Avverkning (slutavverkning)

avverkning av grönområde olovandes

47 inlägg 27358 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133666 När jag kom till stugan i våras upptäckte jag att grönområdet som vätte mot närmaste grannen var helt rensat.
Inte ett enda träd fanns det kvar.

Stugan ligger vid en strand på en ö. En samfällghet är upprättad kring stugområdet där vi alla stugägare är med och fattar beslut om hur vägarna ska skötas osv.

Fick efter lite snokande reda på att det var stug/tomtägaren ovanför min tomt. På andra sidan vägen så att säga som tyckte att hon ville ha havsutsikt från hennes stuga oxå. Hennes tomt är belägen i "bakre ledet" när det gäller stranden och grönområdet bredvid min tomt skymde visst hennes utsikt.

Som jag fårstår det så har hon frågat skogsägaren (som är privatägare av skogen men som inte bor eller har stuga just där) om hon fick rensa bort lite sly och döda grenar som kunde vara farliga ifall det blåser. Han sa att visst fick hon göra det om hon bara tog hand om "skräpet" själv.

Kvinnan "hyrde" in en skogshuggare som skulle röja upp och som betalning skulle han få behålla det han tog bort. Han födjupade väl sig inte i hur det stod till utan gjorde som han blev tillsagd och plockade dit sina maskner. Han rensade bort alla träd från väg ner till strand. Vi snackar ca 1 ha med enbart gamal gran och tallskog. Sly fanns det knappt eftersom det är sandbacke. Det mest slyiga mellan träden är lingon och blåbärsris.

Skogsägaren säger i efterhand att han absolut inte lovat henne det. Varken jag eller den andra grannen har blivit informerad om att det här ska ske. Ingen i samfälligheten har blivit upplyst om det.
Jag har inte personlgen pratat med kvinnan, men andra i familjen har. När hon har konfronterats med frågan om varför hon inte bett oss om lov svarar hon "-nä då hade jag ju inte fått göra det!"

Nu går folk förbi och skakar på huvudet åt öns stora sevärdhet. Kalhygget! Endel är oroliga att deras grönområden oxå ska försvinna. Få vet vilka regler som gäller kring detta.

Får man verkligen kapa skog på ett grönområde utan att höra med gränsande grannar?

Har jag nån rätt till skadestånd? Inget träd var på min gård, men usch vilken utsikt det har blivit. Stubbar överallt och jag och grannen ser in i varadra vardagsrum.
Kärringen som ställt till med helvetet kan nu stå på hennes veranda och se in på vår gård (precis allt vi gör) och även in i stugan.
Vi har fått sätta upp skärmar för att få lite privacy.

Ska jag göra det här till en rättssak?

Ska jag försöka få med samfälligheten till att göra en anmälan, eller åtminstone nån förlikning?

Verkar mest vara jag som tagit illa upp, men det är min stuga som blivit blottad. Känns hemskt att ens fara dit nu!

Skulle vara tacksam för lite svar. Till helgen har vi nämligen samfällighetsmöte och tänkte ta upp det här på mötet.
Är därför intresserada att få höra lite åsikter här och få lite tips på hur jag ska gå tillväga! :?:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Nolltax AB  
#133673 Skadestånd ej.
Om hon i det bakre ledet fick sjöutsikt,
hur påverkade det din sjöutsikt?

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133674 Trådskaparen har i princip inte med saken att göra. Men den drabbade markägaren desto mera. Såpass stor avverkning ska dessutom anmälas till skogsvårdsstyrelsen sex veckor innan.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133677 Påverkar inte min havsutsikt. men däremot blev det ju jäkligt trist på gården när all skog togs bort som skymde mellan mig ocg grannen.

är det inte så att om allt skulle ts bort skulle först markägaren prata med oss som angränsar till området?

Sen får det väl inte röjas hur som helst mot vare sig strand eller väg.
Ska det inte finnas skogsremsa kvar mot en strand?

Och måste inte en samfällighet upplysas innan nå sånt här sker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverkning av grönområde olovandes

Mäki  
#133683 Stora fel har begåtts när det där hände men inget som du har att göra med när det inte var din mark.
Den ände som skall informeras är skogsvårdsstyrelsen före avverkningen.
Om du får med skogsägaren kan ni säkert göra en anmälan för egenmäktigt förfarande när
hon har tagit mera än vad som lovats.
Men som sagt är det upp till markägaren.

Om man drabbas av att någon hugger ner närliggande skog (lagligt) så är det inget att göra bara bita ihop.

