Arbetskläder för skogen

Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

23 inlägg 30186 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

kallen  
#132801 Har enskild firma och funderar på vad som är avdragsgillt och inte om man ska följa regelverket. Förstår att skyddskläder funkar bra men jag behöver nu införskaffa ett par riktigt bra kängor för att ha vid kommande stämpling och inventeringar. Kan jag köpa kängor och dra momsen om man ska följa reglerna?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132802 I min tolkning inga problem, använder du dem i företaget och de är trovärdiga för det så inga problem. Det är ju först vi en eventuell revision som någon eventuellt kan ifrågasätta det hela så jag brukar skriva lite extra i bokföringen om det inte är helt självklara grejor som typ "motorsåg", eller "drivning timmervagn". Är inte alldeles lätt att komma ihåg varför man köpte allt sådär 3 år senare eller längre.

Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

kallen  
#132806 Det enda som inte känns solklart är ju att man kan använda kängor och byxor tex. Privat men å andra sidan i en enskild firma är väll allt privat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Nonkan  
#132807 De flesta som jobbar med märkning och taxering använder ju vanliga kängor/gummistövlar och friluftsbyxor typ Lundhags eller Haglöfs och det brukar inte vara några problem. Är du osäker är det ju bra att prata med din revisor om du har någon, alternativt ringa till skatteverket.

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Kse  
#132825 Nästan allt man köper i firman kan ju användas privat, kläder, verktyg, maskiner mm.
Räkna baklänges istället, vad kan du absolut inte använda i firman? dra inte av på det.


Så svar på frågan är ja, du kan dra av kängorna iom att det är skor som används i arbetet.
Och skulle du använda dom privat så törs jag lova att du inte kommer att åka på förmånsbeskattning.

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132830
Kse skrev:Räkna baklänges istället, vad kan du absolut inte använda i firman? dra inte av på det.

Så tänker jag åxå som en grundregel.

Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

kallen  
#132832 Bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

haggloader  
#132834
kallen skrev:Det enda som inte känns solklart är ju att man kan använda kängor och byxor tex. Privat men å andra sidan i en enskild firma är väll allt privat.
Vill du ha hängslen, livrem, skyddssele,.. osv, kan du ju alltid specificera avdraget under övriga upplysningar i din inkomstdeklaration och det blir ett s.k. öppet yrkande. (Då blir det inget skattetillägg vid underkännande.)
Men i fallet kängor är det inte riktigt nödvändigt!

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142952 Kängor är självklart en kostnad i företaget. Allt som man måste ha för att kunna bedriva sin verksamhet. Så det gäller även tex en digitalkamera för att kunna dokumentera ditt jobb och få bilder till din hemsida.

Så tror jag det är i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

haggloader  
#142953 Nja, det får inte vara personlig utrustning exempelvis förhandlingskostym.

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142956 Nej, men en vanliga jacka, tröja och byxa som du trycker din logotyp på, så är det både arbetskläder och marknadsföring.

Svårare att motivera underkläder med tyck på. Så vida du inte också jobbar i eskort branschen... :)

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142975 vad skulle ni säga om att köpa "arbetssockar" på företaget? då förslitningen på just sockar är extremt myclket högre då man jobbar i skogen och går med stövlar/kängor hela dagen, jämfört med om man har ett kontorsjobb eller dylikt. ?

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142977
SkogsGotte skrev:vad skulle ni säga om att köpa "arbetssockar" på företaget? då förslitningen på just sockar är extremt myclket högre då man jobbar i skogen och går med stövlar/kängor hela dagen, jämfört med om man har ett kontorsjobb eller dylikt. ?


Kan inte tänka mig att det är ett problem. Vem skulle vilja gå med den typen av sockor i ett par vanliga lågskor? Köp dem dessutom i någon hemsk färg, typ skogsgrön,röda, organge eller nåt sånt så är du nog på säkra sidan.

Men jag bara undrar, har någon på detta forum någonsin blivit granskad för sina momsavdrag?
Har aldrig hört talas om det. Jag tror vi företagare sköter detta så bra i gemens att det inte är något som skatteverket slösar resurser på. Det finns uppenbarligen riktiga momsfuskare att jaga, där man sätter i system att skicka bluffakturor. Då är det inga småsummor det handlar om heller.

Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142984 Jag (UA). En vanlig variant är att begära in en del av de största fakturorna och granska dessa.
Tror att SKV är ganska duktiga på att veta vad man bör leta efter. Amatörfuskare är nog lättare att fånga än de stora.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143010 Jag fick ett brev om granskning för några år sedan, mitt under semestern, dom ville dock bara se de 5 största räkningarna sen så var det lugnt. Det var ju givetvis den enda gången man fick tillbaka en hel del på momsen. när man köpte bil, släp och lite annan utrustningen. Efter det har det varit lugnt från skv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).