Skotare

Välja mellan 868 och Teg 7000

63 inlägg 38406 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132202 Ok, med 4-hjulsdrift på traktorn kan jag tänka att du kommer ganska långt utan band :smile: . Så vagnen har då lägre frigångshöjd än traktorn... Tänkte på att med vagnen med Robsondriften så blir ju faktiskt Tegen också 6-hjulsdriven... Men band är ju alltid band, men kan tänka mig att man ibland fuskar med att lägga på dom när man "bara" ska en bit från vägen och lasta :smile: .

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132211 Alltså den är fulldriven bak med boggilådor så den är 6-hjulsdriven.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132224 Aha den varianten finns också då, beror förstås på vad det är för vagn. Läste i en broschyr om 904 från 1976 att traktorn gick att få med kedjedrift så den blev 4-hjulsdriven utan band. Och 904-RD12 hade rull driven vagn. Borde vara en sådan som följde med till den 7000 jag kollat på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Pensionär  
#132236 Har kört mycket stornalle en gång i tiden, liknande koncept som teg hade, och äger just nu en 868:a.
Vad ska man säga, båda har sina fördelar. 868:an gör ju att du har en riktig skotare även fast den är omodern i dagens läge.
Dock har jag väldigt sällan banden på, främst för att jag tycker den går lite onödigt tungt med dom på. Använder mest kedjor på ett hjulpar bak. Räcker för mig i 9 av 10, terrängen som avgör de.
Nackdelen är som någon skrev tidigare är att den är tung framtill. Får se upp om man korsar mindre diken så den inte dunkar ner, men vanesak när man har lärt sig.
Att den är långsvängd vet jag inte om jag vill hålla med om, självklart om man jämför med en skotare av dagens modell.
Men ställ vilken som helst jordbrukstraktor med vagn i samma skog, 868:an kräver mindre utrymme.

Enda riktiga fördelen med en teg som jag kommer på så här direkt är väl framkomligheten. Tar dom sig fram likt stornalle gjorde en gång i tiden så får du fram virket hur jävligt de än ser ut.

Är ju alltid när det gäller gamla maskiner främst skicket som avgör. Svårt att säga på något annat sätt vilken som är bättre.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132248
Polarbear skrev:Aha den varianten finns också då, beror förstås på vad det är för vagn. Läste i en broschyr om 904 från 1976 att traktorn gick att få med kedjedrift så den blev 4-hjulsdriven utan band. Och 904-RD12 hade rull driven vagn. Borde vara en sådan som följde med till den 7000 jag kollat på.


904 TD12 heter min. På traktordelen driver den ju bara bak men man kan sätta drev och kedjor till framhjulen Men då känns det lättare lägga på banden.

Som pensionären sa så gå på skicket, båda maskinerna får ut virket ur skogen förutsatt att dom går. Den som startar lättast, går bäst och har minst glapp å fel man ser med ögat hade blivit min kandidat.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132486 Tack för era synpunkter både pensionären som kunde referera till att äga och ha ägt båda typerna, Stornallen är ju väldigt lik Tegen, och Roten som har en egen Teg. Var faktiskt riktigt sugen på Tegen, men säljaren har strulat så den börjar allt mer gå bort. Inte fixat kylarslangen på två veckor som ju borde vara några minuters jobb, och nu ändrat sig och vill ha betydligt mer betalt, konstig försäljningsfilosofi i mina ögon då det först lät som att det gick att diskutera ursprungspriset, men han kanske menade uppåt :roll: ... Trist när man ändå åkt närmare 30 mil för att titta på den och sedan väntat på att han skulle fixa den så att man kan prova den. Men han har kanske ändrat sig och inte vill sälja... Nä nu känns 868 som starkaste kortet :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Hema  
#132488 Då hoppas jag att det blir den och att du får flera problemfria timmar + att du delar med dig av dina erfarenheter, kanske rent av startar en blogg :)

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132495 Tack ska du ha Henke! :smile:
Givetvis ska jag dela med mig av allt jag får erfara med denna maskin (eller om det blir någon annan). Ja en blogg kanske inte vore så dum idé, får fundera på det... Alltid bra om man kan dela erfarenheter med varandra och få lite tips :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132731 Nu gissar jag bara men en 868 drar väll betydligt mer diesel än en Ford 7000.

Jag är ganska trött på att höra om alla som är för lata att byta en tätning för 150kr och kör så oljan flödar ner på huvet och ner i kalsongerna. Dessutom så ska läckande svängtuber aldrig ge det fenomenet om man bara ansluter avluftningen som den ska. Nä takkran är inte så dumt som många vill tro.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Hema  
#132783 Har du bestämt dig? Annars kom denna ut http://www.blocket.se/pajala/Volvo_969_ ... ?ca=16&w=3 o enligt säljarn är dn bättre på de flesta punkter mot 868:an, dock något dyrare.. Den fanns ju norut, men om det var passande avstånd har jag nada koll på.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132852 Ja Emil, det var min tanke också att 868n borde vara betydligt törstigare. Men när jag frågade om någon visste något om förbrukningen på dessa två så fick jag bara svaret att skulle jag köra så mycket att förbrukningen spelade någon roll så skulle jag ändå inte välja någon av dessa. Även om den inte är avgörande så är väl alltid förbr. intressant i dessa dyrtider... Nej jag har hört att packa om tuber inte är så dyrt. Inte var det du som hade en 5000 eller 7000 till salu för några veckor sedan i A-jaur på blocket som verkade vara i bra skick, men den försvann snabbt innan jag blev ledig för att åka och kolla på den...

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132853 Tack Hema!
Trodde jag bestämt mig men det dök upp lite när jag var och kikade på 868 igen nu i uppehållsväder som gjorde mig lite tveksam. Oj 969an verkar ju väldigt fräsch, kanske lite större än jag tänkt mig, och lite dyrare, men egentligen ska man nog gå mer på skick än exakt typ. Ja den finns i norrbotten där jag verkar så det är ett alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

erikho  
#132917 969:an är ju lite värre, drar lite mer bränsle bara. :wink:

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132952 Jo den skulle säkert funka mycket bra när man behöver larva efter vägen till skiftena... Kraftigare motor, helkapslad drevdrivning i boggien, 2-spakssystem och hydrauliskt skjutbar grind mm mm. Synd bara att den är ca 4,5 ton tyngre än 868 :sad: .... Läste någonstans om en 868 ägare som enligt honom löst problemet med larvning efter väg genom att fylla boggielådorna fulla med olja samt hålla halvfart på transportväxeln då det tydligen är stänksmörjningen som inte fungerar som den ska i full fart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Kse  
#132953
Emil N skrev:Nu gissar jag bara men en 868 drar väll betydligt mer diesel än en Ford 7000.

Jag är ganska trött på att höra om alla som är för lata att byta en tätning för 150kr och kör så oljan flödar ner på huvet och ner i kalsongerna. Dessutom så ska läckande svängtuber aldrig ge det fenomenet om man bara ansluter avluftningen som den ska. Nä takkran är inte så dumt som många vill tro.

Finns ju mer än svängtuberna som kan läka i kranen och det finns kanske situationer då man inte på sturt kan byta en läckande lyfttätning.
Har aldrig mer än provkört takmonterade kranar men jag måste säga att jag inte ser någon fördel överhuvudtaget att ha kranen där. Kan ju inte ha possitiv påverkan på tyngdpunkten och vibrationer.
När tillverkades det senast en maskin med kranen på taket?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).