Socialt (mer om oss)

Sommar-rapporten

73 inlägg 28318 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#132153 Har vräkt ner här fram till nu ungefär, ser ut som det lättar upp något under eftermiddagen. Det blir sill och nubbe inomhus, i det här vädret är myggen komplett galna, och det kan komma en skur när som helst. Några kravaller skall vi inte ha här, frånsett det dagliga upproret strax före hundmatsdags.

Det är med andra ord en fullständigt typisk midsommar, en glad och trevlig och kravallfri sådan önskar jag också vår värderade schejk och alla andra!

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#132189 Som sagt, inga kravaller i Degermyr, men i stort sett dagsregn på midsommarafton, och rejält skurväder på eftermiddagen här. 25 mm läste vi av igår kväll och det kom inalles 10 idag i skurarna, mellan vilka det egentligen aldrig blev nåt avbrott, det slutade bara att störtregna en stund för att småskvätta innan kranen skruvades på för fullt igen. Så, vädermässigt en riktigt usel midsommar, men vi har ätit gott, druckit lagom och är på det hela taget rätt nöjda. I vår ålder krävs det inte att kunna dansa kring stången, man får bara ont både här och där av såna övningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#132190 I vanlig ordning blev det nästan tvärt emot vad smhi förutspådde den störtskur som kom på eftermiddagen i går gav ca 3 mm därefter klarnade det upp och vi hade en strålande afton +18 grader, soligt men myggigt, det blev ingen tur upp på berget, vi orkade inte efter den goda maten, och det var helt kravall fritt. Det firades en 60 åring ute på en holme några kilometer ut Bottenviken och genom den gynnsamma landvind som rådde kunde vi sitta på altanen och lyssna på musik från detta kalas.

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

åberg  
#132208 Lite väster om Linköping var det uppehåll mest hela midsommarafton. Man blev i alla fall inte blöt när man vilade middag på gräsmattan :smile:

Om en krocketklubba går av, räknas det som kravaller då? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#132209
åberg skrev:Lite väster om Linköping var det uppehåll mest hela midsommarafton. Man blev i alla fall inte blöt när man vilade middag på gräsmattan :smile:

Om en krocketklubba går av, räknas det som kravaller då? :lol:


Endast om orsaken är att nån slagit den i skallen på nån annan :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

axwell  
#132250 Ca en mil norr om en tänkt jämnhöjdslinje med Sveriges geografiska mittpunkt, första jordgubbarna på midsommardagen.
Sent med sydsvenska mått, ovanligt tidigt för Söråker i norra Medelpad.

Precis lagom med regn, 27 mm på drygt en vecka, betydligt mindre än SMHI:s prognoser, yr.no har gissat bättre.
Stämde även när de skrev, regn i Sundsvall, regn i Härnösand, sol i Timrå, då blev jag imponerad.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#132271 Yr.no är bra, dom har minst 50 % bättre träffsäkerhet än SMHI framför allt just på att särskilja vädret inom ganska små områden, har blivit ordentligt imponerad även jag ibland. T ex förra helgen när dom prickade in regnfritt i Hörnefors (skogsNolia), men skurväder bara ett par mil inåt där jag bor.

Mycket tidigt för jordgubbarna! Här har dom inte rodnat än, men rejält stora kart och det kan jag inte minnas vi haft vid midsommar innan.

Fick en brakande störtskur i em, 5 mm på 10 min, åskan hördes på avstånd. 9 mm igår i skurar, och 25 inalles på midsommarafton, så vi har fått nära 40 här. Nu räcker det ett tag tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

åberg  
#132276
totte skrev:Endast om orsaken är att nån slagit den i skallen på nån annan :mrgreen:

Nejnejnej, vi har bara trevligt på våra kalas. Krocket-kloten däremot fick vad de tålde. :grin:

Igår var det 21 grader, sol och inte för mycket vind. Tog en sväng med landsvägscykeln. På norra sidan Roxen hängde tunga moln men jag kom runt sjön utan att få så mycket som en droppe regn på mig. Kom hem till dukat bord dessutom, nygrillat och färskpotatis. Ibland har man det nästan oförtjänt bra. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#132280
åberg skrev:
totte skrev:Endast om orsaken är att nån slagit den i skallen på nån annan :mrgreen:


Nejnejnej, vi har bara trevligt på våra kalas. Krocket-kloten däremot fick vad de tålde. :grin:


Då var det klart och tydligt inte några kravaller, möjligen allmänfarlig vårdslöshet :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

JD 2006  
#132328
totte skrev:Yr.no är bra, dom har minst 50 % bättre träffsäkerhet än SMHI framför allt just på att särskilja vädret inom ganska små områden, har blivit ordentligt imponerad även jag ibland. T ex förra helgen när dom prickade in regnfritt i Hörnefors (skogsNolia), men skurväder bara ett par mil inåt där jag bor.

Mycket tidigt för jordgubbarna! Här har dom inte rodnat än, men rejält stora kart och det kan jag inte minnas vi haft vid midsommar innan.

Fick en brakande störtskur i em, 5 mm på 10 min, åskan hördes på avstånd. 9 mm igår i skurar, och 25 inalles på midsommarafton, så vi har fått nära 40 här. Nu räcker det ett tag tycker jag.



Har upptäck en rolig grej totte.....vi tittar alltid på yr.no medans norskarna alltid tittar på smhi för de säger att smhi är bättre :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#132340
Har upptäck en rolig grej totte.....vi tittar alltid på yr.no medans norskarna alltid tittar på smhi för de säger att smhi är bättre



=)) =)) Dom kanske är bättre .... på norskt väder!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#132403 + 19 i morse +24 under dag har blåst en del men idag var det skönt svalkande med med blåsten, idag har jag inhandlat en ny motor till båten en Thohatsu 50 hk, med hydralisk tilt, mercurin från 1985 behöver pensioneras. Hoppas att få den inom ett par dagar. Håller med totte man kan inte räkna det som kravaller

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#132423 Samma väder här, en bit över 20 och en lagom sval bris, två riktigt fina dagar i rad.

Thohatsu? Japan låter det som, jaja jag har inte hängt med på båtmotormarknaden på många år. Men visst är det trevligt med lite nytt och fräscht. Skönt med lite rent sa pigan vände särken på julafton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#132532 Om det nu är så att ni vill vara med om tropiska nätter utan att det skall kosta skjortan så är det bara att åka upp till Gällivare, enligt rapporter så var den gångna natten där tropisk.

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#132728 Hämtade båten och nya motorn i fredags, sjösatte och körde iväg efter ca femhundra meter stannade motorn, nog kunde man fått en infarkt för mindre, nu visa det sig att försäljaren hade bar tankat en liten skvätt bensin för att kunna prova att motorn startade och det glömde han tala om för mig innan jag körde iväg. Efter tankning och omstart kunnde jag konstatera att motorn verkade att gå väldigt bra verkade vara ett bra div på den jämfört med den gamla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).