Traktorn i skogen

El-styrt ventilpaket

13 inlägg 19995 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

El-styrt ventilpaket

skogsbaronen  
#130756 Hej har en Vreten 10-tons vagn som jag hade tänkt montera ett el-styrt ventilpaket på, så man kan använda joystick inne i hytten iställe för ett vanligt ventilpaket.

Min fråga är, är det ngn som har monterat det på ngn vagn? vilket ventilpaket skall man ha och vilka joystick skall man ha?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

ulfgustav  
#130804 Det finns de som säljer generellt bestyckade ventilpaket, men för att du skall bli riktigt nöjd med funktionen så måste man gå igenom varje funktion på kranen vad gäller tryck och flöde dessutom titta på vilken traktor du har och vilket hydraulflöde du har tillgängligt vid krankörning, alltså inte vad traktorn maxflöde är utan vilket flöde du har vid normalt arbetsvarv.
Med den informationen så kan man lätt köpa ett bra paket från flera leverantörer, allt beroende på var du bor

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

Reine  
#134203 Hej!
Det här verkar vara intressant. Jag har lite funderingar på detsamma. Har också en 10-tons Vretenvagn. På Elmia visade de joysticks man kan ha i traktorn. Alla kopplingar sitter på vagnen så det är bara 2 sladdar in i traktorn. Jag vet att "Olssons i Ellös" och "Weimer Hydraulik" saluför dessa.
Ska med spänning följa denna tråd.

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

skogsbaronen  
#134219 Undra vad ett komplett paket kostar? Undra hur man kalibrerar joystickarna så man får rätt fart på alla rörelser :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134223
skogsbaronen skrev:Undra vad ett komplett paket kostar? Undra hur man kalibrerar joystickarna så man får rätt fart på alla rörelser :-)


Ett tips innan man köper är att själv provköra lösningen praktiskt. Risken är nämligen att man får dålig precision med en billig och dåligt kalibrerad EHC-lösning.

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

keja01  
#134227 Den nya modellen av EHC-ventilpaket som säljs av Ellös och Weimer kostar hälften mot det som fanns tidigare för montering på skogsvagnar.

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

ulfgustav  
#134233 Utan profersionell hjälp så är det svårt att få en bra fungerande lösning, det krävs individuell anpassning för varje funktion.
Varken Ellös eller Weimer har den kunskapen.

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

Linda  
#147905 Kollade med skogsforums admin-kille om det är ok att svara på frågor och funderingar om eget företags produkter, och fick grönljus för det. :-) Han tipsade om att jag skulle vara saklig och presentera mig och företaget.
Mig hittar ni från denna länk: http://www.rotecengineering.fi/kontaktuppgifter/.
Om företaget: Företaget finns i Vasa, Finland. Tillverkar ERGO-DigiStick spakarna och har planerat den elstyrda BC60-ventilen (Italienska BLB hydraulics tillverkar ventilen åt oss, Italien har de bästa gjuterierna och därmed mycket hög kvalitet på sina ventiler)

Fråga: "Undra hur man kalibrerar joystickarna så man får rätt fart på alla rörelser :-)"

Linda: För att se hur programmeringen av rörelsehastigheterna går till i praktiken gjorde vi ett youtube-klipp (inomhus denna gång, men skogskrans-video på kommande).
se denna länk http://www.rotecengineering.fi/Instruktioner/videon/


Kommentar: "Utan profersionell hjälp så är det svårt att få en bra fungerande lösning, det krävs individuell anpassning för varje funktion.
Varken Ellös eller Weimer har den kunskapen."


Linda: I Finland finns det för tillfället hundratals BC60/8-ventilpaket i bruk. Ventilpaketet finns på många olika modellers skogskranar/huggarvagnar (både nya och gamla). Paketet är skräddarsytt för att passa just skogskranar/huggarvagnar och "finslipades" under de första åren (tre-fyra år sedan) för att få utmärkta köregenskaper och för att optimera "skyddsutrustningen". Det finns bland annat chocker på de sektioner som behöver det (individuellt inställda tryck för att passa de olika funktionerna) och en säkerhetsventil på tankgaveln som skyddar magneternaventilerna från att spränga ifall man i misstag skulle göra felkoppling/ tankslangen skulle lossna. :grin:
Gällande kunskap: Företagets VD har arbetat med kranventiler i 30 år och planerat och sålt styrventiler till drygt 50 000 skogskranar så expertkunskapen har våra svenska återförsäljare god tillgång till via honom.

:grin: Linda

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185812 Måste bara väcka tråden, någon som provat??

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

Nolltax AB  
#185817 Häpp....
Senast redigerad av Nolltax AB ons 12 sep 2012, 00:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185828 Visst men tänkte nog mer på Ergon men de skrev jag inte...

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

mbtrac  
#185858 om man tänker att sätta på elstyrning ehc , ska man nog titta efter på en från en komplett färdig vagn med dessa monterade från fabrik, det är ganska mkt som ska bytas, att köpa alla delar kostar mer än man tror, eller har jag fel .

Avatar Fallback

Re: El-styrt ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185864 Handlar om att byta ut ett lågtryckservo mot nåt annat till en kran som inte ska bytas ut på många år

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).