Skördare

Ponsse Beaver.

21 inlägg 14968 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse Beaver.

skauten  
#122876 Beaver er det noen her, som har litt erfaring. Er den bruklig til sluttavverkning. Funker den bra eller er det mye skruing.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

Valmet830.3  
#122925
skauten skrev:Beaver er det noen her, som har litt erfaring. Er den bruklig til sluttavverkning. Funker den bra eller er det mye skruing.



Hur den är i slutavverkning vågar jag inte säga något om, men är nog mer gallringsmaskin även om den ska klara slutavverking med.

Tror inte du behöver skruva mer på den än på någon annan motsvarande maskin.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Beaver.

finskpinne  
#122972 Det beror ju mycket på hurudan slutavverkning du skall ha den till!? Här i trakten finns det 3 bävrar, varav en går i endast slutavverkning och de två andra går i både slutavverkning och gallring. Men vi har ju väldigt kort och klen skog här så man behöver inte så stort aggregat för att göra slutavverkningarna. H60 räcker hur bra som helst. Skall du ha ett större aggregat t.ex. H73 eller H7 så blir väl nog bävern för liten då den bara har en arbetspump.

Annars är nog Ponssen bekväm att sitta i när det gäller slutavverkning men i gallringen tycker jag att man sitter för långt från kran, dessutom har man ju kranen mitt i ansiktet! 😡 :lol:

Vi har inte haft någon bäver men en HS15 och en Ergo och en Cobra. Min erfarenhet av dessa Ponsse maskiner är att grundmaskinen är ganska pålitlig men datorn och aggregatet är jag inte imponerad av. Visseligen har väl alla problem med datorernas hållbarhet ibland... Ponsses aggregat är dock inte servicevänliga, jag har ett extra som jag vägrar röra mer, det får ligga där på backen å skämmas. :lol:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

Toppy  
#130643
finskpinne skrev: Ponsses aggregat är dock inte servicevänliga, jag har ett extra som jag vägrar röra mer, det får ligga där på backen å skämmas. :lol:


Om du tycker att ponsses aggregat inte är servicevänligt har du inte sett valmets eller h414 som man måste vara två stycken för att komma åt vissa nipplar när du ska smörja.. :p

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Beaver.

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130644 H53 är ju ingen höjdare att skruva i men h73e tycker jag är skaplig med vissa undantag , är ju betydligt större än h53 och bara en matarvalsmotor extra som ska ha slang.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

JD 2006  
#130663 H60E som jag kört tycker jag är mycket mer servicevänligt än t.ex. Valmet 350 eller John Deeres agg.

Man kommer ju åt de flesta slangar i agget utan att bryta lös allt annat först :lol:

Beavern är väl i jämförelse med en Ergo väldigt klen i slutavverkning tycker jag iaf.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

Toppy  
#130666 Bara ventilpaketet på 350 är ju så jävla komplicerat placerat jämfört med h53e :|

Beavern är ju en allround enligt mig, inte för stor i gallring och inte för liten i slutavv, många som har fått byta bromsar på dem men det återstår att se med den firman har köpt :smile: och sen inget är för litet för slutavverkning, 901.3 4w 350.1 gjorde vi en avverkning, en gran post var granarna i rot var 55+ i diameter och vissa stockar var 60+ :P sen blev det kvar ca tio träd som inte aggregatet kunde nypa runt :lol: :lol: blev ett projekt med motorsågen istället :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Beaver.

valmetpower  
#130674 ventilpaketet på 350 blev så dumt för dom på valmet inte tänkte utan satte dit samma som på 370 å 360 :???: å de är ett rent mörker å skruva i :x

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Beaver.

