Bioenergi

Bolaget som flisar vill betala 60 kr/m3

36 inlägg 15386 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bolaget som flisar vill betala 60 kr/m3

Fair  
#126125 ok, lite språkförbistring: kan hinde, jeg er indvrandre men INTE muslim :grin:

Jeg tror MÅSKE det er det træ de inte kan anvendes for massaved de har pris sat till 300kr/kbm men alla grannerne siger at det er en jätte bra pris og de har set kontrakten!

Mvh
Fair

Avatar Fallback

Re: Bolaget som flisar vill betala 60 kr/m3

William33  
#127541 Värmeverken ligger som regel på ca 200 kr m3s fritt hos dom. Om man räknar med att det kostar 35 kr att skota ut riset till välta och 45-50 kr m3s att flisa och mellan 20-30 kr att transportera till slutförbrukare, givetvis beroende på avstånd etc så borde ju priset vara 85 kr som sämst.
Självklart beror det på storleken på välta, placering vid väg etc. Givetvis vill en uppköpare kunna tjäna på affären.
Men det måste ju vara måtta på det. Sedan är det ju intressant att veta vad för trädslag det är. Ek bör ju betalas bättre än tex asp om man ser till energiinnehåll.
Ring runt till diverse handlare om det är lite volym. Har svårt att tro att du inte skulle få upp priset några kronor i alla fall. Jag fick 90 kr senast, det kördes 18 mil!! till karlstad. iofs pga en hastig brist där uppe men ändå.....

Avatar Fallback

Re: Bolaget som flisar vill betala 60 kr/m3

Flis  
#127553 Och så beror det på vart man bor, här i Dalarna är är priset mellan 150-180kr/m3s beroende på fukthalt mm..

Avatar Fallback

Re: Bolaget som flisar vill betala 60 kr/m3

javelhaven  
#132104 Får runt 28kr/m3s och runt 600kr/h för skotning av GROT.
Senast redigerad av javelhaven sön 12 jan 2014, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bolaget som flisar vill betala 60 kr/m3

Skogstomte  
#132135 En markant nackdel med att ta ut grot är att det finns inget ris att köra på + att det blir fler vändor med skotaren. Goda chanser till körskador på fel mark...

Avatar Fallback

Re: Bolaget som flisar vill betala 60 kr/m3

foton  
#132160 Jag tror att flispriset går samma väg som massaveden det kommer att sjunka varje år i fast peningvärde. Dom kommer att hitta på olika mätmetoder och avdrag. Senast hos mej blev det 5kr. avdrag per m3 för att det var mer än 50% barr enligt deras bedömning, enlikt min bedömnig var det över 50% löv. Det finns en oskriven lag att skogsägare skall ha dåligt bet. för sina leveranser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).