Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydraulpump på 4-hjuling

39 inlägg 24938 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulpump på 4-hjuling

MrKylen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48017 Hej,
fler som funderat på att koppla en pump direkt till motorn på 4-hjulingen? För några år sen var det nån som gjort en prototyp och satt en pump direkt på vevaxeln på en Yamaha, på högersidan, om jag minns rätt. Han fanns med i en stor monter med mycket Yamahamaskiner på Elmia Wood, måste väl vara minst 4 år sen nu. Minns att han sa att jobbade med att få rätt flöde på grejerna.

Vad kan det uppstå för problem? Effekt finns det ju mer än väl, men en grej kan väl vara att man vill ha en mekanisk koppling så att pumpen inte tar effekt i onödan när den inte används. Sånt tar väl plats, man ska ju fortfarande får dit högerfoten. Sen kanske tomgångsvarvtalet på motorn blir för lågt för att få lämpligt flöde med en hyfsat liten pump?

Men visst skulle det vara en stor förbättring att slippa lasta på ett stort aggregat på främre lasthållaren för att få tillgång till hydraulkraften.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48020 Jag tror att Honda hade ett dylikt kitt till sina 450's.. Dom skröt över att dom var dom enda som kunda ha det då dom hade längstgående vevaxel på sina modeller. Så pumpen stack alltså inte ut på nån sida. Tror det var honda sverige som byggde om dom.

//H

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48022 En kund till mig byggde på en pump på en Kawasaki 650. Problemet är att man saknar varvtalsreglering när man kör en funktion i ändläge och du hastigt går upp i tryck mot överströmmningsventilen så vill motorn stanna. Lösningen att höja varvtalet är lite si och så då det vibrerar en del+ ljudet. Annars var det en raffinerad lösning med pilotstyrd runpumpning till tank för att minska effektförluster

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

MrKylen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48538 Men visst skulle det göra maskinen mycket mer komplett om man kunde ta hydauldriften direkt från 4-hjulingens motor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48543 Problemet med varvtalsreglering måste vara lätt fixat så det kan inte vara nåt problem

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48682 Den förklaring jag fick på senaste Elmia Wood var att det blev för stort varvtals område för pumpen om man satte den direkt på motorn. Dvs den bör arbeta optimalt på förhöjd tomgång vilket gör att när man varvar motorn över ca 2000 rpm får oljan en väldig fart med värme samt problem med att hantera den pumpade volymen som följd. Jag tycker att det borde gå att lösa tämligen enkelt, men det blir väldigt dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Deminer  
#48692 Såg en Polaris (osäker på exakt modell) för ett par år sedan. På den var "snörstarten" bortplockad och ersatt av just ett hydraulaggregat. Den maskinen var dessutom utrustad med ett stubbfräsaggregat som drevs av pumpen. Hur det funkade? Inte en aning.....den stod hos en återförsäljare för service när jag var där och handlade min maskin! ;-)
Som sagt, det mesta brukar ju gå att lösa, det enda är väl att antalet siffror på prislappen i vissa lägen tendera att blio ganska många.... ;-)

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

MrKylen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48714
nässjömåla skrev:Den förklaring jag fick på senaste Elmia Wood var att det blev för stort varvtals område för pumpen om man satte den direkt på motorn. Dvs den bör arbeta optimalt på förhöjd tomgång vilket gör att när man varvar motorn över ca 2000 rpm får oljan en väldig fart med värme samt problem med att hantera den pumpade volymen som följd. Jag tycker att det borde gå att lösa tämligen enkelt, men det blir väldigt dyrt.


Då skulle ju pumpen behöva vara in- och urkopplingsbar, så att den bara pumpar när den behövs. Det får bäl bli nån elektrisk koppling mellan vevaxel och pmpaxel kanske.

Verkar ju smart o montera pumpen i stället för snörstarten, den rycker ju av en fingrarna om man försöker dra igång enstånkan :cry:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49006 Jo,enklaste i/ur kopplingen borde vara någon form av elektromagnet koppling som man kan göra varvtals beroende, dvs inte är inkopplad över ett visst varvtal.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Nolltax AB  
#131655 Snörstarten borttagen är på stora maskinerna dessutom.
Visst vore det möjligt. Tidsfråga troligtvis är innan det blir.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Hema  
#131659 På Honda 500FA med hydrostat borde det väl va enkelt?

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Holm  
#131768 Att få drivning till en hydraulpump på en hjuling borde inte vara så svårt, kuggremsdrivning från svänghjulet tex.

Dock så är det nog lite andra grejer som gör att det blir krångligt.
Ingen varvtalsreglering på tomgång som gör att motorn gasar på om det går tungt, ett stort minus. Inte lätt att fixa heller...
Dock så sitter det ju tomgångsmotor på de insprutade maskinerna, så det skulle kunna funka. Dock vet jag inte hur snabba dom är att reagera, om dom hinner med att gasa på innan motorn dör. Sen tror jag inte att dom ger nämnvärt mycket gas heller...

Nästa problem, vartalsområdet för pumpen.
Tittade på en 11cc pump, maxvarv på denna är 4000 rpm...
Alltså måste man växla ner den. Samtidigt så finns ett lägsta varvtal man bör hålla sig över. Det är beroende av trycket, upp till 100bar så måste pumpen varva minst 500rpm, upp till 180 bar så måste det varva 800rpm.

Hur mycket varvar en hjuling, 6000-7000?
Tomgång på 1000-1200?
Ska man växla ner 7000 rpm till 4000 behövs 1.75 i nerväxling
1200/1.75 ger 685 rpm på pumpen vid tomgång...
Det skulle ju faktiskt fungera...
Ger visserligen bara 7.5 L/min då...
Vad ger aggregaten som kranvagnarna använder?

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

axwell  
#131769
Holm skrev:Ger visserligen bara 7.5 L/min då...
Vad ger aggregaten som kranvagnarna använder?

Ungefär samma flöde, några skryter med 9 l/min.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

totte  
#131782 Med magnetkopplingar, kuggremmar, varvtalsregleringar, och en massa andra tillbehör, vad man nu väljer, som kan krävas för att åstadkomma en vettig hydraulpumpsfunktion så är frågan om det inte är billigare med en separat motor, en hygglig enpetare kostar ju inte så många tusen spänn.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Bengt.Svensson  
#131794 Vad alla (större) fyrhjulingar saknar är ett standardiserat kraftuttag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).