Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vilken huggarvagn rekomenderas?

16 inlägg 12369 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken huggarvagn rekomenderas?

Skogstinsen  
#125852 Hej,

Alldeles färsk på forumet. :)
Jag ska köpa mig en huggarvagn för max 80.000+moms.
Ramstyrning, teleskopben, minst 5 meterskran (helst 6 meter med utskjut), vinsch(behöver inte va fjärrstyrd)
400 däck, 3 bankar.

Vilket märke rekomenderar ni?
Jag har varit inne och kollat runt lite över allt på forumet, men mest på annonser på blocket och mascus.

Jag har kört en patruuna 755 med ramstyrning, vinsch och teleskopben för några år sedan och den tyckte jag gick riktigt fint.

Det kan även tänkas att man går upp lite till i pris för att få just "den" vagnen som det är en stark och hållfast kran på. Men helst max 80.000:-

Det finns många märken, palms, farma, kts, kellfri, nokka, vreten, mowi. Men det finns bra vagnar och det finns dåliga, så skriv gärna kort om vem/vilka man inte ska köpa.

Mvh Henrik



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

massa-ved  
#125853 Stryk KELLFRI från den listan och lägg till Kesla i stället.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125854 Har kollat runt lite och fastnade för Palms som verkade ha lite mer järn medskickat än de andra. Nokka ser också välbyggda ut men har inte hört nåra priser.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

marcus_ford 3600  
#125870 Titta på källefall k70. bra vagn för pengarna

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Skogstinsen  
#125882 Okej. Tack för alla svaren :) Ska kolla vidare!

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Tobiasbjalemar  
#125932 Jag kör själv med Nokka vagn hemma med patruuna kran! Fungerar riktigt bra! Rekommenderas :)

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

skogslaban  
#126297 Jag har en Weimer 10 tons med 5 meterskran och lavettstödben som jag har haft sedan 2000, är mycket nöjd med kvalitén

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Volundsmed  
#126366 Vreten helt klart! vi har en 7 tonare, den är för liten för oss egentligen men funkar as kalas! :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Skogstinsen  
#133160 Jag köpte mig en patruuna 860 med 9000 vagn. Vinsch, 3 punktsfäste på kranen, el-knappar på grip, utskjut och stödben. Den går riktigt fint, är stark och rejäl :grin:

Kommer bli många härliga timmar med den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133176 Beg. Farma kanske??

V

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Hema  
#133195 Om det var vagnen i Bjälverud, såg den ju riktigt trevlig ut. Får man fråga hur mycket den gick för?
Bild
Bild

Jag vart lite sugen på valmeten, men det är inte riktigt läge för traktorköp just nu. Med så få timmar gick den väl rätt dyrt gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

80-90  
#133252 har precis köpt en möre kärra 9 ton med 6,5 meter kran å el on off spakar . ha inte kört så många lass än men den verkar bra .. Väldigt stadigt med dubbelram.. jag fick den för 104000 tyckte jag fick mycket kärra för pengarna jämfört med andra märken

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Fiat 4WD  
#133316 Får gratulera, Skogsstinsen, Hoppas du blir nöjd.

Själv är jag mkt nöjd med MOWI FTG, stark, snabb, stabil och lätthanterlig. Det enda jag gjort på 5 år är att ändra riktning två spakar så de passarmina vanor (enkelt gjorrt) samt bytt två hydraulslangar jag skrapade i då jag körde för fort.... :oops:

Ha dä i sommar /Anders

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Skogstinsen  
#133322 Den blev lite dyr, 85+ moms men det va nära den stod i Silverforsen typ Mallbacken. Så det va bara att åka 1,4 mil med traktorn :smile: Men alla sakerna som va där på auktion va näst intill nyskick, riktigt pedantskötta :)

Kärran hade dom bara kört ris med, smörjt den efter varje gång den varit använd osv.

Traktor såldes för 198 tusen+ moms den hade en ny lastare(aldrig använd) som kostade 104 tusen att sätta dit med arbete. Det va en 89a som hade gått 2100 timmar, och den såg ut som ny :grin:

Har redan lastat upp ett lass med ved, och kranen är riktigt stark, så jag är bra nöjd med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn rekomenderas?

Skogstinsen  
#133323 Och traktorn gick förresten till härnösand.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).