Vedmaskiner, flishuggar

Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

35 inlägg 28081 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

jonathanA  
#131002 Jag tänkte det kunde vara kul att höra ungefär hur mycket ved ni kört med era vedmaskiner och ungefärlig årsproduktion.
lite lättare att bilda sig en uppfattning om vilka maskiner som håller för lite volymer!

har själv en palax ks 35 s med spakstyrning och ett hemmabygt stockbord med 3 drivna rullar, kört drygt 500m3 med den nu och är mycket nöjd. Har bytt ett svärd, en kedja och en m12 bult.

skall försöka att köra runt 250-350m3 om året är tanken, hinner inte mer! :lol:

ha d gött hej! :grin:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

erkandersgard  
#131143 Har en Bilke sedan många år tillbaka. Käkar kanske i sig ungefär 3-400 m3/år.
Går fort som satan, men det är ganska mycket underhåll på den maskinen.
Köper en till när den här är riktigt slut :-)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

volvo_buster  
#131154 Har en JAPA 375 Expert som jag kapar cirka 200m3s/år på!
Har endast behövt byta pinnen för automatklyvningsfuktionen och detta pga konstruktionsfel från fabrik.

Nackdelen med JAPA som jag upplever det är strömförbrukningen, den vill ha 20A.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

jonathanA  
#131157
volvo_buster skrev:Har en JAPA 375 Expert som jag kapar cirka 200m3s/år på!
Har endast behövt byta pinnen för automatklyvningsfuktionen och detta pga konstruktionsfel från fabrik.

Nackdelen med JAPA som jag upplever det är strömförbrukningen, den vill ha 20A.


Jag kör oxå med 20A, på min palax! Med 16A säkringar så får man ju byta ibland! :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Vedproducent  
#131181
volvo_buster skrev:Har en JAPA 375 Expert som jag kapar cirka 200m3s/år på!
Har endast behövt byta pinnen för automatklyvningsfuktionen och detta pga konstruktionsfel från fabrik.

Nackdelen med JAPA som jag upplever det är strömförbrukningen, den vill ha 20A.


Kör också med en Japa 375 fast Pro. Min gick också bra ett tag men sen......

Denna säsongen har jag kapat 3000 m3 stjälpt med den. Nu är den 1 år gammal och det mesta är helt utslitet på den. Så tänk nu till nästa gång ni köper ny vedmaskin för denna är inte byggd att gå dom volymerna jag håller på med.

Enligt mig en riktigt dålig maskin på många sätt. Flera uppenbara konstruktionsfel på den som flera verkstadsexperter som varit här och tittat dömt ut fullständigt. Känns tryggt att veta det om det nu skulle gå så långt så jag behöver ta till den 3 åriga reklamationsrätten som dom aldrig kan smita undan med ursprungliga fel. De har sagt åt mig att nu får du inte vara så snäll som du brukar vara utan se till att Japa ordnar till det för det är deras skyldighet.

Men nu ska jag inte skriva mer innan Japa har ordnat till den som dom lovat. Fast nu har det gått 4,5 veckor och inte ett ljud från dom än. Men bara att få reservdelar skickade till sig tar ju mer än en månad. Undrar egentligen om dom vill ha några kunder alls.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

stegmaster  
#131188
Vedproducent skrev:Denna säsongen har jag kapat 3000 m3 stjälpt med den. Nu är den 1 år gammal och det mesta är helt utslitet på den. Men bara att få reservdelar skickade till sig tar ju mer än en månad.

Hur i h#%%# har du klarat av detta stora volum på 1 år (3000m3), när du får venta en månad på reservdelar??? :surp:
Annars håller jag med om at en maskin av denna typen inte er tagen fram för så stora volum.
Kanske den ska klara av 3000m3 under hela sin levetid, och inte på et år?
Du får nog skaffa dig en Pezzolato eller liknande, om du ska fortsetta med så stora volum. :wink:
Tycker allment at er stora volum ni hanterar alla her i denna tråden.
Hur orkar man med 3-400m3 med en bilke, för detta er vel knappast ved til egen forbrukning?
Et normalt hushold klarer sig vel med ca 10-20 m3, eller??

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Vedproducent  
#131191
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev:Denna säsongen har jag kapat 3000 m3 stjälpt med den. Nu är den 1 år gammal och det mesta är helt utslitet på den. Men bara att få reservdelar skickade till sig tar ju mer än en månad.

Hur i h#%%# har du klarat av detta stora volum på 1 år (3000m3), när du får venta en månad på reservdelar??? :surp:
Annars håller jag med om at en maskin av denna typen inte er tagen fram för så stora volum.
Kanske den ska klara av 3000m3 under hela sin levetid, och inte på et år?
Du får nog skaffa dig en Pezzolato eller liknande, om du ska fortsetta med så stora volum. :wink:
Tycker allment at er stora volum ni hanterar alla her i denna tråden.
Hur orkar man med 3-400m3 med en bilke, för detta er vel knappast ved til egen forbrukning?
Et normalt hushold klarer sig vel med ca 10-20 m3, eller??


Ja nu blir det ju så att jag ordnar provisoriska lösningar under tiden. Lagar, svetsar, skarvar elevatormatta, inmatningsband mm. Andra saker går att köra med tex oljeläckage från packboxen till sågmotorn. Men visst är det fruktansvärt dåligt att inte få grejor i tid. Jo det blir en annan vedmaskin det är helt klart. Lutar starkt åt en Kisaved.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

jonathanA  
#131193
Vedproducent skrev:
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev:Denna säsongen har jag kapat 3000 m3 stjälpt med den. Nu är den 1 år gammal och det mesta är helt utslitet på den. Men bara att få reservdelar skickade till sig tar ju mer än en månad.

