Skogsnyheter

Skogsbruket sågar nya moljöföreskrifter

4 inlägg 2327 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbruket sågar nya moljöföreskrifter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124510 Skogsstyrelsen håller på att förtydliga reglerna i §30 i skogsvårdslagen. Resultatet tycks vara en skribordsprodukt, enligt LRF http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... reskrifter
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket sågar nya moljöföreskrifter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131082 Fler skogsägare kommer nu att nekas avverkning http://www.atl.nu/skog/fler-forbud-mot- ... gar-vantar
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruket sågar nya moljöföreskrifter

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131087 Vad händer i samhället när myndigheterna stiftar egna lagar? Det är riksdagen som stiftar lagar! Myndigheten ska se till att de följs punkt slut.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket sågar nya moljöföreskrifter

totte  
#131121 Det är just det, när riksdagen stiftar lagar så är de alltid breda och luddiga i kanterna och sen måste en myndighet tolka och detaljera med föreskrifter. Jämför trafikverket och alla föreskrifter kring fordon, vägar, trafikregler mm. Det går tyvärr inte att följa lagen utan att den tolkas och preciseras. Alternativet är en mer amerikansk modell där det mesta juridiseras, den som har bäst advokater får tolkningsföreträde. Kan diskuteras i det oändliga, dock föredrar jag nog att föreskrifterna utfärdas av folk som har någon kompetens inom området, jämfört med hur det skulle se ut om detaljföreskrifterna skulle utarbetas på departementen och i otaliga riksdagsutskott som skulle krävas i stället.

Därmed inte sagt att jag tror att Skogsstyrelsen är särskilt förträfflig och sagt utan att jag tar ställning i ovanstående, bara en allmän reflektion kring hur vår lagstiftningsprocess ser ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).