Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är vreten 1000 en bra griplastare?

71 inlägg 41950 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#128123 Det ligger mycket i det du säger Bengt, och jag kör ofta på sånna ställen som det inte är lönt, lr ens går att köra "maxrågat"
men detta lasset körde jag 5km på asfaltsväg från hygget och då vill man ju maxa ekipaget! =)
jag kommer nog fortsätta lasta så mycket som möjligt tills kärran säger emot lr tills jag köpt skotare!

ha d gött hej.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#128164 Här en bild med originalhöjd på stakarna------barnsligt :lol:
nu har jag precis haft kärran i 2 år och är rätt nöjd, (drivning vore fint)
DSC00906.JPG

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128516 tror att detta är ett hyffsat lass :P

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#128588 Så ska det se ut! :grin: (men fel märke på kärran) :lol:

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128654 hade en vreten 10 ton med 6,5 m kran och drivning tidigare(inte min) men denna farma är bättre med hästlängder. obs enbart p g a att hydrauliken är bättre annpassad för farman pluss att kraninfästningen inte höll på vretenkärran...

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#128705
unghuggare23 skrev:hade en vreten 10 ton med 6,5 m kran och drivning tidigare(inte min) men denna farma är bättre med hästlängder. obs enbart p g a att hydrauliken är bättre annpassad för farman pluss att kraninfästningen inte höll på vretenkärran...


var det den gamla kraninfästningen med 3-punktsfäste eller?

vad hade du för spakar i vretenkärran då?

kul att du e nöjd med farman! :grin:

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128879 tittade inte så noga på själva kran men vagnen sprack i svetsningarna längst fram..

det va el joy´stick på den modell små.

nöjd som attan men man saknar drivningen ibland

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#128931 Drivning saknar jag med! :sad: men det finns ju skotare att köpa, ett alternativ man e lite sugen på! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#130285 Tack Jonathan om tipset att lyfta traktorn lite med stödbenen. Det blev en helt annan stabilitet vid lastning/lossning. Inget glapp i vagnsstyrning som tur är. Kan vara luft i systemet som andra skrivit.

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130309
jonathanA skrev:Drivning saknar jag med! :sad: men det finns ju skotare att köpa, ett alternativ man e lite sugen på! :grin:


Den med navmotorer som stod i Vretens monter på Elmia kostade 270´ med den utrustningen som var på. :wink:

I orginalutförande gick det inte att köra med band, någon vagn hade dom byggt om så att detta blev möjligt.

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131581 En garagefundering:
Hur hög blir t.ex en Vreten 1000 med kranen parkerad på lämpligaste sätt? Är en 3-meters port lagom?

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#218328 Bättre sent än aldrig! På min traktor Valmet 305 är den 285 cm vid högsta punkt, kranpelaren.
Resultat vid gårdagens körning. Läste att det hänt samma sak för Jonathan A.
Åsikter?

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#218331 På min hade axeln krökt sig, är din rak? Jag gjorde en ny axel med svetsad ände i ena sidan och borrade hål i andra sidan och gängade m12 för bult med stor bricka. Hände inte igen så länge jag hade vagnen kvar!
Tror att länken kostade runt 700+moms på axima!

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#218337 Hej. Axeln är rak. Funderar på att ta ett ämnesrör och svetsa på kraftiga plattjärn istället, för köper man nytt så har man väl samma problem om nått år igen. Måste även ta ur det ena stödbenet för det läcker ganska mycket olja ur det. Verkar som kopplingen skruvat upp sig. Har nog inte kört mer än 150 lass. Tappade även skyddsplåten under styrkolvarna för bultarna stack ner 2-3cm så när det tog i sten så gick dom av och plåten for i backen.
Satte dit vagnsbult med gängen uppåt så blev det ju nästan slätt på undersidan.
Konstigt att man måste göra om nya saker för att det ska fungera tillfredställande.
Till Vretens fördel är att dom verkar lyssna på kritik iaf. Dom har ju ökat vinkeln på stödbenen så det blir stabilare och flyttat paketen till kranpelaren så man ser lastutrymmet bättre i stället för på grinden.

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#218419 Det fick bli ämnesrör och plattjärn i samma dimension som originalet. Tror att orsaken till brottet var att jag lägger upp gripen på "hyllan" mot grinden för att den skall ligga stadigt och jag har även sett att på gjort så på mässor.
Problemet är att man får ett bryt mot stoppen på stickan med hävstångseffekt vid körning när det ruskar.
Kanske kan det rädda någon annan från haveri som läser det här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).