Traktorn i skogen

Axel av? Deutz 9006

9 inlägg 4716 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Axel av? Deutz 9006

Edner  
#115026 Nu har jag ställt till det med min gamla deutz!

Den har varit fastfrusen under vintern.
Den stod i några hjulspår, som har fyllts med vatten och frusit innan jag uppmärksammade problemet.
Men nu har det varit tö i några dagar och jag tänkte att nu kanske den går att få lös.
Jag hällde ut en säck med tösalt runt varje hjul för några dagar sen för att öka chanserna att komma lös.

Så idag provade jag.

Följande hände.

Jag startar upp den.

Lägger i låg etta och släpper försiktigt upp kopplingen till drag läge och känner efter försiktigt.

Framåt bakåt framåt några gånger försiktigt med motorn på tomgång.

Det ena bakhjulet börjar röra sig. 😈

Jag trycker ner diffspärren för att se om även det andra bakhjulet tänker släppa.
Försiktigt upp med kopplingen...

Pang! :surp:

Sedan driver den inte mer på det hjulet...

Framhjulsdriften funkar och det högra bakhjulet funkar (förutsatt att jag håller nere diffspärren), men inte det vänstra bakhjulet.

Vad har gått sönder?

Bakaxeln har planetslutväxlar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Axel av? Deutz 9006

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115053 Störst kraft fanns efter planetslutväxeln men mest sannoligt är väl att drivaxeln mellan diff o slutväxeln checkade ut

Användarvisningsbild

Re: Axel av? Deutz 9006

totte  
#115126 Hmm, nå inte mycket tröst men om den gick av för det så hade den troligen gått av när som helst i vilket fall.

Avatar Fallback

Re: Axel av? Deutz 9006

Edner  
#115137 var köper man sånnahär delar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Axel av? Deutz 9006

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115166 Kolla först med skrotar. När du vet vad det är för fel. Det finns ju speciella traktorskrotar.

Avatar Fallback

Re: Axel av? Deutz 9006

Edner  
#115187 Vågar man köra traktorn till verkstan?
Om det skulle vara den yttre axeln efter planetväxeln som är av, så kan hjulet lossna eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Axel av? Deutz 9006

josip  
#115209 man kan nog se / konstatera ifall yttre axeln skulle vara av genom att titta på insidan av hjulet. Yttre lagret faller ju ur sin bana och axeln går mot packboxen / bakaxelns hus. Troligen rinner det också olja i så fall. Om den är av skall man nog inte köra då man kan förstöra "trumpeten" mm. Och hjulet kommer ut - ja..

Detta sagt utan att veta exakt hur en så pass gammal deutz är byggd, men den är väl som alla andra traktorer skulle jag gissa.

Är axeln av före slutväxeln borde det väl kanske gå att köra en kort bit, men det kan ju ev finnas lösa delar som hamnar mellan kugghjul osv. Försiktighet!

Avatar Fallback

Re: Axel av? Deutz 9006

Edner  
#133792 Hej.
Nu har det gått ett tag och jag har påbörjat bärgningen av traktorn.
Vänster bakhjul ramlade av, så det var den yttre axeln som var av.
Förmodligen har hela planetväxeln tagit skada när den avbrutna axeln brötat runt i den på vägen ut.
Så var hittar jag en sådan planetväxel till ett lägre pris än traktorn är värd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Axel av? Deutz 9006

josip  
#133826 Det behöver inte vara mera än axeln som gått av och troligen yttre lagret. Kanske bäst att riva först innan man söker delar?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).