Skogsröjning

Rotskott från vilka träd?

64 inlägg 70481 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69353 Nja det är så att jag har bidrag för dessa stengärdsgårdar och tyckte att det var på gränsen om det skulle gå igenom en besiktning!

Det är därför som jag röjt upp. I bidragsreglerna så står det ju iofs att murarna ska vara iordning INNAN man söker bidrag men det hann jag inte med :)

Vesslan

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

blixten  
#131010 Intressant tråd. Hur gick det med rotskotten? Vad blev resultatet från ecoplug? Har ett par aspar jag ska testa ecoplug på nästa vår. Är det försent att ringbarka nu om de ska sågas ner till våren? Antar att det ska göras i savningsperioden..

När är bästa perioden att röja lövskog på för att minska risken för nya skott?

// blixten

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Kjell S  
#131016 Ecopluggen är ett bra sätt att ta död på stubbar och rotsystem. Koncentrerar medlet till själva stubben och inte som förr när man hällde Round-Upén över bara. Det brukar duga utmärkt med ca var 8-10cm på större stubbar.
Ringbarkning gör ju aldrig jag då de flesta träd är på tomter, men mindre träd har jag väl gjort det och man vill väl vänta iaf tills man inte ser ett grönt löv komma på dem. Två säsonger åtminstonde - vore förargligt om tiden inte fick jobba färdigt..

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131019 Jag sågade ner en stor balsampoppel med några 4-5 m höga rotskott runt om i trådgården. Skar lite i stubbskäret med motorsgåen och på med koncentrerad round-up och en plastpåse. Detta var väl 5-6 veckor sedan kantänka. Nu hade i alla fall rotskotten tappat alla sina löv, så någon effekt tycks det ha haft.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Storken  
#131049 Round Up funkar utmärkt på stubbarna, bara de är färska så är det inga problem.
Kör alltid med outspädd Round Up när jag röjer åkerkanter o liknande...

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Mäki  
#131052 Jag har för mig att jag läst någonstans att om du är certifierad skogsägare så får man inte använda gift till bekämpning av sly.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131054 Inte heller för att hålla undan sly om du får bidrag för stenmur.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Storken  
#131057 Det är mycket man inte får...

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Mariaskogsrået  
#131061 Björkar som tas innan savning blöder till döds dvs rotsystemet utarmas oftast. Andra blödande träd är avenbok, lönn, valnöt o vingnöt...

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Kvarnabo  
#131062 Hur är det med poppel är dom "lätta" att få bort om man ångrar sig ?

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Mariaskogsrået  
#131064 Kvarnabo, hur menar du? De blöder inte. Bästa beskärningstiden är vårvintern så då ska de absolut inte tas om man vill ha bort dem, jag skulle nog fälla poppel direkt efter lövsättning o hoppas på att mycket kraft gått ut till bladen.....

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Kvarnabo  
#131067 Jo ,jag funderar på att plantera poppel på ett ha ca.men går det att få bort dem om man ångrar sej efter första omloppstiden eller blir det ett ogräs som man aldrig blir av med?

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Mariaskogsrået  
#131068 Det har jag oxå undrat över, spännande o få läsa om någon har erfarenhet av det!

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Kvarnabo  
#131070 Jag googlade på poppel och hittade då ett arbete om popel och hybridasp men jag har inte hunnit läsa det än (ca 150 sidor)
min tanke är att man planterar poppel glest 4-5 m och röjer fram självföryngrat löv däremellan så när man avverkat poppelbeståndet efter ca 20 år så har man en lövskog som kan averkas om ca 20 år igen .Borde inte det kunna funka ?

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Mariaskogsrået  
#131072 Kolla trådarna här med! tex finns en bra länk i tråden "odla poppel"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).