Gallring

Timbear lightlogg c

9 inlägg 9084 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timbear lightlogg c

skogsoxen  
#131450 hejsan!!.

hejsan allihopa tänkte bara höra va ni andra säger om timbear lightlogg c.
själv har ja kört en i snart 2 år. tänkte inte avslöa hur nöjet är o köra, vill veta va ni andra har för spontana funderingar på den :) kom med vad som helst allt ifrån utseende till komfort. :)



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Timbear lightlogg c

Skogstomte  
#131458 Jag har några:

1. Blir den inte stötig, den går ju i praktiken på järnhjul?

2. Återigen järnhjulen, de medger ju inte att banden kan vrida sig, bandet blir ju plant på undersidan även om marken lutar, t.ex om man går lite nära ett träd blir ju trycket på högsta punkten, vid rothalsen. Ungefär som en grävmaskin på stållarv. Går rakt igenom rötterna, inte på dem? Däremot borde järnhjulen ge bra stabilitet?

3. Är den inte lite hög och smal, borde rycka rätt bra i sidled?

Avatar Fallback

Re: Timbear lightlogg c

macke  
#131466 Har kört maskinen en del och ja på väg är den väldigt stötig .Däremot upplevde jag den väldigt stabil även när man körde den som skördare Band stället eller vad man nu ska kalla det för det är betydligt mjukare än på en grävmaskin då det är en form av boggi ,men man ska nog inte köra runt för mycket i vanlig grangallring utan man ska vara på blötmark där den lämpar sig bra.

Avatar Fallback

Re: Timbear lightlogg c

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131486 Hur blött går det att köra på? Hur stora skador blir det?

Avatar Fallback

Re: Timbear lightlogg c

macke  
#131613 Det går att köra på riktigt blötmark .Vi körde på en tallmosse i tjällossning och det gick men man måste vara nogrann med planeringen så man inte kör för många gånger på samma stickväg för det äter lite på svålen varje gång,Även mjuka svängar är viktigt.

Avatar Fallback

Re: Timbear lightlogg c

skogsoxen  
#131988
Skogstomte skrev:Jag har några:

1. Blir den inte stötig, den går ju i praktiken på järnhjul?

2. Återigen järnhjulen, de medger ju inte att banden kan vrida sig, bandet blir ju plant på undersidan även om marken lutar, t.ex om man går lite nära ett träd blir ju trycket på högsta punkten, vid rothalsen. Ungefär som en grävmaskin på stållarv. Går rakt igenom rötterna, inte på dem? Däremot borde järnhjulen ge bra stabilitet?

3. Är den inte lite hög och smal, borde rycka rätt bra i sidled?



1. jo den är stötig på fel terräng speciellt blockigt.

2-3 om du menar att banden har lätt o kränga av så är svaret nej. dom sitter där dom sitter o ja lovar att jag har försökt o få av dom . helt otroligt. o mskin är hur stabil som helst man kan nästan jämn föra de me o sitta i en 890 den välter ju självklart upp om man släpper på midjelåset men annars har ja aldrig haft nåe problem på den fronten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timbear lightlogg c

skogsoxen  
#131989 äh va fan de är inte så jävla noga de är bara lassa fullt o blunda o gasa=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timbear lightlogg c

Skogstomte  
#131990
skogsoxen skrev:2-3 om du menar att banden har lätt o kränga av så är svaret nej. dom sitter där dom sitter o ja lovar att jag har försökt o få av dom . helt otroligt. o mskin är hur stabil som helst man kan nästan jämn föra de me o sitta i en 890 den välter ju självklart upp om man släpper på midjelåset men annars har ja aldrig haft nåe problem på den fronten.


Det är ju bra :-bd Men jag menade mest att de stumma hjulen gör ju att banden inte kan vicka och följa terrängen i sidled. Jag jämför med Terri där det är smala hjul i mitten på mattan, kör man nära ett träd t. ex. så vrider ju banden sig och skonar rötterna. Jag bara oroar mig för skador pga detta. Nu ska man ju inte köra så nära, men ibland blir det ju så...

I sidled menar jag att om man kör över t. ex en stubbe så måste väl hytten förflytta sig i sidled en hel del om man tänker på hur högt man sitter? Själv tycker jag att det är det som frestar mest på kroppen om det rycker för mycket i sida.

Avatar Fallback

Re: Timbear lightlogg c

skogsoxen  
#132041
Skogstomte skrev:
skogsoxen skrev:2-3 om du menar att banden har lätt o kränga av så är svaret nej. dom sitter där dom sitter o ja lovar att jag har försökt o få av dom . helt otroligt. o mskin är hur stabil som helst man kan nästan jämn föra de me o sitta i en 890 den välter ju självklart upp om man släpper på midjelåset men annars har ja aldrig haft nåe problem på den fronten.


Det är ju bra :-bd Men jag menade mest att de stumma hjulen gör ju att banden inte kan vicka och följa terrängen i sidled. Jag jämför med Terri där det är smala hjul i mitten på mattan, kör man nära ett träd t. ex. så vrider ju banden sig och skonar rötterna. Jag bara oroar mig för skador pga detta. Nu ska man ju inte köra så nära, men ibland blir det ju så...

I sidled menar jag att om man kör över t. ex en stubbe så måste väl hytten förflytta sig i sidled en hel del om man tänker på hur högt man sitter? Själv tycker jag att det är det som frestar mest på kroppen om det rycker för mycket i sida.



Ja a :P du mena så. jo de är klart men du har ju oftst ett aggregat i närheten så i vissa gallringar där de lutar mycke får man ju åka o plocka efter sig lite . jo man får ju se till att efterkapa efter sig lite när marken har sjunkit undan annars kan de bli enna jävla svängningar:P

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).