Motorsåg och handhållet

Kedjeslipmaskin

114 inlägg 78922 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Staväng  
#124853 Intressant ämne. Kanske lite OT men nu när jag har experterna på tråden.

Stihl säger att de har gjort den första chisel 3/8 kedjan och att den skär fan så mycket bättre än semichiselkedjorna samtidigt som den har alla bra egenskaper som PM kedjorna har.
Varför först nu? Om chisel skär så mycket bättre varför gör man då semi? Vad är nackdelen med chiselkedja?

Och när jag ändå är igång: Är det chiselkedjorna som lämpar sig för square filning?

Ledsen för trådkapningen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

totte  
#124863 Chiselkedjan är känsligare för föroreningar,grus och lättare stensågningar, det utskjutande hörnet på tanden tar väldigt lätt stryk om det nuddar mot nåt.

Sen är chisel aggressivare vilket gör att den mindre bra för kvistning, en semichisel går mjukare och "hugger" inte lika mycket. Men skall man kapa mycket och grovt så är det chisel som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124964
Staväng skrev:Intressant ämne. Kanske lite OT men nu när jag har experterna på tråden.

Stihl säger att de har gjort den första chisel 3/8 kedjan och att den skär fan så mycket bättre än semichiselkedjorna samtidigt som den har alla bra egenskaper som PM kedjorna har.
Varför först nu? Om chisel skär så mycket bättre varför gör man då semi? Vad är nackdelen med chiselkedja?

Och när jag ändå är igång: Är det chiselkedjorna som lämpar sig för square filning?

Ledsen för trådkapningen.

Stil har haft chisel i många år, det är nog inte typ av tand som är nytt...
Chisel/mejselformad tand fanns på 40'talet så först är de inte.
Oregon tror jag kom med sina första runt mitteln av 50 talet...

Nackdelar: Lite svårare o fila, tål skit sämre och kan nog upplevas som aggresiv vid kvistning.

Som kap kedja är denna tand att föredra, tycker jag.

(Edit: Missade Tottes inlägg, så det blev repetision på denna läxa.)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Kjell S  
#124975 Skiter i spånmängden osv.. Standardkedja rakt av, filas lite mer aggresiv - typ! chisel..
En genomgående "viktighet" är väl att få tänderna så jämna som möjligt.
Handslipar ute, lägger hellre ner en halvtimme på det än sliter i två...

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131371 har sålt min oregonslip för ett par månader sen pga att oregonslipen med nya städet med tiltfunktion är överreklamerad!Det var ingen precision i kedje klämanordningen,så en tand kunde man vara nere i botten och slipa,medans nästa låg för högt!Men efter ett antal spikkörningar(fäller mycket tomtträd) så har jag beställt en MAXX slip!nu undrar jag om ni är nöjda med den? har sett att det har skrivits en del om att det är svårt att få tänderna lika långa på höger respektive vänster sida om man slipar med MAXX-metoden?har ni som haft problem med det kommit underfund med vad det beror på? tycker att det bara borde vara en inställningssak,eftersom den ska vara helt symetrisk,och då borde det inte skilja nått mellan höger och vänster?.Har inte fått slipen än,så det kanske klarnar när man har den framför sig?Men ni får gärna komma med både ris och ros på MAXX-slipen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131372 MAXX-slipen slipar höger- och vänstertänder med olika sidor av skivan. Dessutom fälls anhållet för kedjan åt vänster eller höger beroende på vilken tand det är. Därmed blir den känslig för att skivan sitter rakt ovanför tanden. Det medföljer ett 0,5mm mellanlägg som är tänkt att använda med 3mm-skivan så att dess mitt hamnar på samma ställe som 4mm-skivan. Byta skiva tar lite tid eftersom man först måste lossa två spårskruvar, varav en måste skruvas ut helt för att få bort täcklocket, och sedan fram med insexnyckel för att lossa skivan och sedan fast med skruvarna igen.

Sedan är kanske den platta delen av kedjespåret lite kort när man vill mäta underställningen. Jag kör med plastlinjal och bladmått men kedjan måste ligga precis rätt för att det skall bli bra, särskilt med 3/8-kedja. Ett kortare anhåll behövs helst också vid slipning av ryttarna, men det går att ögonmåtta kedjans placering ganska bra så man klarar sig utan.

Annars mycket bra slip, klämanordningen håller tanden på rätt plats, motorn går tyst och mjukt, inbyggd lampa ger bra belysning, slipningen utifrån och in på tanden håller bra och det är lätt att ställa in vinklarna och djupet.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

loppan  
#131394 Jag har en Sharpboy sedan 10 år tillbaka och jag tycker att den funkar bra.Den går mycket snabbt att slipa med då den sätts på svärdet.
Vet ej var den säljs nu,köpte min på Jula för ca 1500 spänn.

http://www.baileysonline.com/itemdetail.asp?item=11205

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

skogsbaronen  
#131397 Har Stihls kedjeslipmaskin + tillsats att slipa röjsågsklingor, funkar mycket bra. Kedjorna bli mycket vassa...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131401
skogsbaronen skrev:Har Stihls kedjeslipmaskin + tillsats att slipa röjsågsklingor, funkar mycket bra. Kedjorna bli mycket vassa...



Hej hur lång tid tar det ungefär att fila en röjsågsklinga med stihls kedjeslip (om man har ställt in allt från början)
Klarar den av både maxi och scarlettklingor?
har man möjlighet att skränka klingan samtidigt?

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Micke Holmgren  
#131409 Kör på frihand med fil på .325 både i skogen och hemma i skruvstädet, får bra bett och kör med filar från Jula (Bacho)
Enda gången mallen kommer fram är när man ska ta lite på ryttarna med plattfilen.

Fast jag kör ju inte på accord utan är en glad amatör som fäller ca 20m3 ved och en hög sågtimmer hos farsan.
Blir troligen mer timmer än tidigare år, till hösten när vi fått ordning på "nya" skotarn. 8)

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Storken  
#131423
Staväng skrev:Intressant ämne. Kanske lite OT men nu när jag har experterna på tråden.

Stihl säger att de har gjort den första chisel 3/8 kedjan och att den skär fan så mycket bättre än semichiselkedjorna samtidigt som den har alla bra egenskaper som PM kedjorna har.
Varför först nu? Om chisel skär så mycket bättre varför gör man då semi? Vad är nackdelen med chiselkedja?

Och när jag ändå är igång: Är det chiselkedjorna som lämpar sig för square filning?

Ledsen för trådkapningen.

Det som är nytt är väl att dom har gjort chisel av den lilla 3/8 kedjan om jag har förstått
det hela rätt...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

totte  
#131439 Stämmer: Stor 3/8" chisel har funnits sen den uppfanns. Den låga smala 3/8 "hobby" har inte funnits i chisel-version förrän nu.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

jan larsson  
#145749 handfilning ger helt klart bäst skärpa, putsar lite vid varje tankning o har superskärpa hela dagen.
har även en oregon slip till logosolen då det blir mycket skärpande med precision av både tand o för underställning.ibland åker även sågkedjan dit då mest vid stensågning o för justering av underställningen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

vedhandlaren  
#145801 jag skaffa en Markussons Grindomatik. bara att hänga på kedjan och starta. 8)
under tiden tankarman och kolla över såg och svärd :lol:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

jd6630  
#145803 va kostar en sån där markusson slip?? vaddå slipar den utan du behöver göra nåt??
tar den 325 o 3/8".
hmm ja ska ta ett snack me tomten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).