Avverkning (slutavverkning)

Bestämma höjden på ett träd?

22 inlägg 84887 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bestämma höjden på ett träd?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13200 Vilket är det bästa sättet?
Vilket sätt använder ni?

Måste mäta upp en stor gran för att se så den inte går i ledningen när jag skall ta den.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Bestämma höjden på ett träd?

Fredrik Reuter  
#13202 Hej,
Snodde ihop illustrationen nedan som kan vara ETT sätt att bestämma höjden på träd. Det finns flera sätt men detta har fungerat för mig.
Tricket är alltså att hitta en pinne som är längre än ens arm.
Greppa denna med tumme och pekfinger och placera den försiktigt invid ditt ena öga (var försiktig) och justera greppet så pinnen blir som på bilden.

När du gjort detta kan du vrida upp pinnen (utan att ändra greppet) till 90 grader enligt bilden nedan.
Efter detta så går du helt sonika så du får in roten vid din tumme, där pinnen börjar och toppen på pinnen ska hamna vid toppen av trädet. När detta sker så står du exakt lika långt ifrån trädet som det är långt.

Givetvis är det också så att där du står kommer toppen att landa om trädet skulle fällas mot där du står.

Bild

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13219 Bästa sättet skulle jag tro är att använda en lasermätare, men dom är knappast gratis.

Jag brukar använda mig av enklare metoder. Ska jag bara se så att trädet inte når nåt så använder jag en liksidig triangel, typ gradskiva, och syftar med denna mot det trädet inte ska nå. Vill jag sen veta höjden så siktar jag in mig på nåt, enkelt om man är 2, och sen stegar jag därifrån. Kanske inte den exaktaste metoden, men funkar tillräckligt bra för mig. Detta går lika bra att göra med en pinne som du "vickar" 90 grader runt nedre delen av trädet. (Hoppas du förstår vad jag menar, är inte känd för att vara pedagogisk. :) )

Skogma har en enklare höjdmätare som dom kallar för Ludde. Jag har inte provat den, men principen borde funka.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#13222 Fäll granen och mät efteråt... :wink:

Nä, men allvarligt talat så en enkel höjdmätare "ludde" eller liknande är ju lätt att ha med i någon ficka och kostar inte många kronor. Ett annat alternativ är ju en egentillverkad "pinne" gäller bara att ha "rätt längd", skulle ju fungera enligt samma princip som "ludde".

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13224 En höjdmätare plus måttband, så klart. Om du är snäll, kan du få låna en av mig, bor strax utanför Gbg.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13232 Finns ju avståndsmätare på ex jula för 200kr

Mäter väl iofs inte mer än 15m

passerar ett normalträd 15?

//Martin

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13266 Lite mer input:

Edit: Tyvärr funkade inte dessa länkar längre.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13274 Det där med pinne kanske kan förklaras lite bättre. Svårt i text, men jag skall försöka:

Håll armen rakt fram och lägg en pinne i tumgreppet. Pinnen skall räcka till axeln eller nyckelbenet. Vicka över pinnen så den står rakt upp med armen sträckt och handen i ögonhöjd.

Sedan är det bara att gå (på plan mark) från trädet tills man ser pinnens topp och trädets topp i linje. Därifrån är avståndet till trädet lika med trädets höjd. Kanske inte så exakt metod men enkel och i de flesta fall tillräcklig.

I alla fall bättre än att lita på ögonmått som jag gjorde den gången blev tvungen felanmäla telefonen. 😡 Som tur var kom Gudrun dagen efter, så jag fick aldrig någon räkning från Telia. :?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13275 Med "Ludde" kommer man under 0.5 M feldiff höjdmässigt om man klarar av att använda den korrekt.
Dessutom har den en rad andra funktioner till ett pris av runt 200:-.

(Finns bla i Skogmakatalogen).

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13281 Ludde är en bra kompis :)
Men hur är det, brukar inte ledningsägare komma ut och fälla gratis om det är nära ledning just för att slippa laga i efterhand?

/Björken

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#26678
Ernst skrev:Det där med pinne kanske kan förklaras lite bättre. Svårt i text, men jag skall försöka:

Håll armen rakt fram och lägg en pinne i tumgreppet. Pinnen skall räcka till axeln eller nyckelbenet. Vicka över pinnen så den står rakt upp med armen sträckt och handen i ögonhöjd.

Sedan är det bara att gå (på plan mark) från trädet tills man ser pinnens topp och trädets topp i linje. Därifrån är avståndet till trädet lika med trädets höjd. Kanske inte så exakt metod men enkel och i de flesta fall tillräcklig.

I alla fall bättre än att lita på ögonmått som jag gjorde den gången blev tvungen felanmäla telefonen. 😡 Som tur var kom Gudrun dagen efter, så jag fick aldrig någon räkning från Telia. :?


Denna metod tycker jag går att tillämpa med mycket hög precision efter lite övning, dock så sätter jag alltid pinnen mot ögat för att få rätt längd på den.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26682 du får väl skaffa helikopter så kan en sitta i hellikoptern å hålla i måttbandet i toppen på granen.
eller som en skrev Fäll den å mät hehe

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27237 Fäst ett rep, via stege eller telestång, högt upp på stammen. Koppla grovt spännband å pumpa utav bara den.
Lutar trädet inte mer än 45 grader mot ledningen så fiskar du upp tyngden.
Och lutar trädet mer än 45 grader mot ledningen så har Vattenfall redan fällt det.
På mina marker räckte det med 3-4 graders lutning för att Vattenfall skulle fixa plockepinn åt mig.... Så byxis dom blev efter en storm.....
Och efter nästa storm kom dom å grävde ned kabeln till råga på allt....
Kunde dom väl gjort på en gång å låtit mig behålla mina tallar....

Användarvisningsbild

Re: Bestämma höjden på ett träd?

Pidden  
#61383 Höjdmätare är nog det enklaste alternativet. Digital eller old school funkar bra vilket som! och som någon sa, Står träden vid ledningar och ska ner så kommer elbolaget ut :-bd \m/ och fäller så slipper man det jobbet \:D/

Användarvisningsbild

Re: Bestämma höjden på ett träd?

halvproffs  
#61392 Lite träning med en pinne så är det på metern när. När jag lärde mig det, skulle pinnen ligga mot kindbenet och armen sträckas ut med tumgrepp runt pinnen. Sedan håller man pinnen lodrätt och backar tills man har tumgreppet vid stubben och toppen på pinnen vid toppen på trädet, där stannar man och mäter avståndet till trädet, så högt är trädet. Träna några gånger och mät längden när du hugger så kommer det att funka perfekt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).