Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydraulpump på 4-hjuling

39 inlägg 24946 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Cat554  
#131796 "Såg en Polaris (osäker på exakt modell) för ett par år sedan. På den var "snörstarten" bortplockad och ersatt av just ett hydraulaggregat"

Antar det var en diesel. Der er turtallet riktig og regleringen på plass. Dekselet utenfor svinghjulet har til og med ferdig plass for lagring/sentrering.
Men de begynner jo å bli gamle..
OH

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

frasse  
#131808
Bengt.Svensson skrev:Vad alla (större) fyrhjulingar saknar är ett standardiserat kraftuttag.


Prata med en repr. på Can-am som tyckte likadant.Lösningarna är oändliga bara viljan finns,men jag tror det är där problemen sitter.På vevaxeln,startkransen lr varför inte fördelningslåda på utgående axeln till bakaxeln med framaxeln urkopplad. 🧠

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Bengt.Svensson  
#131815
frasse skrev:
Bengt.Svensson skrev:Vad alla (större) fyrhjulingar saknar är ett standardiserat kraftuttag.


Prata med en repr. på Can-am som tyckte likadant.Lösningarna är oändliga bara viljan finns,men jag tror det är där problemen sitter.På vevaxeln,startkransen lr varför inte fördelningslåda på utgående axeln till bakaxeln med framaxeln urkopplad. 🧠

Helt rätt! Fast jag förstår att det blir ett problem med effekt jämfört med t.ex. en traktor som har ett bra vridmoment även på låga varv. Dock blir det lite fånigt att behöva en extra motor på varje redskap som behöver kraft.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

aBjarhov  
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Holm  
#131833
totte skrev:Med magnetkopplingar, kuggremmar, varvtalsregleringar, och en massa andra tillbehör, vad man nu väljer, som kan krävas för att åstadkomma en vettig hydraulpumpsfunktion så är frågan om det inte är billigare med en separat motor, en hygglig enpetare kostar ju inte så många tusen spänn.

Det är möjligt, men man försöker väl komma ifrån en massa extra vikt.
Dock så kommer man behöva ha kvar hydraultanken ändå där fram...

Sen är det nog troligt att man behöver en större tank.
Man brukar säga att man vill ha en volym i tanken som motsvarar 3-4 ggr pumpflödet, nu brukar man kunna nalla på det en del men säg att man absolut minst vill ha 1 ggr pumpflöde.
En 11cc pump på 4000 rpm ger 44l/min, alltså vill man ha en tank på minst 50 liter...
Anledningen är att oljan behöver "vila" i tanken och släppa ifrån sig luft innan den ska in i pumpen igen.
Hinner den inte det är det stor risk för pumpskador.

Skulle man koppla ur pumpen vid transport skulle man slippa detta problem, på tomgång ger ju pumpen litet flöde och klarar sig med en liten tank...

Känns som det faktiskt är enklast att köra med ett separat aggregat...

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Henrik Petersen  
#131847 Men!! Ärligt talat, är problemet inte att man forsöker göra atv`n till nåt som den inte är!!, just det! en traktor. Den är uppfunnen for länge sän och finns i alla storlekar :lol:

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Bengt.Svensson  
#131870
Henrik Petersen skrev:Men!! Ärligt talat, är problemet inte att man forsöker göra atv`n till nåt som den inte är!!, just det! en traktor. Den är uppfunnen for länge sän och finns i alla storlekar :lol:

Henrik

Så sant som det är sagt. :grin: Själv har jag flera traktorer, problemet är att ingen av dem har fjädring eller går fortare än 27 km/h. Traktorer och ATV är bra på olika saker, men det vore inte fel med ett ATV-kraftuttag till en vinsch eller drift på kärran.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Henrik Petersen  
#131874 Nää
Självklart har du rätt, jag undrar ju själva varfor det inte har kommit for länge sen, men en del av forklaringen till detta får man ju om man läser denna tråd. Sen kan jag tillägge att ett mer okomfortabelt transportmedel än en minitraktor får man leta efter (min går fö. bare 20km/t). enddå så skulle jag ALDRIG bytta bort min lilla röda mot en atv.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Sune_  
#131881 Här är det en arctic cat till salu, drift på kärran och hydralvinsch fram men inget hydralaggregat.
Nån som vet nåt om den, billigt igentligen om allt funker med tanke på att nån lagt ner mycket jobb på detta ekipage.

http://www.blocket.se/pitea/Arctic_Cat_Bearcat_454_med_skogspaket_34227882.htm?ca=7&w=3

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Hema  
#131897 Jag gissar att det är batteridrivet hydraulsystem, då batteriet syns på pakethållaren bak.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

storån  
#131898 Jag har en sån där 4-hjuling (org.)
Ser på en av bilderna att magnapullen saknas och verkar ersatts av en hydraulpump.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

hgj  
#132008 Egentligen lite skumt... hydraulwinsch fram, hydraulisk drift och kran på vagnen, men elwinsch?
Helt klart ett tufft ekipage i vilket fall...

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Hema  
#132027 Kanske tanken var att ha hydraulpump, men han fick inte till det o satte dit en eldriven pump ist..?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132033 Men den är inte eldriven ju. Den har pumpen på motoraxeln och batteriet där bak är till winchen på kranen

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Hema  
#132035 oki doki, jag sitter rättad :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).