Traktorn i skogen

Byta batteri 2x6v till 1x12v

16 inlägg 15828 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta batteri 2x6v till 1x12v

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128995 Har en nyinköpt mf35 som behöver nya batterier. Batterierna ser i och för sig nya och bra ut, rena och så men de tar inte laddning. Visst borde man kunna byta till ett 12v istället för seriekopplade 6'or?
Batterierna som sitter är på 120ah om jag minns rätt. Då jag gör min hemläxa och kollar runt så är kanske inte AH riktigt intressant utan något som hater CCA cold cranking amps. Hur mycket cca vill jag ha för att starta en mf 35 3 cylindrgi? Måste jag köpa optima eller maxima? Sen får det ju gärna passa fysiskt också? Nån som vet?

//H



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129000 Ska du få många CCA på ett mindre batteri behöver du ett av typen Optima eller Tudor Maxima.
Vad jag har sett så är det batterier av den spirallindade typen som kan ge ett högt CCA värde med mindre Ah.
Körde flera år med ett Optima på 55Ah i en BM 650 som skulle haft 2 st 6V på 160Ah.
Startade direkt vid -10 men du får inte ha en motor som du behöver tröska runt ett tag innan den startar för då behövs flera Ah än vad som finns i ett spirallindat batteri.

Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

axwell  
#129021 Förenklat den kortslutning som batteriet klarar av. Silver/kalciumbatterier med 62 Ah kan ligga runt 600 A för under tusenlappen och det borde räcka till för 35:an.
Om du har plats så får du ett med 100 Ah för trettonhundra även det med bra köldstartsegenskaper tack vare silver/kalcium.
Bortkastade pengar att snobba med Optima eller Tudor Maxima.
8021005 100* 354 x 174 x 190 Mercedes, Opel, Volvo, m.fl 1 299,00

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... 393029.pdf

Användarvisningsbild

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129027 Oj jösses vilken skillnad det var på batterier!! känns som att man borde köpa ett varta enligt testet. Jag har en stor och dyr ctek, läste just att den kan möjligen lösa sulfateringen i befintliga batterier. Ska sätta på den över dagen och se vad som händer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

axwell  
#129032
trilla skrev:Oj jösses vilken skillnad det var på batterier!! känns som att man borde köpa ett varta enligt testet


Ja eller Biltemas(Varta 50 % dyrare) om du behöver kunna starta vid riktigt låga temperaturer. Det är inte bland de bättre vid +20 men är på väg att gå förbi vid -20 grader.
Det hade varit intressant med en test vid -30 grader eller kallare, dvs när det ofta är kritiskt att få igång motorn.

Polvändning kan förlänga prestandan på sulfaterade batterier, ladda ur fullständigt, ladda upp igen men "felvänt", alltså plus på minuspol och tvärtom, upprepa några ggr. innan vändning till rätt märkning.

Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

j-eg63  
#129036 Visst har du mororvärmare?? Jag bytte på en buster 320 det satt 2 seriekopplade 6V batterier från ny Satte dit ett 12V 60 A vanligt startbatteri funkade fint i många år men utan motorvärmare blir det förstås problem på vintern

Användarvisningsbild

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129059 tillbaka från traktorn nu. Batterierna är tokdöda inget kan väcka de från de döda, åtminstone inte min cteck. Men fick köra nån timme traktor i alla fall vilket var ganska kul. Jag har motorvärmare, om den funkar blir en senare fråga, jag har i alla fall en kabel....
Men en annnan fråga, Då jag kör lastaren så slår jag om en väljarventil framför stolen och kör lastaren med samma spak som baklyften. Men en mm upp på spaken så far den upp och en mm ner med spaken så far den ner. Kommer jag att lära mig det där eller är det nåt fel på nåt.
Fråga två. Den har inget lantbruksdrag. men en hitckrok. Tog man bort det vanliga draget om man hade hitch?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

Cowboy  
#129959 En bra lösning är väl att ersätta 2 seriekopplade 6 V batterier med 2 parallellkopplade 12 V batterier.De passar antagligen bättre på platsen och numera är 6 V batterier ovanliga. Volvo BM 500 hade den lösningen.

