mån 20 jun 2011, 07:30#131833
totte skrev:Med magnetkopplingar, kuggremmar, varvtalsregleringar, och en massa andra tillbehör, vad man nu väljer, som kan krävas för att åstadkomma en vettig hydraulpumpsfunktion så är frågan om det inte är billigare med en separat motor, en hygglig enpetare kostar ju inte så många tusen spänn.
Det är möjligt, men man försöker väl komma ifrån en massa extra vikt.
Dock så kommer man behöva ha kvar hydraultanken ändå där fram...
Sen är det nog troligt att man behöver en större tank.
Man brukar säga att man vill ha en volym i tanken som motsvarar 3-4 ggr pumpflödet, nu brukar man kunna nalla på det en del men säg att man absolut minst vill ha 1 ggr pumpflöde.
En 11cc pump på 4000 rpm ger 44l/min, alltså vill man ha en tank på minst 50 liter...
Anledningen är att oljan behöver "vila" i tanken och släppa ifrån sig luft innan den ska in i pumpen igen.
Hinner den inte det är det stor risk för pumpskador.
Skulle man koppla ur pumpen vid transport skulle man slippa detta problem, på tomgång ger ju pumpen litet flöde och klarar sig med en liten tank...
Känns som det faktiskt är enklast att köra med ett separat aggregat...