Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tändningsprpoblem grålle

26 inlägg 52544 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#97295 För några år sedan började jag renovera upp en grålle TED 20. Årsmodell 52. Nu när vi köpt en gård så ville jag gör den färdig. Satte tillbaka skärmar med mera samt kopplade ihop elen såsom instruktionsboken föreskriver.

Grållen gick innan jag gjorde den sista renoveringen, jag har inte gjort ett smack med motorn, utan det enda jag kopplade loss var tre kablar som jag märkte upp, men som olyckligtvis med tidens tand tappat sitt bläck och återstodden var bara ett ett par vita tejpbitar utan text...

Men som sagt, jag har följt kopplingsschema enligt instruktionsboken för 12V. Startmotorn går, motorn drar runt, men traktorn tänder inte för fem öre???

Är osäker på att sladden från E från styrboxen (som skall få till jord enligt kopplingsschema) satt på jord innan jag kopplade bort kablarna. Möjligen kan denna kopplas någon annanstans för att få tändspolen att fungera??

Tändstiften har jag haft loss, det har kommit bensin till dem, men vid test att lägga stiftet mot blocket då kommer det ingen gnista alls...

Jajemensan, jag ska bli medlem i grålleklubben, men jag börjar här så kanske ni som kan traktorer kan ge mig ett tips, det är ju så nära nu=P



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97312 Laddningsregulatorn har inget med tändspolen att göra. E skall jordas för att batteriet skall laddas under gång.

För att kolla tändningen kan du mäta spänningen på tändspolens ingång (=den ledaren som kommer från startnyckeln). Med tändningen tillslagen skall spänningen vara runt -12V. På andra polen på tändspolen skall det också vara -12V så länge som brytarkontakten är öppen. Om du vevar runt motorn med startveven skall denna punkt pulsera mellan -12V och 0V.

Funkar detta och du ändå inte får någon gnista så är antingen tändspolen, rotorn, brytarspetsarna, huvudtändkabeln eller kondensatorn kassa.

Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

zeetorg  
#97364 Vet ingenting om grålle, men du bör väl testa med nya stift innan du börjar att skruva allt för mycket...

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97406 Ta kontakt med något av oraklen som är "grålledoktor" finns ingen nära dig eller du känner så ring Dr Per-Åke Ivarsson 070-5544776 så skulle jag tro att det ordnar sig...

Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#97471 Har idag testat att mäta upp litegrand hur väl strömmen tar sig fram. Mkt riktigt så är det 12 volt på den punkt på tändningen som går till tändningen (nyckeln). Dock var det inte tolv volt på den andra polen på tändningsspolen...? (Kom nu att tänka på att jag heller aldrig prövade att veva runt motorn då jag inte har en vev, om jag hade vevat runt den så skulle jag kanske då kunnat ha sett den pulserande effekten som beskrivs ovan?).

Hur som helst så har jag skruvat av tändspolen, tänkte att jag kan be reparatörerna på jobbet eller liknande om hjälp med att undersöka huruvida den funkar eller inte. Har ni något tips på hur att kontrollera tändspolens funktionalitet på arbetsbänken?

Hmm kanske kanske skulle jag pröva ett par nya tändstift innan allt annat.. Känns som det vore för enkelt, men det har ju visat sig förr vara av stor betydelse=P

The Boxer, kan man med att ringa denna grålledoktor utan att man känner honom eller ens är medlem i grålleklubben? Kanske har du hans mailadress så kan jag fråga honom innan?=P

Tack snälla ni för hjälpen med plåtskrället!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97476 Den kan ju vara + jordad så du får kolla så du inte har så att säga 2 + till tändspolen och ingen - .....
Du kan ju skruva ur stiften och köra så bör väl något stift blinka till ibland i alla fall om allt är helt och rättkopplat.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97492 Om du inte kan veva motorn kan du ta av fördelarlocket och kolla om brytaren ger kontakt. Om den gör det kan du lyfta den manuellt med ett isolerat verktyg, t.ex. en tunn plastskiva. Det går ju lika bra att testa utan rotor och koppla ett av tändstiften direkt till tändspolen när man vill se gnistan

Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#133508 Tar upp denna tråden igen:)
Efter många år som grållen stått så fick jag lite tid över idag- äntligen, och fick startat igång den:)

Kunde inte köra så länge eftersom en av kylslangarna torkat och började läcka- ska byta den. Jag följde dock ett kopplingsschema jag hittat här på nätet, se nedan bild. Istället för Charging lamp så satte jag en kombinerad "On off knapp med belysning" som tändning...

