Virkesmätning och Matrisfub

Skogsbruksplan okulärt uppskattad?

13 inlägg 9581 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbruksplan okulärt uppskattad?

Tall  
#80119 Skogsbruksplan fråga.
Hur tillförlitig är en skogsbruksplan som är okulärt uppskattad?



   TS
Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80123 +/- 25% i enskilda bestånd. Kanske 15% på hela volymen.

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Tall  
#80127 Det är så hög träffsäkerhet i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80163 Tja, om man med okulärt uppskattad menar att man tittat i varja bestånd och relaskoperat lite och mätt höjder.

Eller menar du att man åkt förbi med bilen, stuckit ut trynet genom rutan och sagt "Ser bra ut!"? :-)

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Tall  
#80177 Mena det första.

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Contorta  
#82767 Noterade nyligen -16% skillnad på en avdelning som uppskattats i SBP från Skogsstyrelsen, jämfört med verklig avverkad volym (siffran givetvis *efter* omräkning från m3sk till m3fub). Sådant får man tydligen räkna med, även om jag litar mer på Skogsstyrelsen än på mäklare i allmänhet. Det faktum att det "får lov" att vara fel utnyttjas nog i vissa sammanhang.

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

barr  
#132306 Det är länge sedan denna "tråd" var aktiv. När du skiver att du litar mer på Skogsstyrelsen än mäklare i allmänhet menar du då virkesuppköpare i synnerhet?

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Contorta  
#132311 Alla skogsbruksplaner har en 15% tolerans. God sed är att underskatta en aning.
Vilken kvalitet en plan har beror på flera saker.
- Är planläggaren erfaren och kalibrerad i sina uppskattningar?
- Har planläggaren faktiskt besökt fastigheten, eller bara uppskattat utifrån flygbilder?
- Är planen specifikt avsedd som underlag för värdering, eller fanns det andra syften?

Skogsstyrelsen kan man tro är opartisk (vilket är ett plus). Emellertid är deras planer inte alltid de bästa som värderingsunderlag, då man ofta har mer tonvikt på avsättning till naturvård och skogsvård än detaljerad värdering.


Mäklare som gör planer skulle man kunna tro tjänar samtliga parter, men en mäklarproducerad plan bör man för sin egen skull kolla lite extra (då de kanske har procent på det sålda värdet).

Och som svar på din fråga syftar jag inte på virkesköpare i det tidigare inlägget.

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132314 "Mäklare som gör planer skulle man kunna tro tjänar samtliga parter, men en mäklarproducerad plan bör man för sin egen skull kolla lite extra (då de kanske har procent på det sålda värdet). "

LRF-konsult som är stora på marknaden skryter med att de är seriösa.
Var och tittade på en fastighet där de både hade gjort planen och var mäklare.

I beskrivningen av objektet fanns det avdelningar med beteckning K2.

"K2
Kalmark under föryngring, behandlad med nödvändiga återväxtåtgärder (åtgärder utförda). : Hit förs föryngringar där alla åtgärder som behövs för att erhålla återväxt av tillfredsställande täthet och beskaffenhet (enligt skogsvårdslagen) har utförts, men senaste tidpunkt för hjälpplantering inte har passerats."

När jag inspekterade dessa avdelningar så hade slutavverkning gjorts men ingen markberedning eller plantering hade utförts.

När jag påtalade detta för mäklaren så sa han att man gjort skogsbruksplanen på vintern, då det fortfarande fanns ett tjock snötäcke och därför frågat säljaren som helt enkelt blåljugit.

Att LRF-konsult på ett så flagrant sätt vilseleder köpare är inget annat än skrämmande.

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Chainsaw Charlie  
#132323 Jag gör själv skogsbruksplaner åt några olika skogsföretag och mäklare i södra Sverige. Om en plan blir bra eller inte hänger på den enskilda planläggare och inte om man väljer skogsstyrelsen, föreningen eller något bolag.
Skogsstyrelsen har några av de mest erfarna planläggarna i Sverige men samtidigt en del nytt folk som har det som sitt första jobb.
Södra har ofta en anställd planläggare vid varje VO men måste ändå ta in externa planläggare för att hinna med sitt beting.
Många andra bolag kör uteslutande med entreprenörer.

Jag har dock aldrig varit med om att en inköpare eller mäklare har försökt påverka volymer eller åtgärder i planen till sin fördel. De brukar tvärtom vara måna om att planen blir bra och att återväxt och röjningar sköts.

Att skogsstyrelsen skulle springa och finkamma skogen på rödlistade lavar och mollusker är nog bara en fördom även om det förstås kan hända. Men jag har en känsla av att dom värsta naturmupparna där inte gör planer.

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

barr  
#132327 Menar du med ditt inlägg att det ska vara likvärdigt om skogsbruksplanen utförs av Skogsvårdsstyrelsen, mäklare eller virkesuppköpare?

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Contorta  
#132333 Jag anser inte att planer från Skogsstyrelsen, mäklare eller värderingsmän/privata/föreningsplanläggare är likvärdiga.

Mäklaren lägger troligen minst tid. Det förekommer "skogsbruksplaner" där mäklaren inte varit i fält.
Skogsstyrelsen har inte värdering som mål. Flagranta fel i en plan försvarades med att skötselaspekten stämde i planen, men att övrig information inte skulle ligga till grund för värdering.

Jag försöker inte svärta ner någon part här - bara uppmärksamma alla på att olika planer framställs i olika syften, och därför kan få olika resultat.

Exempel:
Ett svagare björkparti invid myrmark. Den kan ignoreras och kallas myrmark, kan planläggas som skogsmark med målklass NO och därför tillåta annan bättre skogsmark som PG, eller rent av tas upp som produktivt vedskifte.

Avatar Fallback

Re: skogsbruksplan

Chainsaw Charlie  
#132335 Tja, det beror ju på hur duktiga och seriösa planläggare respektive organisation har anställda/kontrakterade.
Personligen gör jag ingen skillnad på en plan åt en mäklare eller inköpare vad det gäller volymuppskattning. Däremot kan en plan som ska säljas ha lite högre avverkningsförslag eller åtminstone fler alternativförslag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).