Avverkning (slutavverkning)

Avverkning på grannens mark

15 inlägg 13892 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning på grannens mark

höga  
#130746 Återigen har Södra vid en slutavverkning gått in på grannens mark
Dom har tagit ett ca 0,5 hektar hundraårig skog
Södra har själva gått ut gränsen utan att meddela grannen samt börjat avverkningen

Detta är nog mycket vanligare än vad man kan föreställa sig, att skogsbolagen går över gränsen både här och där vid averkning och gallring

Det gäller verkligen att man har väl utmärkta rågångar och att man har viss kontroll när grannen har maskiner ute i skogen

Med dagens virkespriser blir det snabbt stora pengar som bara försvinner om man inte upptäcker gränsöverskridandet



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130748 Givetvis ska ägren kräva och få gottgörelse. Bolaget här har som princip att de betalar dubbla virkesvärdet utan avdrag för några kostnader. Då blir det snart en hyfsad affär.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

höga  
#130749 Givetvis skall skogsbolaget ersätta den drabbade skogsägaren
men vilka upptäcker att gränsen har överskridits.
Skogsbolagen kommer ju inte självmant och berättar att dom gjort fel utan det gäller ju att upptäcka detta och sedan kräva bolaget
Skogsägarna måste kräva att när skogsbolagen går ut gränser skall dom informera båda grannarna samt stå för de gränser de går ut

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

Skogshuggaren83  
#130763 Sedan kan man undra om gränsen är riktigt utmärkt med pinnar, stängsel, upphuggen gata, stenar eller snitslar?
Har sett alldeles för många ställen där gränsen inte går att finna. Lite intresse borde det finnas hos markägarna iaf.
Men om gränsen är utmärkt ordentligt kommer dessa problem inte att förekomma, oberoende vilket företag som har gjort avverkningen. Upstår problemet ändå är det en katastrof och skall givetvis ersättas rikligt.
Så är ni riktigt ärliga när det gäller era egna gränser när det gäller uppmärkningen?
Själv är man bara en enkel entreprenör så vad vet jag.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

höga  
#132965 Nu har Södra krupit till korset och kommer att betala för sitt klantiga beteende.
Och det kommer inte att bli billigt för Södra.
Man undrar verkligen vilken kompetens Södras inspektorer har, inget att vara stolt över när det går fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

Nolltax AB  
#132967 Kommunen hemmavid ritade uppå karta.
Gallra ditten, datten å dutten sa kommunen.
Visst, sa Mellanskog å slängde ut en skördare uti skog.
Han brummade en halv dag å sen slog han stopp.
Pinglade till kommunen hemmavid å sporte om han verkligen skulle gallra annans mark.
Va, sa kommunen å slängde ut en kontorsråtta uti skog.
Nä, så fel det blev konstaterade kontorsråttan.
Det var min mark skördaren ej ville tugga på.....

Ej alltid skogsbolagen felar gör.....

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

höga  
#133372 Ja du Nolltax så det kan gå hos dig
Men vi mindre skogsägare ser det lite allvarligare än så
Jag tycker att de stora skogsbolagen måste vara att lita på samt att den tjänst som köps in utförs på ett korrekt sett
Är dom osäkra på gränser måste det lösas före maskinen kommer

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

ÅsaNisse  
#145781 Det är nog så viktigt att veta sina gränser. Jag har själv jobbat med att ta ut gränser och det är mer än en gång markägarna blivit oense, när det framkommer att det gamla staketet som de trodde var gränsen inte alls var det. I gamla tider lät ofta grannarna varandras betesdjur gå över gränserna och beta, därav stängslen, men vid en noggrann uppmätning hittar man ofta källror en bra bit bort.
Hittar man bara en källra så brukar det gå att hitta flera. På min gård fanns bara en när jag köpte stället, men efter ett antal skogsutflykter tillsammans med grannarna så har vi hittat alla hörnen och några däremellan. Dagens kartor är så noggranna och detaljerade så det går bra att mäta noggrant från dom.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145871 Vad är en källra?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

Sandström87  
#148465 skulle tro att det betyder rå-röse.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148496 Japp. Här kallas gränsstenarna för källror. I allmänhet bara en liten, ganska platt sten som sticker upp någon decimeter allt här och där i gränslinjen. Inte alltid så lätta att hitta och ibland finns det inget alls.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

hokatorpet  
#157104 Tror att det är markägarens ansvar att märka ut gränsen innan avverkning. Kan vara så att inspektorn har varit alldeles för snäll mot markägaren vid kontraktstecknandet.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

höga  
#162702 Exakt
Skogsbolagen tar idag avstånd från sitt ansvar att märka ur gränsen, dom anser att det är markägaren som får ta smällen om det blir fel

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

ÅsaNisse  
#162905 Källra eller käller som det kallas i småland är oftast stenar eller stenrösen som märker ut gränsen. Ofta är det en stående , någorlunda fyrkantig sten som kan var inhugget en fyrkan i toppen. Den betyder oftast ett hörn eller där det går ihop tre fyra gränser. Mellan dessa höga ( 30cm) fyrkanter kan det stå platta stenar på kant som visar linjen på gränsen. Grejen är att hitta dessa under mossan.
Modernare utmärkning från lantmäteriet är ju källror av galvade järnrör med röd topp. ( Ett h-e när dom sitter i däcken)

Avatar Fallback

Re: Avverkning på grannens mark

kungsis  
#163250
ÅsaNisse skrev:Det är nog så viktigt att veta sina gränser. Jag har själv jobbat med att ta ut gränser och det är mer än en gång markägarna blivit oense, när det framkommer att det gamla staketet som de trodde var gränsen inte alls var det. I gamla tider lät ofta grannarna varandras betesdjur gå över gränserna och beta, därav stängslen, men vid en noggrann uppmätning hittar man ofta källror en bra bit bort.
Hittar man bara en källra så brukar det gå att hitta flera. På min gård fanns bara en när jag köpte stället, men efter ett antal skogsutflykter tillsammans med grannarna så har vi hittat alla hörnen och några däremellan. Dagens kartor är så noggranna och detaljerade så det går bra att mäta noggrant från dom.


Jovisst är dagens kartor noggranna och detaljerade, men man ska kanske fundera på var denna noggrannhet kommer ifrån. Ofta är det de gamla kartorna som har legat som grund vid en digitalisering, som kanske är gjord utan kontroll av verkligheten. Även så finns det fel mellan de olika gamla dokumenten/kartorna som även gör att det blir en skev "verklighet" på kartor. Så att använda kartor utan att kontrollera dess noggrannhet är väldigt vanskligt. Vet ej hur pass utbrett det är, men hos vissa Lantmäterikontor är gränslinjerna klassade. Jag råder er att kontrollera detta innan ni litar för mycket på en karta.

M.v.h
Kungsis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).