När jag skulle stänga av motorn med knappen så lyste den i vilket läge jag än hade knappen samt att motorn ej stannade...
Dum fråga, men visst är det väl så att när jag bryter strömmen till tändspolen så är det väl det som gör att motorn stannar, eller?

hur som helst så skall jag ta bort knappen som jag har ny, ersätta den med en separat "charging lamp" som sen vidare kopplas till en separat AV- PÅ knapp till tändningen. Misstänker att den jordade kabeln jag drog till "On offf knappen med belysning på" ställer till det hela...

Hur som haver, tar gärna emot svar på huruvida det är tändpolen som stoppar motorn samt att det känns jäkla gott att den går igen;)

Kopplingsschema grålle.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

totte  
#133513 Jo, bryter du strömmen till tändspolen så stannar motorn. Vad jag inte begriper är varför du satt en brytare istället för laddningslampan, det lär inte fungera, som du märkt. Men i det mycket suddiga schemat så kan jag uttyda att det finns en tändningsnyckel, den gröna grejen. Det är tändninslåset som skall användas för att stanna. Om det nu inte finns nåt tändningslås så är det alltså där brytaren skall sitta.

Om du ursäktar så tycks du ha lite vaga begrepp om hur man kopplar el, ta gärna hjälp av nån som kan det, det går att fixa en prima brasa om man kopplar fel.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133536 The Boxer, kan man med att ringa denna grålledoktor utan att man känner honom eller ens är medlem i grålleklubben? Kanske har du hans mailadress så kan jag fråga honom innan?=P

Tack snälla ni för hjälpen med plåtskrället![/quote]

Han brukar alltid vara tillmötesgående så jag kan aldrig tänka mig att han vrenskas....
ring honom ! har ingen mail :shock:

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133539 Laddningslampan skall bara vara en lampa och dessutom skall den vara på ganska låg effekt (2,5V 0,5W om du har 6V-system, LUCAS no 970 enligt service-manualen, samt 12V 2,2W, LUCAS no 987 om någon har en sådan på lager :grin: ) för att inte bakmata tändspolen när man stänger av tändningen. Lampan skall bara lysa när man vrider på tändningen innan motorn har startat. När motorn startat så genererar generatorn en spänning så att lampan slocknar p.g.a. det är ca -12V på båda sidor om lampan.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133553 Du menar +12v ? på båda sidor om lampan.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

totte  
#133561
Slurfi skrev:Du menar +12v ? på båda sidor om lampan.


Nix, plusjordad engelsman.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133566 Ok, då blev det rätt fast fel.

Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#133598
th skrev:Laddningslampan skall bara vara en lampa och dessutom skall den vara på ganska låg effekt (2,5V 0,5W om du har 6V-system, LUCAS no 970 enligt service-manualen, samt 12V 2,2W, LUCAS no 987 om någon har en sådan på lager :grin: ) för att inte bakmata tändspolen när man stänger av tändningen. Lampan skall bara lysa när man vrider på tändningen innan motorn har startat. När motorn startat så genererar generatorn en spänning så att lampan slocknar p.g.a. det är ca -12V på båda sidor om lampan.



Det är en 12 volts. Så om jag förstår rätt, så måste "charging lamp" kopplas in för att inte tändspolen skall bli bakmatad när jag stänger av tändningen? Kopplar jag utan den lampasom du beskriver i citatet ovan så kommer alltså tändspolen få ström trots att jag slagit av tändningen?

Som det ser ut nu när jag slår på tändningen så börjar generatorn att snurra utan att jag har igång motorn..

Learning by doing=P

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar