Skotare

Välja mellan 868 och Teg 7000

63 inlägg 38412 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#131923 Hej!
Jag har varit och tittat på dels en Ford Teg 7000 och en Volvo Bm 868. Nu har jag svårt att välja mellan vilken av dessa två jag ska köpa. :???: Priset är i stort sett lika. Tar gärna emot tips på för och nackdelar med dessa två maskiner.

Tack på förhand :smile:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Kse  
#131946 Skulle välja 868 känns som om det är mer skogsmaskin än Forden. Har dock aldrig ägt eller kört någon.
Bara en sån sak att slippa ha kranen på taket, min farbror har en 5000 och jag har sett honom lasta ved med regnrock då sväntuberna läkte. Tegen har ju växelåda vilket är bra om man kör på väg men i skogen vinner 868 med converter
Farsan hade en Teg 904 med converter och kranen på vagnen men det är en helt annan maskin

Nä köp 868, tegen käns onödigt gammalmodig med 3/4 band, växellåda och vingelkran.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Tosca  
#131949 Det som skulle kunna tala för Tegen är väl bärigheten, det ska mycket till innan man blir kvar.
Sen driver ju inte Teg på kärran, som man kan få lassa av om man hamnar på fel ställe.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

ulfgustav  
#131952 Hej
Har kört och jobbat med lite olika maskiner och dessa två har olika fördelar så vad du skall tänka över är vilka marker du skall köra på.
Svaga marker då skulle jag föredra Teg
Bra bärighet och brant terräng då skulle jag välja 868. 868 är "tung" i framdelen så den har lätt för att gå på djupet även om man har de största däcken

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#131965 Tack för svaren!
Hur är det med kedjedriften bak i boggielådorna på 868, klarar den av larvning efter väg någon mil och kanske enstaka gånger på 3,5 mil? Och misstänker att man kanske slipper lägga kedjor och band på 868 varje gång man ska av vägen och in i skogen om inte terrängen är alltför svår? Vilket jag förmodar att man får göra med Tegen som bara är bakhjulsdriven. Har tyvärr både bergterräng med bra bärighet och blötare mark. Tegen hade både en vagn utan drift med "lastbilshjul" och medar till samt en vagn med Robsonrulle att trycka ned och hjälpa till med vid svårare mark. Men i berget kan jag tro att den inte är lika rolig. Någon uppfattning hur mycket som skiljer i dieselförbr?

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131968 868 är ju en " riktig" skogsmaskin som det byggdes många av. Tegen känns mer som ett udda museèföremål. Ska du köra så mycket så att dieselförbrukningen spelar roll så ska du inte köpa nån av dom.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#131969 Nej så mycket ska jag inte köra, mest bara kul att veta... Jodå 868 är "riktig", det var väl så jag också kände först. Men Tegen har sina fördelar också. Har kört mycket dumper tidigare av typ 861 som i grunden är lika. Det är bara det där med myrland och larvning efter väg som gör mig lite fundersam... 868 jag tittat på har dom bredare framhjulen, även om det kanske inte hjälper så mycket som ulfgustav svarade...

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Tosca  
#131972 Det som jag har hört om 868 är att boggielådorna inte gillar vägtransport, många hade dolly att backa upp bakändan på.
Tegen vill, precis som du misstänker ha nästan plan mark om man inte har banden på.
Banden är ganska snabba att lägga på dock, iom bandspänningen på framhjulen behöver man inte spänna ihop dem vid påläggning. Med lite vana drar man på dem på en kvart utan problem.
Reservdelar till Teg har jag inte upplevt som något problem, det är ju en vanlig jordbruksford under huven och kranen är väl oftast en Cranab tror jag, som det brukar gå att få tag i packningar till.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#131974 Ja synd att han inte hade någon dolly till 868. Det låter ju positivt att banden är lätta att lägga på Tegen för en som aldrig gjort det förr. Kanske betydligt mer bökigt på 868 om man behöver ha på dom på boggien någon gång... Jo jag har för mig att det var en Cranab med utskjut som satt på Tegen. 868 hade en Ösa utan utskjut, tror ändå längden på kranarna var ganska lika. Ja det är bra att det verkar finnas reservdelar till båda två, dom har ju 40 år på nacken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Tosca  
#131977 Påläggningen av band är likartad vare sig det gäller fram som på Tegen eller på en vanlig boggie som på 868n.
Du får hojta till om du har mer funderingar på hur man gör.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#131980 Jo det är sant, tänkte på att spänna ihop dom. Jajamen tack för det, hör av mig om jag tjorvarihop mig i banden, vilken maskin det än blir. Hur funkar Tegen i lite brantare terräng? Uppför/utför? Har du eller har haft en Teg? Vilken modell isåfall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

ulfgustav  
#131981 Hej där
Tegen fungerar bra i princip all terräng inklusive riktigt blött, däremot så är 868 bättre i brant terräng såvida du har band och kjedjor på den

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Hema  
#131982
Bild
vs.
Bild


Kanske inte allt stämmer exakt men men.. Det där med bärighet, man bör väl bara köra i skogen med så pass stor o tung maskin då tjälen är i backen. Du skrev att du hade varit o tittat, inte testkört lite?

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#131992 Ja det ser ut som antingen får man använda 868n på vintertrampade vägar i blötmarkerna och vinna i berglandet, eller lasta mindre med Tegen i berget och kunna köra i blötmarkerna året om. Samt även kanske bättre då man larvar efter väg men vara beredd på att alltid ha banden med när man viker av i skogen. Ja Tegen gick tyvärr inte att starta upp då en kylarslang måste bytas, och 868n provkörde jag och den startade direkt jag nuddade startknappen trots att den stått länge och drog fint i konvertern och alla växlar gick i som dom skulle. Kändes heller inte direkt glapp i midjan. Det som var på 868n var att det skavt bort några bitar på bakdäckens sidor, gör kanske inte så mycket? Och att banden var lite slitna i länkarna samt hade tagit i på insidan mot maskinen men det kanske dom gör, ev för slaka? I övrigt fanns det väl lite småfix som sig bör på gamla maskiner, men i det stora hela såg dem bra ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Hema  
#131998 Med tanke på hur de nya skotarna ser ut, är nog 868:an valet att ta. Att däcken var lite sletna är väl vanligt slitage, huvudsaken är väl att de vitala delarna är ok. Fast jag har väldigt lite erfarenhet på området, så lita inte på mig :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).