Om det var anmält i någon strandplan att det var grönområde skulle troligen
ingen fått avverknings tillstånd på det heller. Men men...

Som kvinnan sa skulle hon frågat så skulle hon inte ha fått , så nu är det upp till är att det blir så dyrt som möjligt för henne för, hon kan ju inte sätta tillbaka träden.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133685
dagslända skrev:Får man verkligen kapa skog på ett grönområde utan att höra med gränsande grannar?


Jajamensan!

Har jag nån rätt till skadestånd?


Nej.

Ska jag göra det här till en rättssak?

Ska jag försöka få med samfälligheten till att göra en anmälan, eller åtminstone nån förlikning?


Om du vill bli rättshaverist. Detta är en sak mellan skogsägaren och kvinnan, om inte det finns områdesbestämmelser i detaljplanen (vilket verkar osannolikt),

Verkar mest vara jag som tagit illa upp, men det är min stuga som blivit blottad. Känns hemskt att ens fara dit nu!


Du bestämmer bara på din tomt, grannen (skogsägaren) bestämmer på sin.
Skulle vara tacksam för lite svar. Till helgen har vi nämligen samfällighetsmöte och tänkte ta upp det här på mötet.
Är därför intresserada att få höra lite åsikter här och få lite tips på hur jag ska gå tillväga! :?:[/quote]

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133687 Markägaren måste ju va intresserad av det om det var fullt med gammal skog på 1 ha. Blir ju lite volym på det.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133690 Det är skrivet att grönområden ska finnas mellan stugorna. Är en del av vad som är överrenskomet med samfälligheten.

har för mig att det även finns i pappren skog ska finnas både längs sandstränderna och efter vägen. Ska vd mötet försöka få tag i papprena och kolla igenom noga.

Ska även ta ett snack med skogsägaren. Hade han ingen aning omva kvinnan höll på med så måste han vara förbannad. Snuvad på många stora raka rejäla träd.

Det minsta man kan begära är väl ändå att hon återbeskogar området.

Skulle vara en fröjd för ögat att se henne jobba med det!

   TS
Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133692 Än en gång så visar ju detta på att man ska passa sig för muntliga löften i ett eller två led via en tomtägare.
T.ex de som fällde träd åt Fredriksson i Bromma trodde säkert att det var okej.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133693 Det minsta man kan begära är att låta skogsägaren sköta sin egen skog, utan att sommargästerna lägger sig i.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133694
Mangan skrev:Det minsta man kan begära är att låta skogsägaren sköta sin egen skog, utan att sommargästerna lägger sig i.


varför ska det då finnas en vägförening och en samfällighet där det finns regler om hur saker ska skötas om skogsägaren ändå är den som borde bestämma allt?

grönområden är väl grönområdet vem fan som än äger det!

   TS
Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133695 Vad är ett grönområde?

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133696 nåja jag ska lusläsa samfällighetsbestämmelserna och kolla upp det med markägaren.

vad finns det annars för anledning att skriva regler om det inte gäller markägaren oxå. Vi äger ju vår mar och tar ansvar och följer reglerna, då bör han väl oxå göra det.

har samlat på mig lite info på olika saker så nå att komma med har jag säkert på mötet.

tack alla för svaren

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverkning av grönområde olovandes

Skogshuggarninorr35  
#133697
dagslända skrev:
Mangan skrev:Det minsta man kan begära är att låta skogsägaren sköta sin egen skog, utan att sommargästerna lägger sig i.


varför ska det då finnas en vägförening och en samfällighet där det finns regler om hur saker ska skötas om skogsägaren ändå är den som borde bestämma allt?

grönområden är väl grönområdet vem fan som än äger det!



Men det är väl för f-n markägaren som ska bestämma över sin egen mark???
Ett stort problem är att flera stugägare tror sig kunna bestämma över allt inom en mil kring sin lilla tomt.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133699
Skogshuggarninorr35 skrev:
dagslända skrev:
Mangan skrev:Det minsta man kan begära är att låta skogsägaren sköta sin egen skog, utan att sommargästerna lägger sig i.


varför ska det då finnas en vägförening och en samfällighet där det finns regler om hur saker ska skötas om skogsägaren ändå är den som borde bestämma allt?

grönområden är väl grönområdet vem fan som än äger det!



Men det är väl för f-n markägaren som ska bestämma över sin egen mark???
Ett stort problem är att flera stugägare tror sig kunna bestämma över allt inom en mil kring sin lilla tomt.



han hade ju inte bestämt över sin mark. Hon gjorde ju det utan lov.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).