Bioenergi

vedpris

10 inlägg 18414 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedpris

tomas949  
#133843 Tjenare.

skulle vilja ha lite hjälp med vedpriser. tänkte börja sälja lite ved, men vet fan inte vad jag ska ta per kubik, snälla ge mig tips. M.V.H Tomas



   TS
Avatar Fallback

Re: vedpris

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133848 Vedpris variera något enormt beroende på vad du säljer, volymer och var.
Berätta lite mer, är det torr eller färsk ved? packad i säck (storlek), pall eller lös? Leverans eller avhämting? Var i landet? Björk eller blandved?
Letar du på blocket i ditt län kan du säkert få ett hum om var det ligger.

Användarvisningsbild

Re: vedpris

Vedproducent  
#133864
tomas949 skrev:Tjenare.

skulle vilja ha lite hjälp med vedpriser. tänkte börja sälja lite ved, men vet fan inte vad jag ska ta per kubik, snälla ge mig tips. M.V.H Tomas

Fundera lite på dina kostnader för maskiner och arbetslön och vad din prestation är så sätter du ju en bottennivå för ingen vill ju jobba gratis. Arbetslönen ligger ju på i alla fall 300 kr tim plus moms och sen maskinkostnaderna på det och så sätter du det i förhållande till din produktion. Råvarukostnaden är ju ganska enkel att räkna på och det är ju också en stor del.

Avatar Fallback

Re: vedpris

tomas949  
#133928
björken skrev:Vedpris variera något enormt beroende på vad du säljer, volymer och var.
Berätta lite mer, är det torr eller färsk ved? packad i säck (storlek), pall eller lös? Leverans eller avhämting? Var i landet? Björk eller blandved?
Letar du på blocket i ditt län kan du säkert få ett hum om var det ligger.



Veden är torr och kapad och klyvd i 32 cm längder och är packad i 1 kubiks ved häckar, Avhämtning, jag bor i västra götaland (trollhättan) och mesta dels rör det sig om blandved

   TS
Avatar Fallback

Re: vedpris

ryared  
#133988 bästa tipset är som sagt och kolla på blocket vad dina konkurrenter tar, men jag kan tänka mig mellan 350-500 kr kubiken själpt mått men det är nog rå ved. Du kan säkert lägga på en hundring eller två om den är torr.
Ett bra tips att få upp priset lite är att inte sälja all ved just nu utan hålla på den lite och sen sätta ut annons innan jul och nyår:
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: vedpris

tomas949  
#134025
ryared skrev:bästa tipset är som sagt och kolla på blocket vad dina konkurrenter tar, men jag kan tänka mig mellan 350-500 kr kubiken själpt mått men det är nog rå ved. Du kan säkert lägga på en hundring eller två om den är torr.
Ett bra tips att få upp priset lite är att inte sälja all ved just nu utan hålla på den lite och sen sätta ut annons innan jul och nyår:
Lycka till!



Tjenare igen. Tack för tipsen tänkte sätta in en annons nu och sälja lite sen tar jag och sätter in en till i december någon gån och sälje resterande då för lite högre pris när folk är desperata efter ved och betalar därefter

   TS
Avatar Fallback

Re: vedpris

f-se.se  
#134035 jag har för 400 kr inkl moms + frakt för bland och 500 inkl moms + frakt, tänkte höja 50 kr kubiken till hösten för som det är nu klassas de som idellt arbete då ja knappt får nå över om man räknar på timmar, visst inköp av ved, skogsvagn, vedprocessor, 10m3 tippvagn, traktor timmar + bränslen.

så egentligen är all ved under 600 kr m3 förlust, då markägaren vill ha betalt för sin del och massaveds priser går upp och idag så tar man tillvara på nästan allt i från trädet.

Avatar Fallback

Re: vedpris

tomas949  
#134096
f-se.se skrev:jag har för 400 kr inkl moms + frakt för bland och 500 inkl moms + frakt, tänkte höja 50 kr kubiken till hösten för som det är nu klassas de som idellt arbete då ja knappt får nå över om man räknar på timmar, visst inköp av ved, skogsvagn, vedprocessor, 10m3 tippvagn, traktor timmar + bränslen.

så egentligen är all ved under 600 kr m3 förlust, då markägaren vill ha betalt för sin del och massaveds priser går upp och idag så tar man tillvara på nästan allt i från trädet.




Nu är det så att denna veden som ska säljas är sådan ved jag har fått av en kopis och har ett sådant stort över skott på så säljer bara för att få bort det

   TS
Avatar Fallback

Re: vedpris

plutten  
#134098 Med lite insikter i vedbranschen kan jag aldrig tro att man kan ha för mycket ved! Och skulle man mot förmodan ha, är det väl ingen orsak att slumpa bort den för det.

Avatar Fallback

Re: vedpris

ösaboxer  
#143744 Hej
Har 30 m3 travad meterved 70 %barr Som jag tänkte sälja.
vad är ett rimligt pris per m3 Vill ju inte vara för billig
Bor mellan Kungsbacka o Göteborg

Anders

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).