Traktorn i skogen

Fiat 540, griplastare????

13 inlägg 6126 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fiat 540, griplastare????

grabben  
#132709 Jeg er 16, har en Fiat 540 og liker å jobbe i skogen som ''hobby''. Har ingen griplastare, men en Igland 2601. Har lyst til å se om det er noen mulighet for å ha en liten griplastare eller evt en grip-kran på trepunkten. Det aller beste hadde vært med bare en vagn typ: Farma, Vreten etc...... men jeg lurer på om traktoren vil være for liten for å ha en timmervagn med lass etter seg i skogen, det er bare bakhjulsdrit, ikke 4wd. Har også sett på fyrhjulingvagnar for rundt 30.000 ,- med kran... blir dette for smått til å ha etter en Fiat 540? Blir det for tungt å ha feks en Farma 3,8?

Har også sett på kraner til å ha på lyftarmarna, typ Weimer...

http://www.blocket.se/varmland/Weimer_4 ... m?ca=7&w=1

Kunne det ha fungerat med en Weimer-kran og et litet gammalt ''släp'' med boggi?

Hva burde jeg gjøre for å få dette billigst mulig, uten at det ska være noe problem å ta seg framm i skogen?

På förhand, tack mhv Norske grabben...............



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132729 Farma 3,8 (komplett huggarvagn) är lagom till din Fiat, saknar dock
styrning, kostar nog fortfarande under 50tusen svenska kronor

Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

foton  
#132758 Farma 3,8 rullar lätt i skogen. Kör själv en sådan efter en Foton 404 varje dag.

Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

grabben  
#132763 Håper på å finne en brukt Farma 3.8 føre vinteren til salgs da. :)

hva blir fordelene med rammestyring evt..... er det vært de extra kronene?


Det er vell 4wd på Fotonen? :)

Men tar man seg framm med fult lass på en 3.8 med bare 2wd i skogen, eller finns det enda mindre huggarvagnar typ Farma etc.......?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132841 Farma 3,8 finns nog inte alls med ramstyrning, har du kört en kärra med styrning så vill
du inte vara utan. Du behöver ju inte köra med fulla lass där terrängen är dålig.

Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

foton  
#132843 Även om du inte alltid kan lasta fult så har du en stabil kärra som rullar lätt. Med bra kjedjor och hyfsat underlag så drar en.tvåhjulsdriven ganska bra. Jag har ingen ramstyrning och har aldrig saknat det

Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132846 Är Farman någorlunda ny har de större däck, 11,5-15,3. Griplastare som hänger i 3-punkten ska du
undvika, har du ingen bra kärra nu är det mycket billigare att köpa komplett huggarvagn.

Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

grabben  
#132855 Takk for tips, men hvorfor ungå gripkran til trepunkten? er ikke det mye smidigere i skogen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fiat 540, griplastare????

stegmaster  
#132856 http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=29464455

Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

grabben  
#132857 Har sett annonsen, men litt langt unna ;) bor i hedmark ;)men takk for engasjemanget :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132895 Dubbla svängcylindrar, inte dåligt på en sån liten kran.

Avatar Fallback

Re: Fiat 540, griplastare????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133130 Har man inte haft vagnstyrning saknar man kanske inte de men har man haft vill man inte vara utan, de är mycket lättare att vända när de är trångt då

Användarvisningsbild

Re: Fiat 540, griplastare????

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133141
foton skrev:Även om du inte alltid kan lasta fult så har du en stabil kärra som rullar lätt. Med bra kjedjor och hyfsat underlag så drar en.tvåhjulsdriven ganska bra. Jag har ingen ramstyrning och har aldrig saknat det


Min fråga är då:

Har du någonsin kört med ramstyrning??
Skulle ALDRIG komma på tanken att köpa en huggarvagn utan ramstyrning.

Är evigt tacksam till att min far å hans bröder skaffade en med ramstyrning 1984 när dom köpte den vagn vi har nu...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).