Bioenergi

Vem eldar upp grothögarna?

7 inlägg 3764 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem eldar upp grothögarna?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132676 Hur vanligt är det att någon tänder på grothögar i eran kommun? Här brinner dom titt som tätt och jag undrar om det är ett lokalt fenomen? Finns inte så mycket att göra för att förhindra det. Oftast så har det bara varit bolagens grothögar. Faran är att om ingen upptäcker det i tid så kan man få en rejäl skogsbrand och då drabbas många.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vem eldar upp grothögarna?

MNskog  
#132682 Jag har inte sett eller hört om några grotupplag som brunnit här omkring(Norra Jämtland).
Däremot är jag inte förvånad för det måste vara ett bra objekt för en pyroman och om det är flera bränder i samma område är det väl det som är troligast eller några ungdomar som "busar".
Risken för att det startar en skogsbrand är om vädret är det rätta stor.

Avatar Fallback

Re: Vem eldar upp grothögarna?

Robertberg  
#132683 Uteslutningsmetoden!

Lista över folk om är oskyldiga:

1. Obantteg

Det måste dock vara rätt bra föremål att bränna upp, mycket som brinner och få vittnen i skogen..
Känns dock som att det är ungar istället för pyromaner. En grothög gör nog inte en pyroman särskilt upphetsad..

Användarvisningsbild

Re: Vem eldar upp grothögarna?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132684 Hur stor är området, och hur ofta händer det?
Låter som ett allvarligt problem, att sätta ut videoövervakning på de högar man kan anta är utsatta är förståss uteslutet... i alla fall om man vill vara laglydig...

Men händer det ofta, så får man väl börja med en grannsamerkan där man åker runt och bevakar högarna... (en åtelkamera som mms:ar bilder till din telefon kan vara till bra hjälp kanske)

Vad jag vet har det inte hänt i mitt närområde i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Vem eldar upp grothögarna?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132687 Att placera ut en eller flera åtelkameror kan vara en hjälp. Ett annat sätt är kanske att förvara det långt inne efter skogsbilvägar så att man inte tar sig dit så lätt. Då borde ungdomar som bara vill göra pojkstreck minska. Skulle det brinna tar sig brandkåren i alla fall fram bara att klippa låset.

En grothög gör nog inte en pyroman särskilt upphetsad..


Frågan är om det är branden eller om det är samtalet till larmtjänst som gör pyromanen tillfredsställd? Finns säkert många olika tillstånd på vad som triggar.


Hur stor är området, och hur ofta händer det?


Ca 3 mils radie. 1 gång varje sommar i alla fall. Vid något tillfälle kanske det var fler gånger. Det är under dom senaste 3-4 åren som man har börjat se grothögar nära vägar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem eldar upp grothögarna?

Mäki  
#132695 Jag undrar hur det går i dom fallen där groten är sålda på"leverans" alltså markägaren har fått ett litet förskott men den egentliga betalningen sker efter det är flisat och volymen mätt.
Är det direkt ur markägarens plånbok det då brinner eller?
Jag har svårt att tro att det finns någon försäkring som täcker branden eller kan dom som skall ha flisen ha någon försäkring.
Kanske om man har skogen försäkrad mot skogsbrand kan det täcka detta.

I det ända fallet jag hört om en välta som brunnit så var det åskan som hade slagit ner i vältan.

Det finns en risk att dom kan antändas om någon kommer på iden att trycka in en glasflaska i hopen som sedan solen kan värma genom men det är långsökt.

Avundsjuka är också en orsak till att sånt här händer inte bara pyromaner eller pojksträck.

Avatar Fallback

Re: Vem eldar upp grothögarna?

Toppy  
#132707 Här har några timmer vältor blivit uppeldade på en månad...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).