Skotare

Skotare med pendelarmar?

53 inlägg 22713 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#134050
970D skrev:har funderat lite och det finns ju skördare med pendelarmar så man kan stå rakt.... men sen är det ju alltid mindre roligt att komma dit med skotaren.... så min fråga är om det är någon som vet om någon som har gjort någon med pendelarmar så maskinen står rakt ? och sen även sån tilt så man kan få kranen lodrätt? menar det är ju inte alltid det är platt och fint om man säger som så :D


Mvh Jonas


masterchief skrev:Den som uppfinner en skotare som håller och nivellerar borde få nobelpris....
Då slippar man gnället om snedlut :lol:
Har för mig om att det togs fram en skotare med pendelarmar, vet i tusan om det inte var skogsjan...
Men den blev ingen succe....



Hejsan..

Lars lameksson Som gjorde den första Trollet 2000 den var men pendelarmar.
Dock är de som Som de brukar med nyheter inte allt för många som vågade köpa. Skogsjan Köpte hela de patentet. Både skotare å skördare med..

Såg för nån månad även ett patent på en på hängs vangn efter skotare med pendlar på Blocket. Upplagd av jan.

De går två skotare med pendelarmar i mina trakter en i dag. Dock skogsjan.. En som flisare.


Ha de

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

molnia  
#134058 http://app.elmia.se/classic/files/Skogs ... re1995.pdf
en broschyr om Skogsjan 2000 soft skotaren

en mycket intressant skotare, jag funderar dock på hur det hade blivit om man hade tagit och satt ett par med pendelarmar bak med boggi på istället för fyra armar...?


en annan tanke; om man tar en vanlig skotare med fast axel fram(dvs en 6hjulig skotare) och istället har en ledad axel typ en kraftig framaxel från en traktor. då kan man med hjälp av det och leden i midjan nivellera hytten...

och man skulle även kunna få några grader mer på styrningen om man kan svänga hjulen på "framaxeln" några få grader så hjulen inte tar i hytten....

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#134099 sväng på hjul i Pendlarna e ett större projekt... för de e ju en hjulmotor i varge pendel. med broms paket.. sen ska de även få platts Med hydral cylindrar som ska sitta skyddat plus orka med att hålla hela maskinens kraft vid på körning av sten..

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#134100 en annan tanke... skotaren har ju 6 dendel armar... OM du kör bara på fyra plus lutar maskinen när du tar svängen så svänger han på en femma... Vår eco log Svänger som fan när man lutar den... typ lägger den ner som en motor cykel på motorbana.. ha de

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

molnia  
#134108
the_berglund skrev:sväng på hjul i Pendlarna e ett större projekt... för de e ju en hjulmotor i varge pendel. med broms paket.. sen ska de även få platts Med hydral cylindrar som ska sitta skyddat plus orka med att hålla hela maskinens kraft vid på körning av sten..


När jag pratade om när man kunde svänga på framhjulen så var det inte på pendelarmar. Förlåt att jag går ifrån trådens ämne. :oops:

utan istället för en fast framaxel på en 6-hjulig skotare så har man typ en framaxel från en kraftig traktor och kan då svänga och nivelera och driften blir ju mekanisk genom framaxelns drivlina. genom befintliga kardanknutar i styrningen. typ som vimek 404 fast dom har inte en pendlande framaxel men dom kan svänga på hjulen.
syns i denna film från ca 7:10 in i filmen. Det ger vimek 404 en styrvinkel på 80 grader.


inte förväntar jag mig att få en styrvinkel på 80 grader på en skotare då hjulen snabbt kommer ta i hytten men om man har ca 45grader i midjan och får kanske 10-15 grader styrning på hjulen fram ger det ju 55-60grader totalt.

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

rocky  
#134116
inte förväntar jag mig att få en styrvinkel på 80 grader på en skotare då hjulen snabbt kommer ta i hytten men om man har ca 45grader i midjan och får kanske 10-15 grader styrning på hjulen fram ger det ju 55-60grader totalt.


Då har vi ju en Rottne F13S som är närmast 8)

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#134132 Kanske stel ram å styrbara axlar ? Eller e de kanske inte funkar ?

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#134134 molnia... filem du bifoga lenk till med vimeken ... dåligt höga subbar den snubben gjorde :)

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

molnia  
#134140 ja jag tänkte på det också, men han vill nog spara på tiden och inte behöva slipa kedjor. Men det är ju en pungteringsrisk dom stubbarna. jag hade varit noggrannare, men det är jag det.
men så har jag heller inte kört skördare så jag vet egentligen inte hur man ska köra.

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#134163 De vet jag inte häller bara kört sen i mars.. Men skotat i 4 år... så min rygg vet hur Höga stubbar känns :) hihi

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134168 Om inte annat så ser det RIKTIGT illa ut med höga stubbar, ibland misslyckas man, men inte på alla stubbar...

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

Sti  
#134174 Tja. Redan på 1970 talet gjorde ÖSA en skotare med pendelarmar. ÖSA 270 S. Det blev bara en byggd. Framkomligheten var suveränt bra. Skogsbolagen då var måttligt intresserad. Projektet lades ner.

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

Gubben  
#134180 El-forest kanske?

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

molnia  
#141965 http://www.unusuallocomotion.com/pages/ ... icles.html

Här fanns det otroligt många maskiner med penelarmar. Konstruktioner som man inte ens visste fanns.

vad är detta för någon skogsmaskin som jag har missat?; nr 48;
48 - The 'small' radio controlled RCM Harvester of OY RCM Harvester Ltd in Kangasala, Finland

Fler bilder finns på http://www.artekno.fi/index.php?PAGE=9& ... =79&LANG=2

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#142057 tuffa byggen :) de som e litte unikt tror jag med eco logen e nog att de e som flytläge på pendlarna när man flyttar maskinen. helt stumt när den står still.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).