Före och efter jobbet

En otrolig historia

24 inlägg 10170 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13171
björken skrev:Alla liknande historier har ju två sidor...
Jag vet inte om det är självklart att pelletsproducenten ska ha jourverksamhet för att fixa folks uppvärmingsproblem?
En liknelse, du köper nya skor och tar en promenad på kvällen, halkar omkull och bryter benet. Ringer du då skohandlaren och ber honom komma och hämta dig och gipsa benet enligt teorin att nya skorna måste varit hala?
Sen har ju uppenbarligen kommunikationen klickat mellan dig och den andre personen vilket ju är tråkigt att det ska hamna på så låg nivå. Men till viss del kan jag förstå honom om det är så att han inte har jour utan är ledig från sitt jobb och någon "chef" lämnat ut hans nummer till en förbannad kund på lördagkvällen för ett problem som han ändå inte kan göra något åt. Kanske hade det varit rakare av den "trevlige" killen (som förhoppningsvis har betalt för att exponera sitt mobilnummer på hemsidan) att säga att vi säljer pellets, vi lagar inte pannor, vv sök i gula sidorna efter en värmejourfirma nära dig.

Sen är det ju som sagt bara att låta pannreparatören skriva ett intyg på skadan och dokumentera med foto och kräva pelletslev. på ersättning.

/Björken
Håller med dig ja! och det är väl skillnad på en rusta butik och det här........ för inte tror jag att en kund som köpt en borrmaskin ringer till expediten på en lördagskväll och inte är nöjd med borrmaskinen...om det va så så skulle jag bli jävla förbannad jag med!;)

Elmia
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13176 Tycker båda jämföreslerna inte riktigt hör till denna historia..

Tycker absolut inte det var fel att ringa pelletsgubben nr 1 även fast det inte är jour för honom. är hans nr utlämnat så är det..
sedan var det ju han som lämnade vidare till den grinige alltså gubbe nr 1 fel..

Hade varit lite skillnad om ex brännaren hade sagt upp sig sådär poff en lördag, och man ringer säljaren/tillverkaren fast dem inte har jour.. trots det ska man inte bemötas dåligt, grinig kan alla bli men artigt avisande är aldrig fel vad det än jäller..

Nu har ju inte jag lika avancerad annläggning så borde bli enklare att fixa ett sådant fel för mig även en lördagkväll..
men hade det blit ett "totalhaveri" av detta slag som beror på tillverkare/leverantör så hade ju jag ringt upp någon där även på en helg

dels vill man få igång annläggningen så fort som möjligt. men man vill ju ha klart vem som ska stå för kostnaden, detta är ganska bra att få fram om möjlgt innan reparatör dyker upp.

I efterhand kanske dem kommer att blåneka, påstå att det där har du tappat i själv osv. inte roligt med en stor utgift som sedan ska sparas in på nytt med redan snart för dyr pellets..

//Martin

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13182
pgo_jim skrev:Det med skor har inte ett dugg med saken o göra,

Det är stor skillnad..

och man ska ALLTID vara trevlig mot en kund, det finns inga undantag

Han kunde då snällt sagt att han inte kan göra något åt det och fixat fram ett nummer, och igengäld fått en nöjd kund och flera anslutande kunder

Har jobbat i en Rusta butik, visst folk kom och var arga/sura för att dom trodde att en borrmaskin för 200:- skulle funka till allt eller annan dylik maskin

men bara att vara trevlig och le, göra det bästa av saken som i detta fall då hämta en som har behörighet att köpa tillbaks den felaktiga varan

Så jag tycker det var dåligt gjort oavsett om han har jour eller inte


Hej,

Ta ett Rustaexempel då:
Efter att ha jobbat lördag i butiken så är du ute och äter på restaurang med en tjej. Precis när maten kommer in så ringer din mobil, du svarar och i andra änden är en av kunderna som köpt en borrmaskin av dig i dag. Han ska sätta upp ett kök men Rustaborren stannade efter ett hål och nu är han rätt irriterad. Ditt nummer har han fått av din chef eftersom chefen trodde att du kanske visste nåt om borrmaskiner och kunde hjälpa till.
Kunden vill att du ska lösa hans problem just nu medan du ser att både maten och tjejen kallnar alltmer... Vad gör du om han är påstridig och vill att du kommer över med en ny borrmaskin, hans kompisar är där och ska hjälpa till med köket och nu kan de inte komma vidare?
Båda vet så klart att han inte kan kräva detta, men han gör det ändå och han är kund...

/Björken

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13183 alltså har man handlat en borrmaskin för 99kr så kan man inte alltid räkna med att den ska hålla 10år..

min sticksåg för 59kr har hållt förträffligt och håller ännu..
har byggt eget badrum, 2st större skjul samt sågat massa annat med den.. så visst billigt innebär inte skit..

så dessa exempel ser jag inte jämbördiga med dyr pellets samt en dyr annlägning som havererat pga skit i leveransen.

