Motorsåg och handhållet

Röjsågsselar?

20 inlägg 10622 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsågsselar?

BM 35  
#131681 Hej!

Jag undrar vad ni har för selar till röjsågen,,har själv en Stihl Xfit sele jävligt skön men den håller inte,,,har modifierat den med en 3liters dunk för bensin utan på men den håller inte för det

Så jag undrar om det finns någon annan sele som är mer håll bar och sitter skönt,,,Inte Hvq har testat den gillas inte,,,Bagen sele har jag läst att någon har här men var finns den? har kollat Skogmas nya katalog och den enda röjsele dom hade var en gammal Jonsereds sele med bara axelband



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågsselar?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131694 Hur går selen sönder?

Annars kanske det räcker med enbart en pet-flaska på 1,5 liter bränsle?

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

BM 35  
#131696 en petare räcker inte,,det går åt tre liter varje pass vi kör

Det har börjat släppa där bak i sömnaden,,och dom tre metallskenorna har böjts bakåt och även ena plastfästet som hållet mittersta skenan har gått av,,det är nog inte meningen att man ska fästa en dunk där bak,,,det som händer är ju att det kan komma något trädd mot en ibland som fastnar i dunken och det knycker till,,jag får väll ta något plattgärn och bulta fast

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

Phantom  
#131720 Bagen sele har jag sett ligga hos lite olika handlare.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

Mariaskogsrået  
#131743 Har oxå Baggen, har inte haft någon bättre.... Men de är nog svåra att få tag i???

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131830
Mariaskogsrået skrev:Har oxå Baggen, har inte haft någon bättre.... Men de är nog svåra att få tag i???

Så bra är dom inte utan modifiering sen har husqvarna dom på sin lager hylla med deras egen plunta vilket är bättre än den fasta pluntan som baggen leverar den med .

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

BM 35  
#131910 Vad är det för Plunta du menar?,,,,,Hur gör ni med bensinen,,,alla som kör yrkesmäsig röjning har väll med sig bensinen på ryggen

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

Mariaskogsrået  
#131928 Nej, hittills har jag haft objekt där det funkat att ha en dunk i var ände av objektet men så e jag inte megaproffs, bara juniorhuggare :wink:


Knaggen, jag var inte överentusiastisk över baggen, konstaterade mer bara att jag inte testat någon bättre... så liksom BM 35 mottager jag gärna tips, är lite halvlång(176) gissar att om man e längre så är baggen inte alls bekväm tex.... Gammal e den med så något nytt borde ju vara bättre???

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsselar?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131932 beror ju helt på hur röjningen ser ut, men bäst är ju att undvika extra vikt på ryggen, på över 50% av röjningarna brukar det vara lätt att planera så att man kommer tillbaka till dunken ungefär när soppan tar slut. men på en del röjningar finns det stora fördelar att ha med sig lite extra soppa, men att t ex bära 5 liter soppa på ryggen anser jag är helt onödigt....

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

Elfving  
#131941 Så här hittar man försäljningsställe med Baggen röjselar:

http://lmgtfy.com/?q=baggen+r%C3%B6jsele
:)


Silvitec är ett företag som säljer dem.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

Filip_björndahl  
#131976 Hej nu har jag ungefär samma erfarenhet som dig BM35 om X-fit selen min har också börjat gå sönder men jag har ju hva oljedunk med auto pipen. den är väll på 2,5 liter som man gör av med innan middag och sen 2,5 liter efter till slutet på dagen. Men nu till saken jag tycker att liksom dig att X-fit selen är skön men min har spruckit i plasten på mitten staget och den är väl på väg att haverera så den har snart varigt hel i ett år men jag har sytt dit ett spänband som bröst spänne än det klena som satt original.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

BM 35  
#131999 Har en olje dunk från stihls kombi dunk på hängd den rymmer 3 liter,,
hamnar oftast på röjningar på 25ha eller mer,,nu har jag 65ha att jobba med,,så att ha en dunk löst är inget alternativ för mig,,vi är två på objektet funkar bar att ha soppa på ryggen bara det håller ,,kan jag ta långslag och inte fundera på vart soppan är,,tog oss en förmiddag att röja oss till bakändan på objeket,,sen arbetar vi oss mot väg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågsselar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132013 Är rätt säker på att baggen selen inte tillverkas längre!

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

rabbit70warhammer  
#132039 Hur kan du tycka att Husqvarnas är oskönare än X-fit? X-fit är ju samma som comfortselen fast med utrymmen på ryggen och bröstknäppare. Ingen flytande puta utan all tyngd på axlarna i stort sett. Den nya stihl advance kan jag förstå att man tycker är skön för där går tyngden ner mer över höfterna vilket är betydligt bättre. Men fortfarande ingen flytande puta från stihl.

Huqvarna Balance X får nog anses som den bästa selen då den tillhörande ryggsäcken är outstanding. Jag vet ej om den ryggsäcken passar till den nya Balance XT. Balance XT är den skönaste men Balance X är den mest anpassade för yrkesbruk. Om man bortser från baggen.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsselar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132045 jag har sagt det förrut å jag säger det igen......... får man för mycket tryck på axlarna OAVSETT SELE så har man spännt axelremmarna för hårt!!!!!!! vilken idiot som helst måste ju begripa det!!!??? x-fit, advance, husqvarna xt mfl har så pass bra höftremmar idag så alla selar går at ställa in så det passar!! om man inte är byggd som....tja.....vet inte vad??? flytande puta är jättebra! men....det har inget med att göra var man får belastningen!! en del tror visst att det bara är att ta selen ur förpackningen å hänga på sig!! mm o cm justeringar på div remmar gör underverk! för tusan grabbar......lägg ner några min på att ställa in selen!!! mina röjare har fått prova alla tänkbara selar...xt, advance, baggen...och dom säger att alla är ok.....ändå använder dom bara x-fit när man kommer å "hälsar på"....tja.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).