Knegarn  
#130710 350 är lika servicevänligt som en pmsande kvinna, man ska reda ut en heldrös med andra grejjer innan man kommer åt det verkliga problemet!
H60e är ju rena drömmen att skruva i jämförelse.
Jag tycker beavern går ganska bra, nu har inte vi haft den så länge att jag kan bedömma helt men ja ligger på 20-30 kubik i timmen i slutavverkning i vår kustskog.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

JD 2006  
#130720
Knegarn skrev:350 är lika servicevänligt som en pmsande kvinna, man ska reda ut en heldrös med andra grejjer innan man kommer åt det verkliga problemet!
H60e är ju rena drömmen att skruva i jämförelse.
Jag tycker beavern går ganska bra, nu har inte vi haft den så länge att jag kan bedömma helt men ja ligger på 20-30 kubik i timmen i slutavverkning i vår kustskog.


Ja men det låter ju bra, vad ligger du på för dieselförbrukning på bävern i slutavv?

Ergon brukade ligga på 15-17l/tim.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Beaver.

Knegarn  
#130741
JD 2006 skrev:
Knegarn skrev:350 är lika servicevänligt som en pmsande kvinna, man ska reda ut en heldrös med andra grejjer innan man kommer åt det verkliga problemet!
H60e är ju rena drömmen att skruva i jämförelse.
Jag tycker beavern går ganska bra, nu har inte vi haft den så länge att jag kan bedömma helt men ja ligger på 20-30 kubik i timmen i slutavverkning i vår kustskog.


Ja men det låter ju bra, vad ligger du på för dieselförbrukning på bävern i slutavv?

Ergon brukade ligga på 15-17l/tim.

about 12l/h

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Beaver.

finskpinne  
#130754
Toppy skrev:
finskpinne skrev: Ponsses aggregat är dock inte servicevänliga, jag har ett extra som jag vägrar röra mer, det får ligga där på backen å skämmas. :lol:


Om du tycker att ponsses aggregat inte är servicevänligt har du inte sett valmets eller h414 som man måste vara två stycken för att komma åt vissa nipplar när du ska smörja.. :p


Jo jag har nog sett valmets agg och JDs agg och därför har jag inte köpt nått sånt!! :grin: Kör nu Kesla och det är väldigt lättservat, klart det finns förbättringar att göra där också men jämfört med de tidigare agg jag haft så är det rena drömmen.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Beaver.

finskpinne  
#130757
Knegarn skrev:350 är lika servicevänligt som en pmsande kvinna, man ska reda ut en heldrös med andra grejjer innan man kommer åt det verkliga problemet!
H60e är ju rena drömmen att skruva i jämförelse.
Jag tycker beavern går ganska bra, nu har inte vi haft den så länge att jag kan bedömma helt men ja ligger på 20-30 kubik i timmen i slutavverkning i vår kustskog.



Valmets 350 ser ut att vara ganska likadant uppbyggt som Ponsses H53 så då förstår jag din liknelse Knegarn!! :lol:
Vi har haft 3st H60 i falmiljen så jag kan med erfarenhet säga att H60 är lättare att skruva med än H53 för dom är ju helt olika. Men det är ju ingen dröm jämfört med vissa andra aggregat. Men när H60 väl fungerar så producerar det väl hyfsat, vi låg på ungerfär 25 m3 i timmen med det på slutavverkningar med våra skärgårdsgranar och vevaxelsbjörkar. :lol:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Beaver.

JD 2006  
#130783 Men beavern med nya H6 ser ju ut att gå ganska hårt...eller?

Är de sämre än gamla H60 att skruva i?

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Beaver.

finskpinne  
#130871
JD 2006 skrev:Men beavern med nya H6 ser ju ut att gå ganska hårt...eller?

Är de sämre än gamla H60 att skruva i?



Jag har igen erfarenhet av att köra med H6 men det lilla som jag har kollat in det så verkar det som att dom är ganska lika byggda som H53 och H73. Med andra ord så skulle jag säga att H6 ser jobbigare ut att skruva med än H60. Men som sagt så har jag ju inte kört en pinne ens med H6 så jag kan inte komma med mera än spekulationer. Så nån som har egen erfarenhet av både dom äldre och dom nyare Ponsse aggregaten kanske kan upplysa oss i ämnet...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).