/johanm


Verkar som ett objekt där fällbåge kunde användas. Skrev ett inlägg https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=509&start=15 om en studie samt arbetsteknik i höstas. Där finns också lite funderingar angående röjsåg eller ej.

Edit:

Råkade hitta en video också:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K-EXukSA9lo[/youtube]


Wow!

Har aldrig sett fällbågen tidigare. Skulle nog varit bra i ett bestånd som detta!
Kul med videon oxå. Såg smidigt ut, fin teknink!

Jag får se hur jag går vidare med detta får fundera lite på tillvägagång, kanske det blir mest motorsåg!

Hade!

/johanm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knepigt bestånd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134310 Förstår egentligen inte varför det är så fel med röjsåg? Med rätt teknik så fäller du ju alla träden åt ett håll och slipper då gå i samma träd. Med sågning med röjsågen så kan du ju även fälla grova träd om du sågar "kil" och från två eller tre håll. På bilderna så ser det mesta ut som om det kan tas med röjsåg. Alla ska ner om jag förstod dig rätt och givet det finns plats åt ett håll så är det väl bara att köra. Ser ut som ett klent bestånd av björkar som rännt. Går väl alldeles utmärkt med röjsåg, snabbt och på avstånd .Gå där och kröka rygg med motorsåg på flera hundra träd låter inget vidare!
(om du nu inte har en fällbåge, det var riktigt elegant)

Avatar Fallback

Re: Knepigt bestånd

Johanm  
#134311 Jag är med på båda resonemangen..
Hittils har jag kört det mesta med röjsåg och fällt allt åt ett håll, men det är just när jag ska kapa som jag måste gå ut i det redan röjda.. plus att det kommer en del övergrovt 25-30cm och uppåt, i skäret som jag inte tror lönar sej att stå och karva på med röjsågen, plus att kapa grovt med röjarn är lite svårt...

/Johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knepigt bestånd

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134315 jo vi har kört en del totalröjningar, dock har det antingen varit riktigt grovt dvs enbart motorsåg eller så har det varit så att man klarat allt med röjsågen, men förstår ditt problem, speciellt om träden ej får vara längre än 5-6 meter...


du har timtid på det där? :o

Avatar Fallback

Re: Knepigt bestånd

New holland patu  
#134343 vad ska du göra när allt är nere?

Avatar Fallback

Re: Knepigt bestånd

Johanm  
#134350
SkogsGotte skrev:jo vi har kört en del totalröjningar, dock har det antingen varit riktigt grovt dvs enbart motorsåg eller så har det varit så att man klarat allt med röjsågen, men förstår ditt problem, speciellt om träden ej får vara längre än 5-6 meter...


du har timtid på det där? :o


Jo, jag har timtid tackolov! Jag brukar trösta mig med det när det känns allt för jävligt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Knepigt bestånd

Johanm  
#134351
New holland patu skrev:vad ska du göra när allt är nere?


Det skall bli bevattningsdamm på området så dom har varit där och huggit ca 10ha äldre gallring med maskin. Men detta område var för bökigt att köra i utan att förröja så då tyckte dom att jag kunde ta allting (det är ganska litet) plus att det är rätt surt..

Var där idag och körde o det gick rätt bra. För tillfället lite klenare så det gick fint med röjsåg.
Dock tills blixten slog ner i trädet jag höll på att såga..
Jag märkte ju att åskan var nära men jag hade så bra flyt så jag tänkte att det var lika bra att köra! Eftersom allt ska ned går jag ju alltid i kant mot det stora hygget så det blir rätt öppet där man är!
Dock är det inget jag rekomenderar, det var bland det läskigaste jag varit med om. Kutade in i skogen och blev stående i säkert tio min i ösregnet när blixtarna slog runtomkring. Hu!

Det blev inge mer körning idag, det känndes inte roligt längre...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knepigt bestånd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134359 Hujja, tur det gick bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).