Hur i h#%%# har du klarat av detta stora volum på 1 år (3000m3), när du får venta en månad på reservdelar??? :surp:
Annars håller jag med om at en maskin av denna typen inte er tagen fram för så stora volum.
Kanske den ska klara av 3000m3 under hela sin levetid, och inte på et år?
Du får nog skaffa dig en Pezzolato eller liknande, om du ska fortsetta med så stora volum. :wink:
Tycker allment at er stora volum ni hanterar alla her i denna tråden.
Hur orkar man med 3-400m3 med en bilke, för detta er vel knappast ved til egen forbrukning?
Et normalt hushold klarer sig vel med ca 10-20 m3, eller??


Ja nu blir det ju så att jag ordnar provisoriska lösningar under tiden. Lagar, svetsar, skarvar elevatormatta, inmatningsband mm. Andra saker går att köra med tex oljeläckage från packboxen till sågmotorn. Men visst är det fruktansvärt dåligt att inte få grejor i tid. Jo det blir en annan vedmaskin det är helt klart. Lutar starkt åt en Kisaved.


Kisaved tror jag mycket på. ser mer industriell ut med riktiga prylar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Vedproducent  
#131209
stegmaster skrev:Tycker allment at er stora volum ni hanterar alla her i denna tråden.


För min del så håller jag på med detta på mer än heltid så då är mina volymer 3-3500 m3 stjälpt per säsong en förutsättning för att få det att snurra runt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

loppan  
#131210 Du har nog köpt fel maskin för den volymen,Japa 375 är ju en bonnamaskin för den enskilde skogsägaren som vill förädla eget virke.
Jag skulle tro att livslängden på en 375a är nånstans runt 5000-6000 m3.
Men det är intresant att det finns någon som kört så mycket med en såpas liten maskin.
Du ska nog ha en maskin i 200000 kr klassen,det tjänar du på i längden.
Själv hade nog valet stått mella Duun 420 eller Kisa kubik.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Vedproducent  
#131211
loppan skrev:Du har nog köpt fel maskin för den volymen,Japa 375 är ju en bonnamaskin för den enskilde skogsägaren som vill förädla eget virke.
Jag skulle tro att livslängden på en 375a är nånstans runt 5000-6000 m3.
Men det är intresant att det finns någon som kört så mycket med en såpas liten maskin.
Du ska nog ha en maskin i 200000 kr klassen,det tjänar du på i längden.
Själv hade nog valet stått mella Duun 420 eller Kisa kubik.


Jo att det är fel maskin det har jag varit medveten om länge. Men Japa själva säger att maskinen är en proffsmaskin till ved i varierande grovlek och att den självklart ska hålla. Men än har dom inte gjort något åt saken.
Sen är det väl så att dom kan säga så för det är ingen maskin som går dom volymerna jag kapat. Det är precis som du skriver en bonnamaskin som kanske delas med någon granne och kapar 1-200 m3 om året. Då håller den ju i 15 år och ingen klagar. Så då får dom väl ta smällen med de enstaka maskinerna som går lite mer.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Vedproducent  
#131212
Vedproducent skrev:
loppan skrev:Du har nog köpt fel maskin för den volymen,Japa 375 är ju en bonnamaskin för den enskilde skogsägaren som vill förädla eget virke.
Jag skulle tro att livslängden på en 375a är nånstans runt 5000-6000 m3.
Men det är intresant att det finns någon som kört så mycket med en såpas liten maskin.
Du ska nog ha en maskin i 200000 kr klassen,det tjänar du på i längden.
Själv hade nog valet stått mella Duun 420 eller Kisa kubik.


Jo att det är fel maskin det har jag varit medveten om länge. Men Japa själva säger att maskinen är en proffsmaskin till ved i varierande grovlek och att den självklart ska hålla. Men än har dom inte gjort något åt saken.
Sen är det väl så att dom kan säga så för det är ingen maskin som går dom volymerna jag kapat. Det är precis som du skriver en bonnamaskin som kanske delas med någon granne och kapar 1-200 m3 om året. Då håller den ju i 15 år och ingen klagar. Så då får dom väl ta smällen med de enstaka maskinerna som går lite mer.


Måste tillägga bara att när jag köpte den förra våren så gjorde jag det tillsammans med en granne och hade inte några planer på att starta någon vedfabrik i denna skalan. Men så kapade jag upp 600 m3 och fick det sålt lätt och det var kul att åka runt lite och leverera ved med många nöjda kunder. Min granne kapade runt 50-60 m3 och jag tyckte ju det var orättvist att han skulle betala lika mycket så jag köpte hans del i maskinen och så har han lånat den några dagar i stället.

Men så sa jag upp min anställning på min heltidstjänst av olika orsaker och jag tänkte att det kan ju vara kul att prova på detta. Men aldrig att jag skulle köpt den maskinen om jag visste då hur mycket ved jag skulle kapa.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

loppan  
#131224 Vedhandlare av en slump som så många andra.
Din maskin har ju ett restvärde så det är väl bara att byta upp sig.
Har själv sågat ca 150 årskubik på en klingmaskin men nu blir det palax ks 35.
Tänker nog ändå mest ha det som hobby/motion med max 250 m3 år,det är nog vad palaxen pallar med.
Fick överge iden om en proffsmaskin då jag insåg att 500 m3 är minimum och det har jag inte egen råvara till.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Sune77  
#134259 Jag kör c:a 300 årkubik och blev som många andra en vedhandlare av slumpen kunderna hittade mig och ville köpa
Min maskin är en Japa 700 ( vet att det är en bonnamaskin ) :-)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

jimmp  
#141293 Har en pilkemaster som gått ca 3500m3 på 3år....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).