Traktorn i skogen

350 Boxer hydral problem

16 inlägg 14833 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

350 Boxer hydral problem

Betong82  
#126282 orkar knappt inte lyfta något i hydral armarna. om jag rusar motorn så går dom upp i tomme men med något redskap i så står dom kvar i ner läge.

Det var dåligt med olja hällde i 8 liter kan pumpen ha tagit skada av att det var för lite olja i tanken ? ett vinande ljud hörs när man kör med traktorn någon som har tips på vad det kan vara ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

drängafan  
#126284 tycker de låter som att pumpen ger dåligt med flöde!!
prova rengöra eller byt hydralfiltret sitter väll vid returen om jag inte tänker helt galet är de metallspånor där är nog pumpen skrot.
Bytte pump å filter på min 600 för ett par år sen gick på cirka 5000kr så är inga jättepengar de handlar om!!
Å de vinade ljudet tyder på att nåt är galet men börja med filtret borde sitta uppe mellan lyftarmarna.

Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126310 Kolla så att det inte blir vaccum pga tätt lock för påfyllning,om det nu är avluftat.kommer inte riktigt ihåg hur locket på Boxern ser ut.

Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

ulfgustav  
#126323 Att köra med för lite olja är förödande för pumpar oavsett typ.
Om jag minns rätt så sitter det en sugsil på denna, den bör tas ut och rengöras, de brukar med åren få något som liknar parafin beläggning vilket för att genomsläppligheten minskar radikalt, med det så uppstår risk för kavitation

Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

Betong82  
#126345 Ok tackar för svaren och ska kolla filter och sil.

   TS
Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

nordtravare  
#126695 Undrar om inte det suger in motorolja i hydraulpumpen till hydrauloljan om pumpen är slut det gör det på 650 i alla fall.

Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

Knox  
#128186 Hade precis samma problem på min boxer, den bara skrek när man provade att lyfta nåt i trepunkten. Tog lös filtret som såg ut som en lång slemklump. Gjorde det ordentligt rent. Öppnade båda dräneringspluggarna och lät alla gammal olja rinna ut. Tog även bort locket på vänster sida nere på tanken och fick manuellt torka ur allt gegg som var där. I med ny olja och vips så går den tyst och fint igen och är mycket starkare! tänkte köra så här några veckor sen göra samma visa igen så jag är säker på att ha fått ut all skit.

Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

Betong82  
#131063 Hydral filter sitter vid höj och sänk spaken på min boxer. Har haft loss filter och kontrollerat och det va ingen smuts eller sörja där . Hade även loss returen och kollad men inget där heller. Fler tips mottages med varm hand

   TS
Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

ulfgustav  
#131084 Då är det nog bara pumpbyte som återstår, har den körts med för lite olja så har den tagit skada och då är det inget att göra åt den saken

Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

Betong82  
#131089 jaha...

   TS
Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131142 Låter som kass pump. Blir den varm om du försöker lyfta ett tag? Var har oljan tagit vägen? Ett läckage kan även betyda tjuvluft och kaviterande pump.

MN

Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

Betong82  
#131163 nu har jag provar lite till, om man sänker lyft spaken till hydralen och sedan ska höja upp hydral armarna igen lyfter hydralen sakta upp armarna men om jag ställer mig på dom sjunker dom, men för man spaken lite frammåt stannar armarna och jag orkar inte trycka ner dom. Har tagit loss ventilpaketet och funderar på om det läcker igenom i någon o ring ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 350 Boxer hydral problem

Skogstomte  
#131170 Det första jag skulle kollat är att pumpen verkligen får någon olja innan jag hade funderat på att byta den. Ta loss sugledningen vid pumpen, håll den i en spann, trycksätt tanken FÖRSIKTIGT (en trasa i påfyllningshålet och "dutta" i luft i tanken med en blåspistol) Är sugledningen fri bör det komma rikligt ur den vid detta test. Ev. läckage i sugledningen kan man hitta på samma sätt, men då med ledningen ansluten till pumpen. Kolla oljan efter avslutat test.

Test två är att ta loss tryckledningen, hålla den i en spann el. dyl. och provstarta. Kommer det olja (rikligt) så suger iaf pumpen olja som den ska. Den kan dock fortfarande vara kass, ingen förmåga att komma upp i tryck.
Kolla oljan efter avslutat test.

Test tre kan vara farligt. Man blockerar tryckledningen med en tryckbegränsningsventil och en manometer ansluten. Anslut utloppet (returen) på tryckbegränsaren till tank (genom oljepåfyllningslocket) med en slang och se till att den inte hoppar ur tanken. Ställ tryckbegränsaren på noll (utskruvad). Starta och skruva försiktigt upp trycket på begränsaren till maxtryck. Når man maxtryck och det fortfarande flödar olja till tanken så är pumpen ok. Kör endast några sekunder på maxtryck! Använd endast friska hydraulkopplingar och tänk på att läckage av trycksatt olja kan gå genom huden - ta inte i ledningar eller kopplingar under tryck!

Ovanstående beskrivning gör att jag lurar på om det är ett ventilfel. Men först måste man ju veta att oljan flödar som det är tänkt.

Avatar Fallback

Re: 350 Boxer hydral problem

Betong82  
#138106 Hur lägger man in bilder i tråden ?
Har troligtvis hittat en överströmmare

   TS
Användarvisningsbild

Re: 350 Boxer hydral problem

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138109 Tryck på Besvara knappen lite längre ner, nedanför Snabb-svara-rutan, Ladda upp bilaga sedan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).