Användarvisningsbild

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129972 Ett tolv volts batteri är bäst anser jag...och växelströmsgenerator!
Typ standard 60A eller helst 75A batteri bör räcka rätt långt till en mf35, åtminstone den varmare delen av året.
Själv kör jag med 60A (Varta) eller 75amper standardbatteri, och har funkat bra för mig. Men håll lite koll på batteriet och fetta in/rengör anslutningar mm.

Men skall du köra mycket på vintern med många kallstarter då kanske du måste gå på större eller eventuellt två batterier 6v i serie, om utrymmet är begränsat. Att parallelkoppla batterier tycker jag man bör undvika.. :D :D :D
.
Senast redigerad av Sweden-viking ons 25 maj 2011, 20:57, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129974 Du får bättre kontroll på laddningen med 2 seriekopplade 6V än med 2 paralellkopplade 12V.
När den en 12 blir sämre drar den ut den friska oxå

Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

Bullarn  
#130618
trilla skrev:tillbaka från traktorn nu. Batterierna är tokdöda inget kan väcka de från de döda, åtminstone inte min cteck. Men fick köra nån timme traktor i alla fall vilket var ganska kul. Jag har motorvärmare, om den funkar blir en senare fråga, jag har i alla fall en kabel....
Men en annnan fråga, Då jag kör lastaren så slår jag om en väljarventil framför stolen och kör lastaren med samma spak som baklyften. Men en mm upp på spaken så far den upp och en mm ner med spaken så far den ner. Kommer jag att lära mig det där eller är det nåt fel på nåt.
Fråga två. Den har inget lantbruksdrag. men en hitckrok. Tog man bort det vanliga draget om man hade hitch?


Tjena :) De med hydraliken till lastaren e inget fel på, de ska va så, men tycker du de e jobbigt så kan du sätta en riktningsventil istället så att du har en vanlig spak å köra lastaren me. Ja vet inte hur de ser ut på 35:an men på våran ford 4630 så sitter jordbruksdraget i andra änden av hitchkroken, så när man ska byta så bara man drar ut draget å vänder på de. Vet inte om du har samma eller om du måste ha ett annat drag för att få jordbrukardraget.

Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

j-eg63  
#130655 På många 60 tals traktorer Buster o Mf mf bytte man ut jordbruksdraget till hitchkroken när den revolutionerande uppfinningen kom att de gick att koppla med lyftarmarnas hydralik utan att för hand lyfta vagnsdraget tex på gödselspridaren .

Avatar Fallback

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

Midgård  
#132484 Vad gäller startbatteri har jag på min Buster 400 (med samma Perkinsmotor som MF35) för många år sedan bytt ut de 2 seriekopplade 6V startbatterierna på 2 parallellkopplade 12V. Då vardera gamla 6V batterierna var lika stora som ett 12V batteri så passade det bra. Det är inte så noga med kapaciteten utan ett par standard startbatterier till en personbil funkar bra och brukar finnas till överkomliga priser. Dock ju högre kapacitet Ah, ju säkrare kallstart. Original laddningsgeneratorn på Buster 400 är inte på mer än 130W (likström) vilket innebär att om man kör mycket med belysning på och inte så högt varvtal på motorn, kan det vara bra att ladda på batterierna någon natt då och då. OBS laddning ska ske med en moderna intelligent laddare som både laddar snabbt och dessutom går ner till underhållsladdning när batterierna är fulladdade. CETEC är bland de bästa och storleken på laddaren beror på hur bråttom man har. Har själv en CETEC på 7 Ampere.

Midgård

Användarvisningsbild

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

Nyborg  
#558658 Jag hade två 12-voltsbatterier i min 430, det ena blev laddat medan det andra inte tog emot laddning. Likadant när jag hade två 60Ah batterier i Victorn (skall vara ett stort 12V 120Ah egentligen). Räcker gott hittills med ett 60Ah i varje.

Användarvisningsbild

Re: Byta batteri 2x6v till 1x12v

halvproffs  
#558690 På min MF 165 tog jag bort 6voltarna och ersatte med ett vanligt bilbatteri och montetade dit en växelströmgenerator från en Golf. Efter det var det aldrig några problem.
Angående C-tecladdaren är jag inne på min andra och dom har inte varit bra. Den första tvärdog efter några år och använd kanske 10ggr. Naturligtvis hade dom även gjort om snabbanslutningarna så det inte gick att använda tillsammans.
Den jag har nu som är använd kanske 10ggr reagerar väldigt dåligt på knappen som man ändrar för batteristorlek. Eller är det bara otur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).