Framhåller fortfarande att artig bör man vara.

Är att jämföra med alla förbannade telefonförsäljare som ringer..
man är artig ibland lyssnar man på dem. men när man verkligen inte känner eller orkar lyssna så svarar man artigt att man inte är intreserad.
ibland tackar dem för sig och säger hejdå, ibland undrar dem varför.

då kan man vara artig och svara varför och sedan tacka för sig.

tyvärr finns det ju idioter som är välldigt påträngande och inte kan fatta ett enkelt NEJ. så är det ju självklart med en hel del kunder som inte fattar att borrmaskinen för 99kr borde ju hålla livet ut.

Då finns det oftast bara en sak att göra. lägg på luren, eller säg artigt nu har jag inte tid med dig tyvärr *klick*

Egemplet med maten och tjejen..
var artig och säg som det är, jag kan inte hjälpa dig.
ring till killen som gett dig mit nr så får du prata vidare med honom eller så får du åka och handla i någon öppen butik/låna av grannen.

Inte alltid så lätt att vara artig, men sålänge inte personen i andra änden beter sig illa så finns det ingen annledning att göra det själv

//Martin

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13184 Hade fuktskada i badrummet.

så skulle jag ha tag i tjejen som handhöllärendet.
hade glömt att det var en "röd" -vardag.

Hon påpekade att hon inte var i arbete då det var röd dag, ej på oartigtsätt.
själv bad jag om ursäkt att jag ringde och störde på ledig tid, hade missat att det var röd dag.

Snäll som hon var så tog hon reda på vad jag ville.

Det kallar jag service..
Hade inte misstyck om hon bett mig återkomma istället.

//Martin

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13190 En trasig borrmaskin från Rusta för 99:- sekr och en havererad pelletsanläggning inkl utslagen värme i huset är knappast vad jag kallar för "jämförbart".

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13195 Jag gör ett sista inlägg i denna debatt, utan exempel denna gång :lol:

Jag tror att många som valt att vara anställda och inte egna företagare är det pga möjligheten att lämna jobbet på jobbet och vara helt lediga kväller och helger. Har man jour ska man ha betalt för det enligt kollektivavtalen.
Jag har själv haft dygnetrunt support med telefon och en timmes inställelsetid, ofta en vecka per månad. Ibland hände det att någon begåvad kund struntade i att ringa det supportnummer de hade fått i avtalet och som kopplades till den som hade jouren utan "kom över" någons direktnummer och provade det istället. Sådana tillrättavisade jag till rätt nummer utan "större entusiasm" om de ringde olämpligt när jag var ledig.
Jag upplevde det som ett ganska stort intrång i min ledighet om det ringde, tankarna börjar snurra kring vad som hänt, vem som jobbar osv.

Sen lärde man sig ganska snabbt att hålla "ett öppet sinne" angående orsaken till problem. Kunden har nästan alltid en teori (jmf bricka till skopa) vilken mkt väl kan visa sig vara rätt, men lika ofta fel. Och låser man sig på den idén riskerar man att förlänga felsökningstiden.

Givetvis ska man aldrig be någon att "dra åt helvete" varken kund eller annan medmänniska.
Men man kan ana att trådskaparen var ganska arg och stressad över att pannan stannat och kanske lyckades "trigga" säljaren när han ringde vilket kan ha bidragit till det trista bemötandet?

Men men, jag argumenterar mest för att det är roligt att sätta sig på tvären ibland :wink:

/Björken

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#13245 Lustigt att det antas att jag var arg och stressad och kanske rent av otrevlig.Så var inte fallet och jag tror knappast att man får bättre service av att vara sur så jag försöker snarare vara så trevlig jag kan.Dock tar trevligheten slut om någon börjar svära åt mig.Och jag jobbar själv i ett yrke där jag på dagarna åker på service jobb då folk ringer efter mig och periodvis så har jag även dygnet runt jour.Jag har aldrig någonsin varit otrevlig mot någon som ringt mig vare sig det varit mitt på en tisdag eller mitt i lördags natten.Är det dock något som jag inte kan lösa brukar jag försöka tipsa om någon lösning eller ber dom återkomma dagen efter.Men som sagt aldrig bett någon fara åt helvete.Jag vet ju hur det fungerar om man får skräp i villa oljan och då går det minsann att lösa ganska omgående.Kan även tillägga att jag ännu inte fått reda på vart jag skall vända mig och har blivit lovad att bli kontaktad av en kvallitetsansvarig som nu tydligen har hand om reklamationer efter omorganisation.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13257 Har även också alltid varit trevlig, har varit folk som ringer mellan tolv o ett på natten på blocket annonser som jag haft ute

oavsett så är jag alltid trevlig och glad

Och jag tror att man tjänar på det i längden

och jag tror nog att om jag jobbat som säljare och nån ringt och haft en trasig produkt oavsett tid på dygnet eller vart jag är så hade jag antingen försökt komma dit och lösa det eller hänvisat till någon som kan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).