Små skogsmaskiner och övriga maskiner

4-hjuling

29 inlägg 14878 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

4-hjuling

plskog  
#131566 Hej. Vet någon om man får köra fyrhjuling till och från skogen utan körkort?



   TS
Användarvisningsbild

Re: 4-hjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131579 Du får korsa statlig väg om du måste för att komma till skogen. Är du yngre så måste du ha särskilt förarbevis för atv för att överhuvudtaget få köra. Gamla gubbar får köra på sitt körkort :wink:
Enskild väg får du köra hur mycket som helst på, givet trafikreglerna förstås och reglerna för att framföra en terrängregistrerad fyrhjuling

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

plskog  
#131584 ok tack för svar

   TS
Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

jre  
#131642 Spinner vidare på tråden, är det någon som vet om man får köra fyrhjulingen som är b-kortsreggad i skog och mark. Det var en gubbe på jobbet som hävdade att man inte fick det.

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

Nolltax AB  
#131646 Max en meter ut i skog å mark med motordrivet.
Såtillvida man ej har för avsikt jobba i skog.

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

jre  
#131648 så det har inget med att göra om den är terrängreggad eller b-kortsreggad

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

Nolltax AB  
#131649 Å har klartecken från markägaren om man ej är det.

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

Nolltax AB  
#131650 Terrängreggad eller B-dito. Brummar den så får den ej vara uti skog utan lov.

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

jre  
#131651 Bra att veta, sov gott nolltax

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

axwell  
#131666
Nolltax AB skrev:Å har klartecken från markägaren om man ej är det.


Det räcker inte med markägarens klartecken, ingen nöjeskörning i terrängen (gäller även för markägare !).

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

jre  
#131672 o fan. Man lär sig något nytt varje dag

Användarvisningsbild

Re: 4-hjuling

totte  
#131675 Terrängkörningslagen är stenhård. Det är totalt förbjudet att köra motorfordon i terrängen om det inte krävs för relevant verksamhet, t ex skogsbruk eller annat legalt markutnyttjande. Enda undantaget är snöskoter på leder vintertid.

Användarvisningsbild

Re: 4-hjuling

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131693
axwell skrev:
Nolltax AB skrev:Å har klartecken från markägaren om man ej är det.


Det räcker inte med markägarens klartecken, ingen nöjeskörning i terrängen (gäller även för markägare !).


Så om jag åker ut i skogen med min traktor / fyrhjuling för att hugga, men egentligen ser det som ett rent nöje att vara i skogen och hugga och köra så begår jag lagbrott?? :???:

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131698 Om du kör ut i skogen utan avsikt att bedriva jord- eller skogsbruk eller liknande eller hämta större vilt, så är svaret ja!

Jag får tex inte nöjesköra i skogen med min Land Rover.

Avatar Fallback

Re: 4-hjuling

Valmet 820  
#131739 Lagen säger att motordrivet fordon ej får framföras i terrängen om man inte har för avsikt att använda den i arbete. Dem med b-körkort innan 2000 får köra dem utan något annat bevis. Annars är det förarbevis för terränghjuuling som gäller. Om inte den är reggad som motorcyckel eller traktor så att säga :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).