Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV med servo

23 inlägg 14880 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV med servo

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133604 Hej mina vänner.. Har just fått klartecken på ett byte av atv till nåt nyare och bättre. Det egentliga kravet är styrservo. Vad rekomenderas? Är lite småsugen på en polaris 550 x2 då den har det lilla löjliga flaket som vi lärt oss att älska på ATP'n.
550'n väger 362kg torr, någon annan som är tyngre? Vill ha en tung maskin så man får dragkraft...
Är det någon skillnadellan konstruktionen på servon mellan leverantörerna?



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133607 Vet inte så mycket om skillnaden, men har adaptiv (fartberoende) på min Artic. Det är bra. Sen är det bra att/om den fungerar några minuter efter att motorn slagits av, typ när du får tjuvstopp i backe eller svår passage.
Det är för övrigt väldigt bra med servon, fast det vet du ju redan. Enda nackdelen är väl när man kör med tung last på kärran, då bli den lite väl lättstyrd. Hade önskat en knapp för att dämpa den manuellt vid behov.

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133613 Vad kan man räkna med att få ner en ny maskin till? 109 loppor verkar listan säga om en 550x2. Får men med plåtar och winch på det priset tro? Sen ska nog den gamla bytas in så då blir ju mellan budet det intressamta..
Om ingen här vill ha en atp 330 240h till rätt kurs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133647 Hur pass fungerar det med delad bakaxel egentligen? Måste man ha låsning om man har hydraulvagn? Hittade de här Yamaha Grizzly. http://www.biketrade.se/product.php?id=243
Var ju mer än lovligt bra pris, är regade och helt ok. Importerade från tyskland därav priset. Visst är väl grizzlysar hållit för att vara helt okej hjulingar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133649 Nu blir det lite av en monolog, men menYamaha grizzly väger in på 272 kg medans polaris 550x2 väger 362 kg. 90 kilo med andra ord. En rätt signifikant skillnad. Men är det verkligen så i verkligheten? Vet ju vilken otrolig skillnad i draglkraft det gör om nån (90 kg) sätter sig på frambågen då man står och spinner...

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133651
trilla skrev:Hur pass fungerar det med delad bakaxel egentligen? Måste man ha låsning om man har hydraulvagn?


Ja, utan tvekan gör det mycket stor skillnad i framkomlighet.

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133652
trilla skrev:Nu blir det lite av en monolog, men menYamaha grizzly väger in på 272 kg medans polaris 550x2 väger 362 kg. 90 kilo med andra ord. En rätt signifikant skillnad. Men är det verkligen så i verkligheten? Vet ju vilken otrolig skillnad i draglkraft det gör om nån (90 kg) sätter sig på frambågen då man står och spinner...


Givet samma anliggningsyta (däck) så ger tyngre bättre grepp på alla normala underlag vilket spelar roll om du drar lastad vagn. Alternativ till tyngd är förstås band :smile: då anliggningsytan ökar väldigt mycket. Det ger en väldigt stor skillnad som jag tror jag sagt någon gång tidigare på forumet :wink:

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

ryared  
#133994 om du vill ha tyngre maskin och bättre dragkraft så kan du ju göra som vissa traktorförare gör med sina traktorer, att fylla däcken med vätska som väger en del.

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

traktorz  
#134083 Inga fördelar utan nackdelar:
• Ju mer prylar på en ATV, desto mer som kan gå sönder.
• Styrservon är elektrisk, så ytterligare en strömförbrukare.

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

hgj  
#134094 Har en 550XP med servo, och det är toksmidigt...visst, det är kanske mer som kan gå sönder, men då har man ju i värsta läget en servolös... Frun är iaf överlycklig över fyrhjulingen, dels är XPn smalare i midjan, och sen är ju servon guld värd...skulle inte köpa en utan nu när man vant sig.

Sitter och bläddrar i Polaris brochyren, och hittar inget om EPS (electonic power steering) Polaris så fyndigt kallar det på X2an, man tappar ju flaket med XPn. Torrvikten verkar vara 342kg på 550XP.

trilla skrev:Vad kan man räkna med att få ner en ny maskin till? 109 loppor verkar listan säga om en 550x2. Får men med plåtar och winch på det priset tro?

När jag köpte min, ifs var den traktorreggad så den var lite dyrare, men jag fick Warn winsch, metallasträcken och slyskydd fram "inpå"...så det går nog att hitta på något...

traktorz skrev:Inga fördelar utan nackdelar:
• Ju mer prylar på en ATV, desto mer som kan gå sönder.
• Styrservon är elektrisk, så ytterligare en strömförbrukare.

Visst, så är det väl alltid, men då ska man ha en pappmugg med snöre som telefon, och på sin höjd en Land Rover Defender som bil...

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134095 Jag diskuterade servostyrning med min ÅF, han menade att den är proffsens val, hobbykörare klarar sig utan.

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134102 Jag upplever inte hjulingen som avogt tungstyrd då man kör den tom men med hydraulpumpen fram och bök och stök i skogen då blir den överjävlig att styra. För 100 kilo trilla funkar det rätt bra men nu börjar den yngre generationen komma upp och han behöver fylla skjortan lite innan...

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134105 Som "trilla" säger, kör man med hydraulvagn, och eventuellt band på det, så är servon inget man villa vara utan när man väl prövat det. Särskilt bra när man backar med en hand på styret bara, eller måste ta sig upp på en sten med ena hjulet.

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

hgj  
#134109
Slurfi skrev:Jag diskuterade servostyrning med min ÅF, han menade att den är proffsens val, hobbykörare klarar sig utan.

Jo nog klarar man sig utan som hobbytomte...men det finns många "hobbytomtar" som inte "klarar" sig utan en hydraulvagn heller...=)

Köper man en ny atv ser jag servon lika självklar som ac:n på en bil...

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134153 Sant, men hans poäng var nog att det skiljde rätt mkt i pris mellan dem
och en som kör mkt behöver verkligen servon och inte ska snåla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).