Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunningsbanke till traktor

29 inlägg 19866 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunningsbanke till traktor

j-eg63  
#131520 Ett tips Skruva fast en U-balk på pallgafflarna till trepunktslyften.Kapa skåror för lunningskedjorna funkar jättebra tex vid vindfällen lyfter högre än fabriksgjord lunningsbalk därför att kedjorna kommer längre bak sett från på traktorn



   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131553 Har man en liten traktor ska man vara lite försiktig med höga dragpunkter. kör man fort är det inte säkert att man hinner med.

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Hema  
#131585 Jag gillar tipset, samt man kan väl bruka ett truktstativ av modell mindre för att få lasten närmare, men ändå få upp balken i bra höjd.

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

j-eg63  
#131588 Balken går ju att sätta längre in på gafflarna om traktorn är för lätt fram.Kedjorna köpte jag från skogma speciellt gjorda för lunning med ett rundjärn på ena änden för att sticka under stocken smart!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131634 Vad är det för traktor?

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

j-eg63  
#131704 MF185

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131717 Ja då har du ju skapligt med vikt i framänden. Blev det mycket stormskador runt Piteå?

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

j-eg63  
#131729 Det föll en hel del särskilt i glesare skog o fröträd 13 timmar utan el fick vi o pröva mycke träd över ledningarna elgubbarna hade ett mardrömsdygn!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunningsbanke till traktor

vetinte  
#131733 Tycker det var en bra lösning "tumme upp" Gillar egna lösningar.
Höjd o längd från traktor borde ju vara lätt att justera som man vill o tycker e lämpligt.

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

aywa  
#131832 Schysst och smidig lösning:)! Gillas skarpt!

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#326564 Hej! Hur fäster man balken i gafflarna? Jag blev sugen på att bygga en liknande :grin:

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#327274 Har tänkt fästa en vinsch vid toppstångsinfästningen på gafflarna, 🧠 en med handvev eller elvinsch är frågan?

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Blivande snickare  
#327297
Skogsmästarn skrev:Har tänkt fästa en vinsch vid toppstångsinfästningen på gafflarna, 🧠 en med handvev eller elvinsch är frågan?

Beror ju lite på vad du ska vinscha men jag skulle nog ha valt el om möjlighet fanns :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lunningsbanke till traktor

BjörkenPer  
#327304 http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ch-604097/ har testat den på en mindre skogsvagn, bara för att kolla så den funkade, drar det mesta med ett block. Sitter numera på en skogsbil :mrgreen: (skogsbilen används för vinfällen m.m)

#edit vinschen är fäst på en fastsvetsad U-balk, så det går alldeles utmärk att fästa vinschen på en u-balk :grin:

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#327833
Blivande snickare skrev:
Skogsmästarn skrev:Har tänkt fästa en vinsch vid toppstångsinfästningen på gafflarna, 🧠 en med handvev eller elvinsch är frågan?

Beror ju lite på vad du ska vinscha men jag skulle nog ha valt el om möjlighet fanns :smile:

Jag ska vinscha fröträd (tall) fram till traktorn. Med elvinsch blir det långa elkablar med batteri fram :?: Är svårt att backa ända fram till träden så 10-15m wire vore bra
Tips på passande vinsch som orkar jobbet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).